Gracze w raju - multimedialna relacja z targów GC 2004 w Lipsku

Zapraszamy na relację z targów Games Convention 2004 - najnowsze tytuły, super gadżety i akcesoria; 'żywe' postaci z gier na wyciągnięcie dłoni i dziesiątki ponętnych hostess umilających pobyt w gigantycznym parku elektronicznej rozrywki. Dziesiatki zdjęć i filmowe relacje z zamkniętych pokazów najciekawszych tytułów targów. Nie możesz tego przegapić! W specjalnych, ekskluzywnych prezentacjach tylko dla czytelników serwisu GameStar.pl o swoich grach opowiadają Martyn Brown - dyrektor kreatywny studia Team 17, odpowiedzialny za produkcję 'Worms Forts: Under Siege' oraz Harvard Bonin - producent gry 'The Battle for Middle-Earth'. Ponadto znajdziecie tu zdjęcia, filmy i pliki audio z fragmentami prezentacji m.in. takich hitów, jak: 'Sprinter Cell: Chaos Theory', 'Prince of Persia 2', 'Medal of Honor: Pacyfic Assault'.

W dniach 19-22 sierpnia w nowoczesnym centrum wystawienniczym w Lipsku, odbyła się trzecia edycja największych w tej części Europy targów elektronicznej rozrywki - Games Convention 2004. Co roku impreza przyciąga dziesiątki tysięcy entuzjastów gier, oferując im niepowtarzalną możliwość obejrzenia i przetestowania najnowszych i znajdujących się jeszcze w produkcji gier komputerowych niemal wszystkich liczących się na rynku wydawców. W tym roku jako wysłannik redakcji serwisu GameStar.pl, miałem przyjemność przemierzyć hale targowe imprezy, oglądając i testując najnowsze gry komputerowe. Zapraszam na relację.

Wraz z grupą polskich dziennikarzy do Lipska dotarliśmy w środę wieczorem 18 sierpnia - akurat na oficjalną inaugurację targów, którą uświetnił koncert orkiestry symfonicznej wykonującej znane z gier komputerowych utwory muzyczne (m.in. 'Let The Battles Begin!' z gry 'Final Fantasy VII', 'Medley' z 'Super Mario Brothers', temat główmy z gry 'Metal Gear Solid' oraz 'Shadow of Chernobyl' z gry 'S.T.A.L.K.E.R.'). Hale targowe otwierały swe podwoje następnego dnia.

GC w statystykach

Na początek nieco danych na temat frekwencji i powierzchni targów - spróbujcie sobie wyobrazić zorganizowaną z takim rozmachem imprezę w Polsce ... (i przejazd środkami komunikacji miejskiej z i na miejsce targów w cenie biletu?) W ubiegłym roku targi odwiedziło 94 tys. widzów. W tym roku organizatorzy zanotowali 11 procentowy wzrost frekwencji - tegoroczną edycję targów odwiedziło ponad 105 tys. osób. Produkty były prezentowane w czterech halach (szczegółowa mapka poniżej), obejmujących imponującą powierzchnię ponad 50 tys. metrów kwadratowych (spróbujcie wszędzie zajrzeć!) - w ubiegłym roku, były tylko dwie hale o łącznej powierzchni 40 tys. metrów kwadratowych. W tym roku targi przyciągnęły 270 wystawców z 13 krajów (GC 2003: 207 wystawców z 11 krajów). GC 2004 wzbudziło także większe zainteresowanie mediów - wydarzenia mające miejsce na targach śledziło bowiem aż 1700 dziennikarzy z 21 krajów (w 2003 roku targi odwiedziło 1300 przedstawicieli mediów).

Imperium kontratakuje

Po pokonaniu bramek strzegących wejścia do hallu głównego targów od razu w oczy rzucił się 'X-Wing' pod strażą szturmowców Imperium. 'Coś się święci!' - pomyślałem. Tuż za myśliwcem znajdował się mały barak, w którym jak się później okazało szturmowcy 'zachęcali' do wstąpienia w szeregi imperialnej armii, oferując nieświadomym ofiarom możliwość wcielenia się w kata sił rebelianckich - akcję rekrutacyjną zatytułowano 'Star Wars: Battlefront'. W ostatnich latach, żołnierze Rebelii musieli mocno przetrzebić szeregi jednostek szturmowych Imperium - w szeregach tych elitarnych jednostek można była bowiem spotkać nawet kobiety!

Próbując nie zwracać uwagi czujnego patrolu podążyłem śladem pozostałych członków naszej ekipy. Żar lejący się z nieba przez oszklony dach hallu głównego nie ułatwiał zadania - ocierając nerwowo strużki potu minąłem pierwszy punkt kontrolny i nie oglądając się za siebie udałem się w kierunku centrum prasowego... Chwila ulgi - nieco cienia w prowadzącym do centrum prasowego korytarzu. I tu ciekawostka - ściany całego korytarza zdobiły dwa powtarzające się w języku polskim słowa: Odtąd, Dotąd ( na zdjęciu) - co symbolizowały, nie udało mi się dowiedzieć.

