Gartner odwołuje rewolucję RFID?

Według Gartnera nie będzie w najbliższym czasie rewolucji RFID - ceny tagów RFID nie spadną do poziomu 5 centów, co utrudni jej upowszechnienie. Na przeszkodzie owej rewolucji stoi także niedojrzałość samej technologii i nieprzygotowanie od strony biznesowej do ich wpasowania w strategie firm.

Z technologią RFID wiąże się wielkie nadzieje, pomysłów na jej zastosowanie ciągle przybywa, o czym piszemy np. w najnowszym numerze CXO (http://www.cxo.pl/artykuly/44909.html ). Nadzieje na szybkie upowszechnienie rewolucyjnej technologii wiążą się z kolei ze spodziewanym błyskawicznym tanieniem podstawowym podzespołów - tagów RFID.

Nowy raport Garntera ma w założeniu być wiadrem zimnej wody na rozpalone głowy. Analitycy firmy oceniają, że pasywne tagi RFID kosztują od 40 centów do 10 USD, natomiast aktywne - od 4-5 USD do setek USD. W ciągu pięciu lat najbardziej konkurencyjni producenci będą w stanie zejść z ceną pasywnych tagów najwyżej do ok. 20 centów - przewiduje Gartner. 5-centowy tag RFID to mit, uważa Gartner i przytacza następujący paradoks, z którym nie poradzi sobie szybko żaden dostawca: tagi trzeba przede wszystkim zminiaturyzować, co jednak zarazem podniesie ich cenę.

Jak stwierdza raport Gartnera, RFID oferuje wspaniałe możliwości dla niemal każdej dziedziny działalności, ale zamiast pytać o cenę, przy jakiej RFID staje się efektywne, detaliści powinni raczej zastanawiać się, czy w ich biznesie, już przy dzisiejszych cenach, technologia ta może znaleźć zastosowanie. "Wykorzystanie RFID do przepływu danych w globalnych sieciach łańcuchów dostaw będzie najważniejszym przełomem w rozwoju biznesowym od czasu, gdy firmy po raz pierwszy przekonały się o wadze przepływu informacji. To oznacza, że możemy mieć do czynienia ze spektakularną zmianą modelu działania na rzecz organizacji skoncentrowanych na produkcie" - napisano.

Według Gartnera, adaptacja RFID będzie przebiegać dwufazowo. Najpierw w firmie pojawia się proces biznesowy wykorzystujący RFID, w kontekście istniejących procesów biznesowych, pozwalający zatem na wyciąganie z RFID ograniczonych korzyści. W drugim etapie firmy zaadoptują procesy biznesowe skoncentrowane na technologii RFID, co wywoła radykalną przebudowę całego modelu działania firmy. Technologia RFID nie będzie zatem miała wielkiego wejścia, ponieważ daleko jej jeszcze od doskonałości. Gartner spodziewa się, że przez najbliższą dekadę u detalistów tagi RFID będą po prostu koegzystować z kodami paskowymi.


Zobacz również