Fotografia z pajęczyny

Potrzebujesz zdjęcia wysokiej jakości do niezwykle istotnego projektu. Twój budżet jest jednak ograniczony i nie możesz pozwolić sobie na sesję zdjęciową z udziałem profesjonalnego fotografa. Masz coraz mniej czasu. Co robić? Jak zwykle - pomoc znajdziesz w Internecie.

Potrzebujesz zdjęcia wysokiej jakości do niezwykle istotnego projektu. Twój budżet jest jednak ograniczony i nie możesz pozwolić sobie na sesję zdjęciową z udziałem profesjonalnego fotografa. Masz coraz mniej czasu. Co robić? Jak zwykle - pomoc znajdziesz w Internecie.

Kupujesz zdjęcie do projektu

<font size="2">Jeżeli chcesz kupić jedno lub kilka zdjęć do zaawansowanego projektu, a szukając wśród fotografii dostępnych online nie znalazłeś niczego ciekawego, pamiętaj, że agencje umieszczają w sieci zwykle tylko niewielką cząstkę swoich wielomilionowych kolekcji. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest skontaktowanie się z agencją poprzez e-mail i jasne przedstawienie swoich potrzeb. <p>Oprócz tak oczywistych kwestii, jak imię, nazwisko i numer telefonu, warto podać godziny, w jakich najłatwiej się z nami skontaktować, jako że najprawdopodobniej ostateczną cenę będziemy negocjować przez telefon. <p>W pierwszym liście nie musisz podawać informacji na temat przygotowanego projektu (można przecież omówić to przez telefon), ale jeżeli od razu zdecydujesz się na opisanie swoich wymagań, może to znacznie przyspieszyć cały proces zamówienia. <p>Najważniejsze informacje to:

- numer zdjęcia (jeżeli wybrałeś je z katalogu)

- typ projektu: reklama, strona WWW, broszura informacyjna

- wielkość zdjęcia w projekcie - okładka, cała strona, jedna czwarta

- promowana za pomocą zdjęcia usługa lub produkt - informacja ta pozwoli uniknąć sprzedaży tego samego zdjęcia twojej konkurencji <p>Oprócz tego zawsze warto przedstawić ogólny zarys projektu i własną wizję wykorzystania w nim wybranych zdjęć. To z pewnością pomoże przedstawicielowi firmy dobrać zdjęcie najlepsze do twoich potrzeb.

Mówiąc o kupowaniu zdjęć przez Internet, mamy zazwyczaj na myśli zamawianie kompaktów z gotowymi kolekcjami zdjęć royalty-free lub wybór i zakup pojedynczych zdjęć z prawem do jednorazowego wykorzystania w określonej publikacji. W ciągu kilku ostatnich lat licznie zaczęły pojawiać się w sieci wirtualne agencje fotograficzne - dzięki nim setki milionów zdjęć z całego świata stały się dostępne praktycznie dla każdego. Należałoby dodać - dla każdego, kto ma pieniądze.

Internetowy serwis <font color="#FF0080">Eyewire oferuje nie tylko zdjęcia royalty-free, ale również materiały filmowe i dźwiękowe, fonty oraz cliparty. Wszystkie zdjęcia podzielono na kilkadziesiąt tematycznych kolekcji. Za 300 USD plus koszty przesyłki klient otrzymuje na płycie CD 100 zdjęć wysokiej rozdzielczości. Istnieje też możliwość zakupu pojedynczego zdjęcia z danej kolekcji - niestety, bardzo brakuje tu funkcji wyszukiwania w ramach danej płyty.

