Groove na szybko

Program muzyczny ACID Music - "średniak" ze słynnej rodziny ACID uzmysławia użytkownikom, że "zwykły" PC potrafi wiele w dziedzinie muzyki.

Program muzyczny ACID Music - "średniak" ze słynnej rodziny ACID (Pro, Music oraz Style: ACID Rock i ACID DJ) uzmysławia użytkownikom, że "zwykły" PC potrafi wiele w dziedzinie muzyki.

Potrafi zaaranżować nowy "kawałek" na bazie istniejącego materiału muzycznego lub zmiksować utworzone czy nagrane wcześniej ślady pojedynczych instrumentów lub ich zestawów. Walor edukacyjny programu to możliwość tworzenia własnych kompozycji nie tylko przez amatorów, ale nawet przez użytkowników nie posiadających przygotowania muzycznego.

Kiedyś poszczególne ślady tworzyło się z fragmentów żmudnie wklejanych w trudnych pod względem obsługi sekwencerach (ostatnio również w samplerach), były również dostępne emulowane programowo syntezatory. Teraz programy muzyczne sypią się jak z rogu obfitości. Nie brakuje audio-aranżerów, czyli pakietów w których nowy utwór składa się z pojedynczych próbek, zaaranżowanych pętli czy fragmentów fraz.

Mimo że korzysta się z tzw. gotowców, jest miejsce na własny styl kierowany wyobraźnią. Oferta "gotowych do użycia" w audio-aranżerach bibliotek instrumentów, brzmień, pętli jest obecnie tak wielka, że nie ma potrzeby zapożyczać czegokolwiek od innych. A można nie tylko łatwo naruszyć ustawę o ochronie praw autorskich, ale też stracić twarz, gdy ktoś rozpozna chociaż jedną pętlę. Firma Sonic Foundry przygotowała tysiące pętli wokalnych, perkusji, gitary, basu, syntezatorów i innych instrumentów usystematyzowanych w brzmieniach dla techno, disco, rocka, rave, beat, funky, groove, country, hip-hop, alternative, house, ambient, industrial, jungle itd. Spora część z nich jest dostarczana wraz z programem, ale można dokupić następne i/lub ściągać je z Internetu, np ze strony www.ACIDplanet.com

Mozna również przygotować własne albo przerabiać istniejące w zewnętrznym edytorze audio wyposażonym w filtry i narzędzia do tworzenia spektakularnych efektów i brzmień.

Gdy mamy materiał, praca z ACID sprowadza się do składania (sekwencowania) klocków próbek, fraz, pętli z jednoczesnym manipulowaniem tonacjami i tempami. Wydawać by się mogło, że trudno zrobić coś z gotowym plikiem audio (WAV, ASF...). Jednak w odróżnieniu od wielu rywali ACID ma tzw. pitchshifting, co oznacza, że umożliwia (i to bez zniekształceń) rozciąganie lub kompresję tonacji w zakresie kwinty a z przyzwoleniem na drobne odstępstwa nawet do oktawy! To samo dotyczy tempa (timestretching): dwa razy szybciej? - proszę bardzo, wolniej o 20-30%? - też można. Wszystko w czystym brzmieniu i klarownym kontekście. Oczywiście można i szerzej, ale wtedy zaczynają się już właściwie "junglowe" eksperymenty...

Gdy mamy już pomysł na utwór, przynajmniej tonację i tempo (inaczej ACID zgra nam wszystko na 120 bmp w C), możemy przystąpić do wciągania w ścieżki programu przygotowanego wcześniej materiału. Zgromadzone pod ikonami pulpitu pętle wkładamy na ścieżkę/ślad w sposób najprostszy z możliwych, ponieważ panel katalogów ACID to wbudowana minireplika Eksploratora. Dwukrotnie klikamy nazwę pętli, partię wokalną czy frazę, a potem przeciągamy "ołówkiemŇ we właściwe miejsce komponowanej ścieżki. Przy okazji możemy manipulować tempami i dowolnie przesuwać ze skokową parzystą rozdzielczością nutową od 1/64 do 4/4 (opcja SnapTo) lub precyzyjnie - minimalnym kroczkiem równym odwrotności zastosowanej częstotliwości próbkowania, np. 1/22000.

Wpadła nam w ręce rewelacyjna pętla hi-hata w tempie 100, która idealnie nadaje się do naszego hip-hopowego kawałka, ale on jest w tempie 115. ACID inteligentnie dopasuje tempa sam, pozostaje tylko kontrola wektorowej obwiedni głośności, panoramy czy efektów. Jeszcze tylko kosmetyka w postaci nałożenia (w czasie rzeczywistym!) żądanych efektów i perfekcyjny miks gotowy.

Efekty nie są bezpośrednio zaimplementowane w programie - dostępne są tylko w postaci zewnętrznych wtyczek. Dzięki temu program nie jest zbyt drogi, a biblioteki profesjonalnych wtyczek Express samej tylko Sonic Forge są imponujące: XF1, XF2 i XF3 zadowolą najwybredniejszych.

W każdej chwili można utwór zapisać na dysku - nie można tego tylko zrobić oddzielnie do poszczególnych ścieżek. Nie martwimy się również o tzw. clipping pojedynczego wyjścia cyfrowego - sumaryczny sygnał cyfrowy nigdy nie będzie przesterowany, bo ACID sam reguluje głośność poszczególnych ścieżek.

Rozdzielczość amplitudowa (poziom dyskretyzacji) to 8 lub 16 bitów (w wersji Pro 24-bity) w zupełności wystarczy do zastosowań amatorskich, tak jak 48 kHz w częstotliwości próbkowania przy których 20 ścieżek odegramy bez zniekształceń. 96 kHz, 24 bity i jeszcze więcej ścieżek pozostawmy systemom z Pentium II/450 MHz/64 RAM i kartą wideo z 8 MB RAM.


Zobacz również