Gra Foldit pomaga w badaniu retrowirusa odpowiedzialnego za AIDS

Naukowcy mieli problem z ustaleniem struktury krystalicznej enzymu retrowirusa odpowiedzialnego za powielanie się wirusa HIV. Rozwiązanie tej naukowej łamigłówki przekazali więc w ręce społeczności graczy Foldit, którzy znaleźli odpowiedź w przeciągu kilku dni.

Foldit

Strona Fold.it prezentuje gry online polegające na rozwiązywaniu naukowych problemów. Nie potrzeba do tego szerokiej wiedzy z danej dziedziny. Niedawno graczom udało się stworzyć działający model enzymu (proteaza M-PMV) odpowiedzialnego za powielanie się retrowirusa. Wcześniej zadaniu temu nie podołała grupa naukowców - podaje czasopismo Nature Structural & Molecular Biology.

Graczom Foldit udało się stworzyć działające modele enzymu, które pozwalają zrozumieć jego funkcjonowanie na poziomie molekularnym i rzucają nowe światło na przygotowywanie leków antyretrowirusowych. W teorii, odkrycie sposobu powielania się białka w retrowirusach może pomóc naukowcom w stworzeniu leku, który zatrzyma ich rozprzestrzenianie się.

Foldit to gra komputerowa stworzona w 2008 roku przez wydział informatyki, inżynierii i biochemii na Uniwersytecie Waszyngtońskim. Celem tej gry online jest ustalanie, jak pierwotne zestawy białek zamieniają się w funkcjonujące trójwymiarowe struktury.

Biochemik z Uniwersytetu Waszyngtońskiego, David Baker mówi, że trójwymiarowe struktury białkowe są interesujące, gdyż pomagają zrozumieć, w jaki sposób białka wykonują swoje zadania wewnątrz komórki. Ludzie wkładają dużo energii w gry komputerowe, myślę więc, że projekty takie jak ten mogą skierować tę energię do rozwiązywania rzeczywistych problemów - dodaje Baker.