Graficzny filar Longhorna

Microsoft udostępnił testową wersję oprogramowania Avalon, rewolucjonizującego możliwości graficzne powstającego właśnie systemu Longhorn.

Avalon zalicza się do najważniejszych nowości zapowiadanych w Longhornie - zebranie wielu rozproszonych do tej pory funkcji ułatwi tworzenie interfejsów graficznych i wprowadzi obsługę trójwymiarowej grafiki w aplikacjach 2D. Co to oznacza? Przede wszystkim zasadniczą zmianę wyglądu aplikacji - trójwymiarowy interfejs, prezentowanie przestrzennych modeli czy wykresów. Avalon przygotowuje się właśnie po to, żeby można było umieszczać elementy trójwymiarowej grafiki w aplikacjach dwuwymiarowych, co dotychczas wymagało korzystania z DirectX lub OpenGL.

Avalon nie zastąpi sterowników DirectX, będzie tylko rozszerzeniem środowiska graficznego Windows. Składa się z trzech komponentów: silnika graficznego, szkieletu (framework) zawierającego podstawowe elementy budowy interfejsu (kształty, dokumenty, obrazy, animacje 3D, filmy) oraz języka programowania XAML.

Użytkownicy systemów Windows XP SP2 oraz Windows Server 2003 już teraz mogą sprawdzić, jak to wszystko będzie funkcjonować - dla nich właśnie przeznaczona jest wersja beta. Wersja finalna Avalona również będzie pracować z tymi systemami operacyjnymi (i oczywiście z Longhornem).

Pasjans w 3D

Microsoft podaje kilka przykładów zastosowania Avalonu, np. prezentowanie danych w formie trójwymiarowych wykresów, tworzenie efektu głębi czy oświetlanie powierzchni. Mówiąc żartem, najbardziej rewolucyjne jest to, że w pasjansie mogą się wreszcie pojawić interesujące efekty graficzne, symulujące przesuwanie kart w trzech wymiarach (gra w niezmienionej postaci towarzyszy Windows przynajmniej od wersji 95).

XAML

Microsoft opracował do Avalonu nowy język znaczników XAML, oparty na XML. Ma służyć do programowania interfejsów graficznych aplikacji, umożliwiając wykorzystanie funkcji, które wprowadza Avalon. Inną zaletą XAML jest oddzielnie tworzenie interfejsu graficznego od właściwego kodu aplikacji.

Instalacja

Niestety, do korzystania z Avalona nie wystarczy Windows XP SP2 lub Windows Server 2003. Należy jeszcze zainstalować dwie "kobyły": Microsoft .NET Framework 2.0 beta 1 (dostępny w Internecie) oraz do wyboru: Microsoft Visual Studio 2005 Beta 1, Visual Basic 2005 Express Edition Beta (dostępny w Internecie) lub Visual C# 2005 Express Edition Beta (dostępny w Internecie). Dokładne wskazówki dotyczące instalacji dołączono do Avalonu. Ponieważ i Avalon, i pozostałe komponenty są na razie dostępne tylko w wersjach testowych, nie należy ich instalować na roboczej kopii Windows. Najlepiej przygotować oddzielną instalację systemu, ewentualnie można ograniczyć się do utworzenia punktu przywracania.

Wymagania

Avalon znacznie zwiększy wymagania systemu wobec karty graficznej. Longhorn będzie miał trzy podstawowe wersje interfejsu graficznego - najbardziej "wymagający" (karta z minimum 64 MB pamięci), ale i najbardziej efektowny to Aero Glass, oferujący m.in. przezroczystość i efekty 3D. Nieznacznie okrojona wersja Aero zadowoli się kartą z 32 MB pamięci. Do podstawowej wersji interfejsu, która ma przypominać interfejs Windows 2000, wystarczy karta graficzna niższej klasy.

Informacje http://www.microsoft.com/longhorn


Zobacz również