Freelancer

Przygotowanie tej gry trwało cztery lata. To widać. Niestety, galaktyki pełnej zamieszkanych planet, kolonii i stacji orbitalnych nie tworzy się ot tak "ruk-cuk".

Przygotowanie tej gry trwało cztery lata. To widać. Niestety, galaktyki pełnej zamieszkanych planet, kolonii i stacji orbitalnych nie tworzy się ot tak "ruk-cuk".

Purpurowa powierzchnia Bretonii przesłania ogrom kosmosu. Resztki eksplodującego statku przelatują tuż obok opancerzonej sterówki twojego frachtowca. Ciszę przerywa trzask radiostacji: "Freelancer A1-1, natychmiast przekażcie nam swój ładunek". Rzut oka na sensory i wszystko jasne: czterech rabusiów z Xenos szykuje się do przejęcia twojego statku. Nie mają chłopcy szczęścia, jesteś dobrze przygotowany na takie sytuacje. Ogień z obrotowych wieżyczek rozpruwa skorupy ich statków. Lecą dalej pchani siłą rozpędu, ciągnąc za sobą smugi zamarzającego powietrza, zupełnie jak naszpikowany harpunami wieloryb, który znaczy morze krwią. Taki właśnie jest Freelancer - widowiskowy i trzymający w napięciu. Stworzony przez Digital Anvil, po ponad czterech latach pracy trafia wreszcie na półki sklepowe.

Mniej znaczy więcej

Eksplodująca stacja kosmiczna zamienia się w kulę ognia, która wypełnia ekran.

Eksplodująca stacja kosmiczna zamienia się w kulę ognia, która wypełnia ekran.

Pierwszy zarys Freelancera powstał już w 1998 roku, a jego autorem był pomysłodawca serii Wing Commandera Chris Roberts. Z powodu nacisków ze strony Microsoftu Roberts musiał opuścić Digital Anvil, a jego stanowisko objął projektant Jšrg Neumann, który miał odmienną wizję Freelancera (usunął niektóre niepotrzebne jego zdaniem elementy). W efekcie powstała pasjonująca gra, będąca kosmiczną strzelaniną z dużą dawką akcji. Znajdziesz w niej wspaniałą grafikę, przemyślany, prosty system sterowania i wciągającą fabułę. Na uwagę zasługuje również tryb multiplayer.

Krótka historia czasu

W dalekiej przyszłości na Ziemi trwa wojna domowa, w której Alianci przegrywają z Koalicją. Jedynym ratunkiem dla nich jest ucieczka w kosmos na ogromnych statkach kolonizacyjnych. Uchodźcy osiedlają się w kilku systemach planetarnych w sektorze Syriusza. Zakładają cztery nowe państwa, które reprezentują cztery ziemskie społeczności: USA (Liberty), Anglię (Bretonia), Niemcy (Rheinland) oraz Japonię (Kusari).

(1) Kliknięciem myszy lub z klawiatury wybierasz ręczny tryb sterowania, lot do wybranego punktu, dokowanie lub lot w formacji. (2) Tutaj widzisz status misji, mapę nawigacyjną, ekwipunek oraz informacje ogólne. Na wyświetlaczu komunikatora (3) pojawiają się wypowiadane kwestie. Celownik (4) pokazuje odległość, usposobienie (kolor czerwony oznacza wroga) i nazwę celu oraz punkty spotkań. W menu statusu celu (5) możesz zidentyfikować cel lub nawiązać z nim łączność radiową. (6) pokazuje zużycie energii uzbrojenia (żółty), stan tarcz ochronnych (niebieski) oraz kadłuba statku (czerwony). Menu uzbrojenia   (7) pokazuje zamontowane i aktywne bronie. Poza tym liczbę nanorobotów oraz stan baterii tarcz.

(1) Kliknięciem myszy lub z klawiatury wybierasz ręczny tryb sterowania, lot do wybranego punktu, dokowanie lub lot w formacji. (2) Tutaj widzisz status misji, mapę nawigacyjną, ekwipunek oraz informacje ogólne. Na wyświetlaczu komunikatora (3) pojawiają się wypowiadane kwestie. Celownik (4) pokazuje odległość, usposobienie (kolor czerwony oznacza wroga) i nazwę celu oraz punkty spotkań. W menu statusu celu (5) możesz zidentyfikować cel lub nawiązać z nim łączność radiową. (6) pokazuje zużycie energii uzbrojenia (żółty), stan tarcz ochronnych (niebieski) oraz kadłuba statku (czerwony). Menu uzbrojenia (7) pokazuje zamontowane i aktywne bronie. Poza tym liczbę nanorobotów oraz stan baterii tarcz.

