FreeHand 9

Minęły dwa lata od opublikowania przez firmę Macromedia FreeHanda 8. Wydawało się, że jest to na tyle rozwinięte narzędzie, że trudno pomyśleć, co można by jeszcze w nim poprawić. Dlatego pojawienie się wersji 9 jest trochę zaskakujące.

Minęły dwa lata od opublikowania przez firmę Macromedia FreeHanda 8. Wydawało się, że jest to na tyle rozwinięte narzędzie, że trudno pomyśleć, co można by jeszcze w nim poprawić. Dlatego pojawienie się wersji 9 jest trochę zaskakujące.

Ramki zniekształceń mogą być nakładane na każdy obiekt lub ich grupę. Zmieniamy ich kształt za pomocą uchwytów i krzywych Beziera.

Ramki zniekształceń mogą być nakładane na każdy obiekt lub ich grupę. Zmieniamy ich kształt za pomocą uchwytów i krzywych Beziera.

Dodanie opcji pozwalających na sprawniejsze przygotowanie grafiki do WWW nie jest niespodzianką. Format Flash na dobre zagościł na sieci w programach graficznych. Na szczęście we FreeHandzie 9 znalazły się również usprawnienia dla grafików przygotowujących projekty przeznaczone do druku. Program można kupić oddzielnie lub jako część zestawu Flash FreeHand Studio, w którym znajduje się również pełna wersja Flasha 4.

Krótki wstęp dla tych, którzy nie śledzili rynku graficznego przez ostatnie lata: FreeHand to jeden z najważniejszych programów do grafiki wektorowej, po raz pierwszy opublikowany w 1988 roku przez firmę Aldus. Od tego momentu nieustannie walczy z Illustratorem Adobe i CorelDraw o palmę pierszeństwa wśród profesjonalnych narzędzi wektorowych. Tradycyjnie FreeHand o wiele lepiej niż Illustrator radzi sobie z projektami wielostronicowymi. W 1998 roku wersja 8 wprowadziła rewelacyjne efekty soczewek, które pozwalają kontrolować przezroczystości, efekty optyczne (np. powiększanie) oraz przyciemnianie i rozjaśnianie.

Z perspektywy

Nowe opcje FreeHanda 9 są podzielone na trzy kategorie: Illustration (narzędzia do rysowania), Production (zarządzanie kolorem, dokumenty wielostronicowe, import/eksport plików) oraz Flash (animacje wektorowe przeznaczone na WWW).

Dwa nowe narzędzia do rysowania zasługują na szczególną uwagę. Siatka perspektywiczna doskonale nadaje się do nakładania na płaskie ilustracje efektu perspektywy. Określamy punkt zbiegu równoległych linii poprzedzielanych oddalającą się siatką. Do niej można przyczepić obiekt lub ich grupę, dzięki czemu przy zmianach punktu widzenia będą one zachowywać proporcjonalną perspektywę. Pozwala to szybko tworzyć efektowne, pseudo-trójwymiarowe animacje.

Perspektywę definiujemy określając parametry horyzontu i planu oraz jednego, dwóch lub trzech punktów zbiegu. Można przeciągać myszką punkty zbiegu i utworzone siatki. To narzędzie jest nieocenione przy tworzeniu rozbudowanych ilustracji, wykorzystujących elementy trzeciego wymiaru. Oszczędza wiele pracy przy ręcznym dostosowywaniu wielu elementów, można powiedzieć, że samo w sobie jest wystarczającym powodem do upgrade'u Opcja Live Enveloping, czyli ramka do zniekształceń działająca w czasie rzeczywistym, pozwala zgrupować wiele obiektów i manipulować nimi za pomocą uchwytów i krzywych Beziera. Była dostępna wcześniej dzięki filtrom innych firm, jednak dołączenie jej do głównego interfejsu znacznie ułatwia pracę.

Interfejs jest bardziej uporządkowany, a nowe narzędzia są łatwo dostępne.

Interfejs jest bardziej uporządkowany, a nowe narzędzia są łatwo dostępne.

Ramka, którą operujemy, jest wyświetlana naokoło zaznaczonych obiektów. W każdej chwili możemy zmienić jej kształt (i ksztalt obiektów) manipulując uchwytami. Są dostępne wcześniej zdefiniowane zniekształcenia, możemy zapisać własne. Obiekty i tekst w ramce pozostają edytowalne, a wszelkie zniekształcenia możemy cofnąć zdejmując ramkę.

Przezroczystości

Poprawiono również działanie narzędzi do przezroczystości. Obraz pozostaje edytowalny nawet po nałożeniu efektów soczewek. Dobre wrażenie robi możliwość skalowania według praktycznie dowolnych jednostek - od milimetrów do mil morskich.

Inne nowe narzędzia do rysowania to m.in. poprawiony, bardziej precyzyjny ołówek (freehand tool), magiczna różdżka pozwalająca kliknięciem wybrać jeden lub wiele obiektów (w tym bitmap) oraz podobne jak w Illustratorze wielofunkcyjne okienka do transformacji.

Jednym z najważniejszych udoskonaleń jest doskonała obsługa dokumentów wielostronicowych. Możliwości FreeHanda na tym polu przypominają możliwości normalnych programów DTP. Mamy funkcję definiowania kolumn, przelewania tekstu między okienkami na różnych stronach i funkcję step-and-repeat, tak często wykorzystywaną przez operatorów. Nowe narzędzie Page Tool pozwala aranżować strony na obszarze roboczym oraz grupować i nazywać je. Wielkość i pozycję stron możemy określić numerycznie. Poręczne menu pozwala kontrolować połączenia podglądów z plikami źródłowymi, co bardzo przyśpiesza tworzenie publikacji. Jednym kliknięciem można zlokalizować urwane linki do plików.

Najczęściej używane obiekty można przechowywać w podręcznej bibliotece. Co więcej, można zmienić wygląd symbolu w każdym miejscu dokumentu, podmieniając go w bibliotece. Dodatkowo, taka technika znacznie odchudza pliki, ponieważ nawet wielokrotnie używany element jest przechowywany tylko w jednym egzemplarzu. Na pochwałę zasługuje całkiem porządny zestaw opcji dotyczących zarządzania kolorem.


Zobacz również