GeForce 7800 GTX - superwydajność w 3D

NVIDIA przygotowała świetną kartę graficzną. GeForce 7800 GTX oferuje wydajność obliczeniową często dwukrotnie wyższą niż układy GeForce 6800 Ultra, a jednocześnie zużywa mniej energii, zaś układ chłodzenia ma mniejszy i cichszy.

NVIDIA przygotowała świetną kartę graficzną. GeForce 7800 GTX oferuje wydajność obliczeniową często dwukrotnie wyższą niż układy GeForce 6800 Ultra, a jednocześnie zużywa mniej energii, zaś układ chłodzenia ma mniejszy i cichszy.

Dodatkowo firma wprowadza nową edycję sterowników, które właściwie od nowa definiują możliwości platform SLI. Nie są to jeszcze wszystkie oczekiwane innowacje (o zapowiadanych zmianach także piszemy), ale już zasługują na uznanie.

GeForce 7800 GTX to karta istotna - nie rozwinięcie serii GeForce 6xxx, lecz całkowicie nowy procesor, w którym szczególny nacisk położono na wydajność w najnowszych grach.

Grafika w ślad za procesorami

GeForce 7800 GTX zajmuje tylko jedno gniazdo na płycie głównej. Układ chłodzenia pracuje stosunkowo cicho i ma pięć trybów prędkości obrotowej. Na spodzie laminatu widać metalową konstrukcję podtrzymującą radiator, a jednocześnie samodzielnie odprowadzającą ciepło, które wytwarza procesor.

GeForce 7800 GTX zajmuje tylko jedno gniazdo na płycie głównej. Układ chłodzenia pracuje stosunkowo cicho i ma pięć trybów prędkości obrotowej. Na spodzie laminatu widać metalową konstrukcję podtrzymującą radiator, a jednocześnie samodzielnie odprowadzającą ciepło, które wytwarza procesor.

Intel i AMD doszły do słusznego wniosku, że obecnie jedyny sposób znaczącego zwiększenia wydajności procesorów to zastosowanie wielordzeniowości. Podobną drogę obrała NVIDIA, o czym świadczy jej nowy produkt. Jednak nie dodano w nim rdzeni, lecz skupiono się na kluczowych dla wydajności w najnowszych aplikacjach graficznych (grach w szczególności) elementach architektury, takich jak jednostki cieniowania i przetwarzania geometrii. Wielkość pamięci pozostała niezmieniona, bo całkowicie wystarcza. Podobnie z interfejsem i rodzajem pamięci - 256 bity i GDDR3. Pozostawiono możliwość pracy kart w trybie podwójnym - SLI, ale nowe sterowniki, o których szczegółowo piszemy w dalszej części artykułu, zmodyfikowały sporo możliwości SLI.

Model cieniowania 3.0 gruntownie dopracowano. Nowy silnik graficzny nazwano CineFX 4.0.

Kilka faktów

  • Cena sugerowana to 599 USD (w Polsce ok. 2300 zł).

  • GeForce 7800 GTX to obecnie najbardziej rozbudowany i skomplikowany technologicznie procesor graficzny. Składa się aż z 302 mln tranzystorów. Dla porównania konsola XBOX (jako całość) wyposażona jest w 30 mln tranzystorów, konsola PS2 - 43 mln, GameCube Flipper - 51 mln, Athlon FX55 - 105,9 mln.

  • Silnik cieniowania CineFX 4.0 dysponuje mocą rzędu 200 gigaflopów.

  • W porównaniu z GeForce 6800 UItra moc jednostek zmiennoprzecinkowych układu cieniowania wzrosła dwukrotnie.

  • Dodano koprocesor stałoprzecinkowy (mini-ALU) w jednostce cieniowania pikseli, co znacznie usprawnia wymianę danych między potokami renderującymi.

