Gdzie kupić komputer: wielki test sklepów internetowych

W Polsce działa ponad 7 tys. sklepów internetowych. Wiele z nich oferuje sprzęt komputerowy. Z usług którego sklepu skorzystać? Wcieliliśmy się w rolę klienta i przeprowadziliśmy test porównawczy najlepszych z nich.

Jako zwykli internauci zawitaliśmy na strony czołowych polskich sklepów komputerowych działających w Sieci. Wśród najlepszych sklepów znalazły się przodujące w liczbie pozytywnych opinii na serwisach z ocenami sklepów, a także te wyselekcjonowane przez redakcję PC Worlda.

Sklepy ocenialiśmy z perspektywy zwykłego klienta. Dlatego szukając na stronie zaawansowanej wyszukiwarki nie przekopywaliśmy podstron aby ją znaleźć. Taka funkcja powinna być zauważalna nawet dla mało doświadczonego internauty - w końcu zakupy online mają stać się masowe. Zatem skoro my jej nie dostrzegliśmy, to znaczy, że stronę należało ocenić tak, jak gdyby była tej funkcji pozbawiona.

Zobacz również:

Czytelna strona WWW

Prezentacje wideo to oryginalny pomysł na zaprezentowanie produktu w sklepie internetowym Komputronik.pl.

Prezentacje wideo to oryginalny pomysł na zaprezentowanie produktu w sklepie internetowym Komputronik.pl.

Praktyczny sklep internetowy to taki, który nie sprawia problemów klientom. Dlatego tak dużą wagę przywiązaliśmy do punktów przyznawanych za wygodną obsługę sklepu. Największe znaczenie miała czytelność strony WWW. Nie powinno na niej zabraknąć spisu kategorii, odnośników do najważniejszych informacji dla kupujących oraz krótkiej prezentacji sklepu. Wciąż bowiem wiele osób decyduje się na zakupy w danym sklepie po raz pierwszy, a brak informacji o jego historii czy dokładnym adresie może wzbudzić podejrzenia.

W tej kategorii rankingu liczył się także sam sposób prezentacji produktu. Czy opisy produktów były kompletne i czytelne, czy sprowadzały się jedynie do przepisania specyfikacji technicznej od producenta. Mile widziane były wszelkiego rodzaju dodatki, takie jak broszury w formacie PDF, odnośniki do pomocnych stron, czy nawet krótkie filmy wideo, z którymi eksperymentował np. Komputronik.

Klient odwiedzając stronę sklepu internetowego często chce dowiedzieć się jak najwięcej o produkcie i może nawet zmienić swoją decyzję o zakupie. Pomóc w tym mogą opinie innych klientów oraz polecane przez sklep produkty. Mogą to być wybrane towary z podobnej kategorii lub w podobnej cenie albo dodatki, na które zdecydowali się wcześniej inni. Te sklepy, które lepiej pojęły swoją funkcję edukacyjną, z reguły zyskiwały w zestawieniu.

Płatność i dostawa

Wzorowy przykład podstrony produktu w sklepie Agito.pl. Jest tutaj wszystko: obszerny opis, opinie klientów, polecane produkty i galeria zdjęć.

Wzorowy przykład podstrony produktu w sklepie Agito.pl. Jest tutaj wszystko: obszerny opis, opinie klientów, polecane produkty i galeria zdjęć.

Największym zaskoczeniem rankingu była powszechność zakupów na kredyt. Pośrednictwo w uzyskaniu pożyczki oferowała zdecydowana większość sklepów, chociaż nie wszystkie czyniły to w sposób łatwy. Często zdarzało się, że w formularzu zamówienia widniały wszystkie opcje płatności: przelew, za pobraniem lub kartą kredytową, z wyjątkiem kredytu. Jedynie od spostrzegawczości klienta zależy wówczas, czy zorientuje się, że powinien wypełnić wniosek kredytowy na zupełnie innej podstronie.

W błąd wprowadzały także regulaminy sklepów, w których brak było jakichkolwiek wzmianek o tej metodzie płatności, pomimo że była ona w praktyce dostępna.

Kontakt i pomoc

Coraz więcej sklepów internetowych oferuje możliwość kontaktu telefonicznego. Rolę czata pełni natomiast z reguły numer Gadu-Gadu lub Skype. Do rzadkości należą sklepy, które poprzestały jedynie na kontakcie mailowym.

Na koniec warto podkreślić znaczenie działu z informacjami dla kupujących. Począwszy od kompletnych informacji o kosztach wysyłki i metodach płatności, a skończywszy na poradnikach, który produkt wybrać.

Trudny wybór

Nasze zestawienie pokazało, że konkurencja w czołówce oraz w środku tabeli jest bardzo wyrównana. Do tego stopnia, że w przypadku trzech pierwszych sklepów, o kolejności na podium zadecydowała jednopunktowa różnica. Wracamy więc do punktu wyjścia. Klient, świadomy tego które sklepy zasługują na uwagę, może znowu zacząć kierować się przy wyborze ceną lub dostępnością produktów. Potwierdza się więc stara prawda, że klient nasz pan.

Pełne zestawienie zostanie opublikowane w numerze 2/2010 PC Worlda.

Jak ocenialiśmy?

Wśród zestawieniu znalazły się sklepy przodujące w liczbie pozytywnych opinii na serwisach z ocenami sklepów, a także te wyselekcjonowane przez redakcję PC Worlda.

Każdy sklep był oceniany w czterech kategoriach: Obsługa sklepu, Płatności, Dostawa, a także Kontakt i pomoc. Łącznie można było zdobyć 100 punktów. W kategorii Obsługa sklepu przyznawaliśmy oceny w różnej skali. W pozostałych kategoriach, można było zdobyć stałą liczbę punktów za samą obecność wybranej opcji (np. płatności przelewem).

Zobacz również