Grafika ATI z Pixel Shader 3.0

Jedną z głównych cech, które wymienia się jako minus kart ATI w porównaniu do produktów NVIDII jest brak obsługi funkcji cieniowania i przekształcania wierzchołków w wersji 3.0. ATI zapowiedziało jednak, że w przyszłych swoich produktach wprowadzi tę funkcjonalność.

Jak można się było spodziewać aktualnie ATI broni się przed zarzutami o "zacofanie" swoich produktów twierdząc iż obecnie funkcje pixel i vertex shader 3.0 nie są powszechnie wykorzystywane przez programistów realizujących gry. Nie jest to do końca prawdą bo bardzo popularna gry, jak choćby Doom 3 czy FarCry już teraz pozwalają na wykorzystanie choćby części potencjału drzemiącego w najnowszych wersjach wspomnianych funkcji. Od kwietnia 2004 roku modele NVIDII serii 6xxx obsługują je w pełni.

ATI twierdzi także, że nie jest spóźnione jeśli chodzi o jednoczesne generowanie grafiki przez dwa procesory graficzne (jak to ma miejsce w konfiguracjach SLI NVIDII). Inżynierowie kanadyjskiej firmy poinformowali, że już obecne procesory ATI mogą pracować w takim trybie, jednak firma pomyśli nad komercyjnym wykorzystaniem tych funkcji dopiero po wprowadzeniu na rynek nowej serii własnych chipsetów do płyt głównych.


Zobacz również