  • Dodano nowy tryb wygładzania krawędzi - transparency adaptive supersampling oraz multisampling. Pozwala on na wygładzanie drobnych elementów graficznych, takich jak liście na drzewach. Wcześniej tak niewielkie elementy były pomijane, dlatego w efekcie obiekty typu drzewo czy siatka płotu nie miały gładkich, niepostrzępionych krawędzi.

  • Układ ma 24 potoki cieniowania pikseli i 8 jednostek cieniowania wierzchołków.

  • Rdzeń pracuje z częstotliwością taktowania 430 MHz, a pamięci 1,2 GHz (efektywnie).

  • Nowa karta zużywa mniej prądu. Komputerowi z jednym 7800 GTX wystarczy zasilacz o mocy 350 W. W trybie SLI zalecany jest zasilacz 500-watowy. Sama karta zużywa nie więcej niż 100 W - sprawdziliśmy to w laboratorium odpowiednim sprzętem. Deklaracje NVIDII zostały w pełni potwierdzone.

  • Karta ma 256 MB pamięci GDDR3 o czasie dostępu 1,6 ns.

  • Radiator jest niski, zajmuje tylko 1 slot. Karta ma wbudowany zaawansowany mechanizm dynamicznej zmiany częstotliwości taktowania i prędkości obrotowej wentylatora. W zależności od obciążenia pracuje w jednym z pięciu dostępnych ustawień. Nawet gdy wentylator kręci się najszybciej, jest stosunkowo cicha.

  • Nowy rdzeń odpowiedzialny za teksturowanie wprowadza 64-bitowe przetwarzanie zmiennoprzecinkowe do obsługi efektów świetlnych HDR (high dynamic range - efekty odpowiedzialne za realistyczne prezentowanie światła).

Procesor ustanawia limit

W wypadku bardzo wydajnych kart graficznych coraz częściej to procesor komputera uniemożliwia wykorzystanie pełni ich mocy. Sprawdziliśmy to w naszym laboratorium, testując kartę 7800 GTX w dwóch konfiguracjach - standardowej, której od dłuższego czasu używamy do porównania wydajności kart graficznych PCI Express x16 - wyposażonej w procesor Pentium 4 3,0 GHz oraz z najszybszym procesorem dla graczy, AMD Athlon FX57. Ta druga konfiguracja wykazała, że w zależności od procesora wyniki układu graficznego mogą wzrosnąć często... ponad dwukrotnie. Weź to pod uwagę, planując zakup komputera do gier. Procesory mogą odpowiednio sprawnie dostarczać dane do układu graficznego. Czekamy zatem na szybsze "procki" lub wykorzystanie przez twórców gier możliwości układów wielordzeniowych.

Nowe sterowniki = nowe SLI !

Nie ulega wątpliwości, że CrossFire i związane z nim nowinki wprowadzone przez ATI do trybu pracy dwóch kart graficznych skłoniły NVIDIĘ do szybszego udoskonalania trybu SLI. Choć o CrossFire możemy na razie mówić wyłącznie teoretycznie (widzieliśmy tylko demonstracyjne platformy testowe, które ATI prezentuje dziennikarzom) to jak informowaliśmy w tekście o CrossFire zamieszczonym w PC World 7/2005, praca dwóch Radeonów jednocześnie zapowiada się dość ciekawie.

NVIDIA będzie stopniowo zmieniała sterowniki ForceWare. Podczas testów korzystamy ze sterowników w wersji Release 75. Już one wnoszą sporo nowego do konfiguracji trybu pracy kart graficznych.

Nowe profile do gier

W wersji 75 jest m.in. więcej profili SLI do gier - prawie 80, podczas gdy starsze sterowniki obsługiwały SLI w około 65 grach.

To pozornie niewiele, jednak trzeba pamiętać, że w zdecydowanej większości starszych gier SLI nie jest w ogóle potrzebne, bo wystarczającą wydajność zapewnia jedna karta GeForce 6600 GT, 6800 GT lub Ultra. Natomiast wciąż brakuje profili do kilku nowych hitów, które wymieniliśmy we wspomnianym powyżej artykule o CrossFire.


Zobacz również