Google Docs vs. Office 365. Pakiety biurowe online

Najważniejszym oprogramowaniem dla każdej firmy jest z pewnością pakiet aplikacji biurowych - zestaw oprogramowania, w skład którego wchodzi zwykle klient poczty, edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny oraz program do przygotowywania prezentacji. Czy pakiety online takie jak Dokumenty Google i Office 365 mogą zastąpić programy instalowane na dysku?

Dla wielu użytkowników synonimem pakietu biurowego jest MS Office - i trudno się dziwić, bo to niezwykle popularne oprogramowanie. Z tego też pewnie wynika niezwykłe przywiązanie wielu firm do produktu Microsoftu - dla wielu przedsiębiorstw unowocześnianie oprogramowania sprowadza się do kupowania kolejnych wersji MS Office.

Nie ma w tym oczywiście nic złego, bo Microsoft rozwija swój produkt w przemyślany sposób, ale warto pamiętać, że dostępne są całkiem interesujące produkty alternatywne. Nie mamy tu na myśli open source’owych OpenOffice czy LibreOffice, lecz pakiety biurowe dostępne z poziomu przeglądarki internetowej.

Dokumenty Google

Najpopularniejszym z nich jest produkt koncernu Google - pakiet aplikacji o niespecjalnie oryginalnej nazwie Dokumenty Google. W podstawowej, darmowej wersji, Google oddaje do dyspozycji użytkownika edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, program do prezentacji, narzędzie do tworzenia formularzy oraz prosty edytor rysunków. Oczywiście, w pakiecie jest też kalendarz oraz klient poczty (dwie ostatnie aplikacje nie są tak naprawdę składnikiem Dokumentów, ale użytkownik ma do nich łatwy dostęp z poziomu serwisu Google, w którym obowiązuje pojedyncze logowanie - wystarczy raz zalogować się do Google, by mieć łatwy dostęp do wszystkich aplikacji).

Użytkownikom przyzwyczajonym do dopracowanego od strony wizualnej produktu Microsoftu Dokumenty Google mogą wydawać się dość ascetyczne i ubogie, ale wystarczy chwilę popracować z tym produktem i szybko zorientujemy się, że choć wygląda to trochę gorzej niż MS Office, to jednak bez problemu znajdziemy tu wszystkie niezbędne narzędzia.

Office 365 i Google Docs - edytory tekstu

Office 365 i Google Docs - edytory tekstu

Podstawowym atutem Dokumentów - i większości innych pakietów biurowych dostępnych z poziomu przeglądarki - jest możliwość wspólnego pracowania nad danym plikiem z kilkoma innymi osobami. W przypadku tradycyjnych pakietów biurowych też jest to możliwe, ale zwykle wymaga tworzenia lokalnego serwera. W Dokumentach Google cały ten proces jest zdecydowanie łatwiejszy - wystarczy podać adresy e-mail współpracowników i zdefiniować poziom ich uprawnień. Resztą zajmie się Google.

Dodajmy, że w płatnym wariancie produktu Google (ceny zaczynają się od 50 dol rocznie za licencję dla jednego użytkownika) otrzymujemy dodatkowo możliwość rozbudowanej synchronizacji danych i poczty, ochrony dokumentów oraz korzystania z dodatkowych zabezpieczeń.

Office 365 i Google Docs - arkusze kalkulacyjne

Office 365 i Google Docs - arkusze kalkulacyjne

MS Office w chmurze, czyli Office Web Apps

Opisany powyżej produkt przez dłuższy czas niepodzielnie rządził w kategorii "internetowe pakiety biurowe". Zjawisko to było na tyle wyraźne, że zagrożony poczuł się Microsoft, do niedawna raczej lekceważący konkurentów oferujących oprogramowanie w modelu online. Firma postanowiła zareagować na popularyzowanie się Dokumentów Google - reakcja polegała na przygotowaniu produktu o nazwie MS Office Web Apps.

Trzeba przyznać, że koncern z Redmond postąpił sprytnie - MS Office Web Apps oferuje zestaw funkcji i aplikacji bardzo podobny do tego, który znajdziemy u Google, ale w interfejsie bardzo zbliżonym do tego, który użytkownicy znają z tradycyjnego Office’a. Microsoft wyszedł z całkiem słusznego założenia, że użytkownicy, którzy zamierzają dopiero zacząć korzystać z pakietu biurowego dostępnego online chętniej wybiorą taki, który będzie wyglądał znajomo.

I rzeczywiście, osoba, która wcześniej używała MS Office 2003 czy 2007, bez większych problemów odnajdzie się w świecie Office Web Apps. Do dyspozycji mamy tu podobny zestaw aplikacji, jak w przypadku Dokumentów Google - jest edytor tekstu Word, arkusz kalkulacyjny Excel, program do przygotowywania prezentacji PowerPoint oraz aplikacja do notowania OneNote.

Office 365 i Google Docs - komunikacja audio i wideo

Office 365 i Google Docs - komunikacja audio i wideo

Podobnie jak w Google, również Microsoft oferuje rozbudowane narzędzia do pracy grupowej, z możliwością zapisywania i synchronizowania danych w serwisie Windows Live SkyDrive. Dodajmy, że do niedawna produkt Microsoftu miał poważną wadę - do pracy grupowej nad bardziej skomplikowanymi dokumentami niezbędne było... posiadanie pełnej desktopowej wersji danej aplikacji (np. PowerPointa). Rozwiązanie to było absurdalne i tak naprawdę totalnie sprzeczne z ideą pracy online - nic więc dziwnego, że koncern z Redmond w końcu z niego zrezygnował.

Dodajmy, że Microsoft oferuje zarówno bezpłatną (nieco okrojoną), jak i płatną wersję swojego online’owego pakietu biurowego (to Office365, wyposażony m.in. w rozbudowane funkcje współpracy grupowej oraz bogaty zestaw narzędzi korporacyjnych - m.in. Exchange Online, Microsoft SharePoint Online, Microsoft Lync Online, Office Proffesional Plus). W przypadku tego drugiego ceny licencji zaczynają się od ok. 5 euro miesięcznie.

-----

Autor artykułu: Antoni Steliński

Redakcja online: Wiktor Szpunar

Polecamy naszą serię artykułów o chmurze:

Cloud computing - z głową w chmurach


Zobacz również