GPS w komórce. Wady i zalety nawigacji w telefonie

Obecnie wiele telefonów komórkowych ma odbiornik GPS. Wraz z mapami teoretycznie stanowią one doskonałą alternatywę dla tradycyjnych nawigacji GPS. Postanowiliśmy to sprawdzić. Zbadaliśmy, jak w rzeczywistości sprawują się najpopularniejsze u nas mapy do telefonów komórkowych i ich działanie w praktyce na kilku popularnych telefonach z wyższej półki.

Telefon komórkowy z odbiornikiem GPS i mapami teoretycznie stanowi doskonałą alternatywę dla tradycyjnych nawigacji GPS. Sprawdziliśmy, czy jest tak w rzeczywistości.

Pojawienie się odbiorników GPS w telefonach komórkowych nie mogło być zaskoczeniem. Wydaje się to wręcz logiczne - bardzo wydajne komponenty, rozbudowane możliwości, zbliżające je do komputerów, duże wyświetlacze oraz głośniki, sprawiają, że komórki są doskonałą podstawą dla map nawigacyjnych. Kłopot w tym, że jeśli coś jest "do wszystkiego", to często po dokładnym przyjrzeniu się wychodzi na jaw, że żadnej z funkcji nie wypełnia naprawdę dobrze. Postanowiliśmy sprawdzić, czy tak właśnie jest z nawigacją GPS w telefonach. Kuszące jest to, że nawigację dostajemy w zasadzie bezpłatnie, przy okazji kupna telefonu. Czy jednak nie wiąże się to z ponoszeniem jakichś dodatkowych, ukrytych opłat, a urządzenie usprawnia jazdę?

MAPY

Polecamy:

Zobacz także:

Nokia Ovi

Nokia Ovi

Z mapami Nokii podróżuje się Bardzo wygodnie i pewnie. Trasy wyznaczane są precyzyjnie, a liczba dostępnych adresów ogromna. Dostosowanie do przepisów ruchu drogowego także jest bardzo dobre. Ewentualne pomyłki są raczej wynikiem niewłaściwego skonfigurowania mapy przez użytkownika lub źle wybranego adresu. Mapy działają płynnie, sposób wskazania trasy jest czytelny, a głos prowadzący - wyraźny. Wielu osobom, zwłaszcza korzystającym z GPS-u okazyjnie, mapy Nokii wystarczą z dużym zapasem.

Mapy Nokia Ovi - dobre i bezpłatne

Najważniejszą funkcją każdej nawigacji są mapy. Tu wyróżnia się Nokia, oferująca do wielu swoich telefonów bardzo dobre, a przy tym bezpłatne mapy Ovi. Bezpłatne jest ich pobieranie i aktualizowanie. Można to robić za pośrednictwem komputera lub przez telefon. Pokrycie sieci drogowej na oferowanych mapach jest bardzo dobre. Uwzględnione są wszystkie przejezdne rodzaje dróg. Ogromna liczba punktów POI także cieszy. Wśród nich są właściwie wszystkie przydatne miejsca użyteczności publicznej.

Interfejs jest bardzo prosty i czytelny. Nawet pierwsze użycie go nie nastręcza najmniejszych trudności. Wybrać można wyznaczenie trasy samochodu lub pieszej. Są również takie funkcje, jak ustalenie aktualnej pozycji i wyszukiwanie wybranych punktów POI. Mapy dają dostęp do przewodników Lonely Planet, ViaMichelin oraz serwisów Wcities i CustomWeather. Serwis Wydarzenia pozwala na sprawdzenie, co interesującego dzieje się obecnie w okolicy, w jakiej przebywasz. To ciekawostki przydatne, ale nie stanowiące sedna interesujących nas właściwości map.

Zaplanowanie trasy jest dziecinnie proste. Na początku określasz, czy podróżujesz pieszo, czy samochodem, a następnie podajesz miejsce docelowe. Może to być pozycja już zapisana na karcie Dom, wprowadzony na bieżąco adres bądź też miejsce wskazane bezpośrednio na mapie. Po wybraniu miejsca docelowego uzyskujesz dostęp do wielu dodatkowych funkcji mapy, w tym ustalenia punktów pośrednich trasy. Mapy można przełączyć w tryb dzienny lub nocny, wytyczyć objazd, pobrać informacje o ruchu drogowym (jeśli nie następuje to automatycznie), a nawet uzyskać dostęp do pulpitu, gdzie uzyskasz informacje o: średniej prędkości, odległości przebytej, odległości do celu, czasie podróży, a nawet sumarycznym czasie jazdy.

Interfejs graficzny map jest bardzo czytelny - nie ma problemu z orientowaniem się we właściwej pozycji i trasie przejazdu. Wybierać można widok 2D lub 3D, tradycyjny widok mapy bądź tryb satelitarny lub terenowy oraz - oczywiście - wspomniany tryb dzienny lub nocny. W celu pobrania adresów telefon musi mieć dostęp do Internetu. Wiąże się to z kosztami, dlatego warto wykupić pakiet na transfer pewnej ilości danych.

Prowadzący mówią w różnych językach - wersje językowe także pobierane są bezpłatnie. Komunikaty są wygłaszane zrozumiale i z właściwym wyprzedzeniem.

Wspomnieliśmy o pobieraniu informacji o ruchu drogowym. Ustalić można nie tylko częstotliwość dostępu do nich, ale i to, czy trasa będzie automatycznie dostosowywana według uzyskanych wówczas wskazówek. Mapy Nokii dają także np. dostęp do ostrzeżeń o możliwej kontroli drogowej.

Do wyboru są trzy rodzaje tras: szybka, krótka oraz zoptymalizowana. Możesz także określić, które drogi będą wykluczone podczas wytyczania trasy: autostrady, tunele, promy, drogi płatne, drogi gruntowe i promy kolejowe. Nie da się tu wybrać funkcji "pytaj, czy uwzględnić", więc decyzję trzeba podjąć wcześniej, podczas konfiguracji trasy.

Jedyne zastrzeżenia do map Nokii dotyczą sposobu wybierania adresów. Wpisujemy je ciągiem w jednej linii, bez oddzielnych kategorii "miejscowość", "ulica", "numer domu", co zwiększa prawdopodobieństwo pomyłki.


Zobacz również