Gdy pracujesz, wyłącz program pocztowy i Gadu-Gadu

Wykonywanie wielu czynności jednocześnie wcale nie poprawia wydajności pracy. Przeciwnie, przełączanie się miedzy różnymi zadaniami pogarsza skupienie i prowadzi do błędów. Badania prowadzone przez niezależne grupy naukowców wykazują, że nadmierna wielozadaniowość źle wpływa na jakość pracy.

Delikatna, kojąca muzyka może dobrze wpływać na naukę i pracę. Przy wykonywaniu ważnych zadań warto jednak pozbyć się innych elementów, które mogą fatalnie rozpraszać uwagę. Dotyczy to nie tylko rozmawiania przez telefon komórkowy w trakcie prowadzenia samochodu. W pracy i nauce przeszkadzać może nawet regularne sprawdzanie poczty elektronicznej czy używania komunikatorów internetowych.

Wyniki badań wskazują na różnice w umiejętności skupienia uwagi w różnych grupach wiekowych: Naukowcy z Oxfordu pokazują, że osoby w średnim wieku łatwiej zachowują skupienie na wykonywanym zadaniu, niż ludzie młodzi. Badania prowadzone przez pracowników Microsoftu i University of Illinois pokazały natomiast, że kontynuacja przerwanej czynności wymaga znacznego czasu. Rozproszenie uwagi, związane z odpowiedzią na wiadomość e-mail czy sprawdzeniem informacji sportowych na stronie WWW może spowodować kłopoty z powrotem do pierwotnego zadania. W innym ciekawym eksperymencie, przeprowadzonym na Vanderbilt University, wykorzystano zaawansowane obrazowanie medyczne pracy mózgu. Okazało się, że przełączanie umysłu pomiędzy dwoma zadaniami może powodować nawet sekundowe opóźnienie czasu reakcji.


Zobacz również