Google oddaje Motorolę chińskiemu Lenovo za ułamek wydanych dwa lata temu 12,5 mld dol.

Dziś w nocy Google ogłosiło pozbycie się oddziału mobilnego Motoroli. Gigant sprzedał wszystkie projektów oraz prawa do nazwy tego znanego, ale nieco podupadłego amerykańskiego producenta sprzętów mobilnych zostawiając sobie wyłącznie portfolio patentów. Nabywcą Motoroli jest chińskie Lenovo. Kwota transakcji to niecałe 3 miliardy dolarów, co wydaje się śmiesznie niską kwotą w porównaniu do 12,5 miliarda dolarów, które Google wydało na Motorolę dwa lata temu.

Motorola tkwiła w marazmie jeszcze przez przejęciem jej przez Google, ale od tego czasu nie widać było żadnych radykalnych kroków i nie podjęto żadnych decyzji, które miałyby odmienić pozycję tej firmy na globalnym rynku smartfonów. Niegdyś jeden z najbardziej liczących się producentów zupełnie zniknął ze świadomości konsumentów, a żaden z dwóch zaprojektowanych od początku do końca po przejęciu firmy przez Google produktów w postaci Moto X i Moto G nie okazał się oszałamiającym sukcesem.

Wiele osób liczyło na to, że Google pracuje w tajemnicy nad czymś zupełnie nowym. Dzisiaj już nie można mieć więcej jednak złudzeń. Firmie z Mountain View w przejęciu Motoroli nie chodziło wcale o markę i projekty nowych produktów, a wyłącznie o ogromne portfolio patentowe. Google kupił Motorolę za 12,5 miliarda dolarów, a po wcześniejszej sprzedaży będącego wcześniej częścią Motoroli oddziału Aris za 2,35 mld dolarów i kwoty dzisiejszej transakcji wychodzi na to, że na patenty Motoroli wyszukiwarkowy gigant przeznaczył 7,1 mld dolarów.

W całej sprawie z pewnością nie dziwi to, że Lenovo poszerza swoje portfolio produktowe. Już wcześniej spekulowało się, że gigant ma na oku kanadyjskie BlackBerry oraz tajwańskie HTC, ale finalnie skończyło się właśnie na amerykańskiej Motoroli. Co prawda już teraz Lenovo jest jednym z największych producentów komórek na świecie, ale są to modele przeznaczone głównie na rodzimy rynek. Marka Motoroli ma pomóc firmie ze Wschodu dotrzeć do klientów w Stanach Zjednoczonych oraz Europie. Nazwa ma przy tym zostać zachowana, podobnie jak przejęta kilka lat temu od IBM-u linia komputerów ThinkPad, która została przez Lenovo zaadoptowana i jest rozwijana do dziś.


Zobacz również