Formalności rejestracyjne w centrum prasowym załatwiano szybko i sprawnie. Po uzyskaniu stosownych przepustek odwiedziłem jeszcze centrum komunikacyjne, gdzie udostępniono kilka komputerów i stanowisk dla komputerów przenośnych. Niestety organizatorzy nie zapewnili pomocy technicznej i podłączenie się z własnym notebookiem do Sieci okazało się niemożliwe - aby skorzystać z komputerów stacjonarnych, trzeba było długo czekać w kolejce.

Po zakończeniu wizyty w centrum prasowym z pewnym niepokojem ruszyłem w kierunku hal targowych gdzie, jak słusznie przewidywałem roiło się od patroli imperialnych. Starając się nie myśleć o denerwującej obecności szturmowców ponownie znalazłem się hallu głównym.

Tuż obok przechwyconego X-Winga znalazło się stanowisko dla amatorów szybkiej jazdy samochodami - maszyny żywcem wyjęte z gry 'Need for Speed: Underground 2', z zamontowanymi w kabinie konsolami, dzięki którym siedząc na przednich siedzeniach samochodu można było na małym ekranie sprawdzić jak w grze prowadzi się auta. Kilka metrów dalej, kolejna podrasowana 'fura' - jaskrawo zielony wóz zachęcał do kupienia wyścigów zatytułowanych 'Juiced'. Ten model, poza ekranem w kabinie samochodu miał również, udostępnione do testów dwa, okupowane bez przerwy, stanowiska konsolowe umieszczone w bagażniku (na zdjęciach).

Za stanowiskiem szturmowców znajdował się punkt reklamujący grę polskiej produkcji pt. 'Earth 2160', w którym można było obejrzeć prezentację gry w środowisku imitującym lot statkiem kosmicznym. Pojazdu pilnowała uzbrojona po zęby załoga - jak później okazało się z Polski - czyżby kolejna zakamuflowana komórka wywiadu Imperium? Ostatnią atrakcją znajdująca się w hallu głównym było scena N-Gage, gdzie można było pobawić się konsolą i wziąć udział konkursach.

Chwila spokoju

Znikając, tak szybko jak się da z oczu szturmowców, udałem się w kierunku Hali nr 2 gdzie w kąciku pod nazwą 'GC Family' prezentowano gry i organizowano zabawy dla najmłodszych. Tuż obok, mini sala kinowa, gdzie prezentowano filmy instruktarzowe poświęcone produkcji gier komputerowych. W innej części prezentowano rozwiązania umożliwiające, przy pomocy zestawu dwóch projektorów wyświetlanie każdej gry w trzech wymiarach (do odbioru niezbędne są specjalne okulary). Na tym samym stanowisku można było sprawdzić w działaniu monitory wyposażone w technologię umożliwiającą prezentowanie obrazu w 3D. Pozostałą część 'Hali nr 2' zajmowało Business Center, w którym odbywały się prezentacje dla prasy i spotkania specjalistów z branży. Obecność Imperium w tej części targów była niezauważalna - może, dlatego że ta część targów cieszyła się mniejszym zainteresowaniem ze strony publiczności.

Cały ten zgiełk

Po złapaniu oddechu w nieco sennej atmosferze 'Hali nr 2', przyszedł czas na odwiedzenie kolejnej. Tłum płynący nieprzerwaną rzeką w kierunku 'Hali nr 3' wskazał kolejny cel mojej pielgrzymki. Tu panowała zgoła odmienna atmosfera - kakafonia dźwięków i mnóstwo przedziwnych postaci rodem z gier przemieszanych z tłumem odwiedzających. Wśród najliczniej obleganych miejsc w tej części targów, znalazło się stoisko THQ - gdzie można było pograć m.in. 'STALKERA', EA i Ubi Softu.

Największe zainteresowanie wśród produktów Electronic Arts wzbudzała prezentacja 'The Sims 2' - gra prezentowana była wewnątrz ekranu w kształcie walca. Wyświetlane na ekranie sceny, publiczność oglądała stojąc na poruszającej się wkoło platformie - robi wrażenie! Poza drugą odsłoną 'The Sims' - na stoiskach amerykańskiego wydawcy prezentowana była także FIFA 2005 i 'NFS Underground 2'.

Zrozumiałym zainteresowaniem publiczności cieszyła się też scena Ubi Softu promująca grę 'Playboy Mansion' - tłumy ciekawskich, przyciągały, bowiem 'playmates' z niemieckiego wydania Playboya. Ponętne panie nie tylko prezentowały swoje wdzięki, ale także rozrzucały koszulki i gadżety związane z grą. Wśród gier ze stajni Ubi Softu na szczególną uwagę zasługuje również najnowsza odsłona gry 'Sprinter Cell: Chaos Theory'. Gra imponuje nie tylko znakomitą grafiką, ale również wieloma nowymi opcjami rozgrywki.


Zobacz również