Telefony, adresy, kontakty

<font size="2">Wszystkie telefony podajemy dla najbliższych oddziałów europejskich<p>

Eyewire

- www.eyewire.com, e-mail: service@eyewire.com,

tel. +44 17 1291 0300<p>

Photodisc

- www.photodisc.com, e-mail: sales@photodisc.co.uk,

tel. +44 20 7428 6103<p>

Tony Stone Images

- www.tonystone.com, e-mail: sales@web.tonystone.com, tel. +44 17 1544 3398<p>

Comstock

- www.comstock.com, e-mail: info@comstock.co.uk,

tel. +44 17 1351 4448<p>

The Stock Market

- www.stockmarketphoto.com, e-mail: nicolak@tsmphoto.com,

tel. +44 20 7262 0101<p>

Corbis Images

- www.corbisimages.com, e-mail: sales.uk@corbis.com,

tel. +44 20 7843 4444<p>

Photosphere

- www.photosphere.com, e-mail: pictures@photosphere.com, tel. +49 3069 5895

O wiele lepszym sposobem na poszukiwanie konkretnego zdjęcia jest skorzystanie z wyszukiwarki na stronie głównej. Wpisujemy np. "woman AND cat" i po kilku sekundach system zaproponuje nam prawie 250 zdjęć. Nie zapomnijmy jednak o ograniczeniu naszego wyboru do kategorii "Photography", gdyż Eyewire jest serwisem multimedialnym i zamiast poszukiwanego zdjęcia możemy dostać np. plik dźwiękowy z miauczącym kocurem. Aby upewnić się, że wybrane zdjęcie rzeczywiście odpowiada potrzebom naszego projektu, możemy bezpłatnie zgrać na swój dysk jego powiększoną wersję oznaczoną znakiem wodnym, a następnie wkomponować je w nasz wstępny projekt.

Jeżeli zdecydujemy się na jedno lub więcej zdjęć - przystępujemy do zakupów. Możemy wybrać jedną z trzech dostępnych rozdzielczości: High-Res: CMYK JPEG-300 dpi-42 MB-9" x 12, Med-Res: RGB JPEG-300 dpi / 8 MB / 4,5" x 6" oraz Low-Res: RGB JPEG-300 dpi / 2 MB / 4,9" x 12". Za jedno zdjęcie wysokiej rozdzielczości trzeba będzie zapłacić 140 USD. Bardziej więc jest opłacalny zakup całej kolekcji na CD - wtedy za jedno zdjęcie płacimy kilka, a nie kilkadziesiąt dolarów. Cena zdjęć royalty-free jest stała i w przeciwieństwie do zdjęć ze stocków kupowanych na indywidualne zamówienie nie zależy od liczby wydrukowanych kopii, rodzaju publikacji czy rejonu, w którym zdjęcie zostanie wykorzystane.

Serwis <font color="#FF0080">Photodisc jest wyraźnie podzielony na dwie niezależne sekcje - sklep z CD i dział zakupów pojedynczych zdjęć. Płyty są podzielone na 73 kolekcje. Na każdym krążku umieszczono 200 zdjęć royalty-free, wszystkie 28-MB. Photodisc dysponuje również zaawansowanymi funkcjami wyszukiwania pojedynczych zdjęć - dzięki ich zastosowaniu, szukając kobiety i kota otrzymaliśmy wprawdzie zaledwie 33 propozycje, ale za to większość z nich dokładnie odpowiadała naszym potrzebom.

Do zastosowań internetowych i multimedialnych idealne będą najtańsze zdjęcia - za 19,95 USD otrzymujemy plik wielkości 600K, w rozdzielczości 72 dpi i w formacie RGB JPEG. Dla bardziej wymagających są dostępne zdjęcia 10-MB i w rozmiarach 5" x 7", w cenie 69,95 USD. Jeżeli jednak potrzebujemy naprawdę dużego zdjęcia na okładkę lub do całostronicowej reklamy, wtedy 28-megabajtowy plik wielkości A4 powinien zaspokoić nasze potrzeby, zwłaszcza że zapłacimy za niego 129,95 USD. W Polsce dystrybucją kolekcji Photodisc na płytach CD zajmuje się firma AC&C, tel./fax: 75 22 444, 75 22 522, e-mail: acc@polbox.pl


Zobacz również