W tym niesamowitym, barwnym świecie głównemu bohaterowi gry ledwo udaje się przeżyć tajemniczy atak na stację kosmiczną. Goły i (nie)wesoły zaczyna szukać szczęścia, włócząc się po barach. A ponieważ z zawodu jest pilotem kosmicznym, ma szanse na ciekawe zlecenia i barwne, ale niestety krótkie życie.

Freelancer daje ci cały czas opcję wyboru pomiędzy życiem wolnego strzelca a przyłączeniem się do większej organizacji. Musisz się podjąć jedynie pierwszej z 13 misji, aby zdobyć własny statek kosmiczny. W tym celu nawiązujesz w barze rozmowę z czarującą agentką Juni, będącą na usługach LSF (kosmiczne FBI), i podejmujesz się pewnego zlecenia. Jest to jednocześnie misja szkoleniowa. Po wykonaniu tego dość łatwego zadania Juni opuści cię na jakiś czas i nie pozostanie ci nic innego, jak rozpocząć wędrówkę po wszechświecie. Następną misję możesz zacząć dopiero po zdobyciu drugiego poziomu doświadczenia. W tym celu musisz zgromadzić odpowiednią liczbę kredytów. Tylko od ciebie zależy, czy podejmiesz się zadań związanych z głównym wątkiem fabularnym czy też misji dodatkowych.

Strzelanina we wszechświecie

Sterowanie we Freelancerze, jak na grę tego typu, jest fenomenalnie proste. Do poruszania się po planetach służy pięć ikon widocznych u góry ekranu. Przenoszą cię one pomiędzy rampą startową w kosmoporcie, barem, magazynem z towarami, sklepem z bronią i handlarzem statkami kosmicznymi. Klawisze funkcyjne przywołują informacje o twoim statusie, ładunku oraz systemie gwiezdnym, w którym się znajdujesz. Na mapie nawigacyjnej wybierasz kurs do dowolnego sektora w kosmosie, a program sam wyznacza najkrótszy szlak. W przestrzeni kosmicznej pomocne okazują się klawisze funkcyjne, a także przyciski widoczne na ekranie. Za ich pomocą dotrzesz do wybranego punktu, przeprowadzisz dokowanie do stacji kosmicznej lub przyłączysz się do floty innych statków. Gra nie obsługuje dżojstika, jednak system sterowania statkiem kosmicznym jest tak dobry, że podczas walk możesz się poczuć jak Han Solo.

Teoria spisku

Potyczki to czysta adrenalina. Pełno jednostek, rakiet, asteroidów i malowniczych eksplozji.

Potyczki to czysta adrenalina. Pełno jednostek, rakiet, asteroidów i malowniczych eksplozji.

Po wykonaniu kilku zleceń i solidnym uzbrojeniu okrętu znów w twoim życiu pojawia się Juni, ale tym razem nawiązuje kontakt jedynie drogą radiową. Wkrótce okazuje się, że jesteście w niebezpieczeństwie i możecie stać się ofiarami spisku - starzy przyjaciele znikają bez śladu, tajemniczy nieznajomi przekazują ostrzeżenia, a dotychczasowi sprzymierzeńcy stają się wrogami. Aby nie zdradzać zbyt wiele: zostaje naruszona równowaga sił między ludzkimi koloniami, co grozi wybuchem międzygwiezdnej wojny - a za wszystkim stoi oczywiście nieznana siła. O zdarzeniach tych opowiada wiele przerywników filmowych. Sporo informacji dowiadujesz się też z rozmów przez radio w trakcie misji. Co ciekawe, gdy w czasie wykonywania zadania otrzymasz nowe wskazówki od Juni, twój cel może się całkowicie zmienić i będziesz musiał lecieć nawet do innego systemu planetarnego.

Jeśli już mowa o podróżowaniu, to oprócz standardowego przemieszczania się z wykorzystaniem dopalaczy, możesz również aktywować tak zwany napęd podróżny. Wyłącza on co prawda systemy uzbrojenia, ale za to pozwala lecieć czterokrotnie szybciej. Jednak nadal jest zbyt wolny do poruszania się pomiędzy różnymi systemami. Z pomocą przychodzi technika skoków z prędkością nadświetlną. Do szybkich podróży między systemami służą szlaki handlowe. Jednak podróżowanie nimi jest ryzykowne, ponieważ kosmiczni piraci często przerywają połączenia, aby z dala od policyjnych stacji zaatakować podróżnych. Tymczasem po przebyciu takiego szlaku aktywuje się on ponownie dopiero po kilku sekundach, które decydują o życiu lub śmierci.


Zobacz również