Grupa Khronos ujawnia specyfikację OpenGL 3.1

9 miesięcy temu miała miejsce oficjalna prezentacja specyfikacji OpenGL 3.0. Wczoraj, 24 marca br. grupa Khronos (odpowiedzialna za rozwój bibliotek) ogłosiła specyfikację OpenGL 3.1, który wnosi m.in. nowy język cieniowania - Shading Language 1.40.

Premiera OpenGL 3.0 w sierpniu zeszłego roku wywołała burzą dyskusji wśród deweloperów. Nie dość, że nowe API zostało wydane z dużym opóźnieniem to w dodatku zostało pozbawione pewnych - zapowiadanych wcześniej przez grupę Khronos - funkcji. Na dodatek trzecia odsłona bibliotek nie mogła rywalizować z DirectXem 10 Microsoftu (w niektórych zastosowaniach dotyczyło się to nawet DX 9 - wydanego kilka lat wcześniej).

Oprócz nowej wersji OpenGL Shading Language (GLSL) 1.40, nowe API to także możliwość kopiowania danych pomiędzy obiektami bufora (GL_EXT_copy_buffer), nowe formaty i typy tekstur (Texture Buffer Objects, Signed Normalized Textures), funkcja Primitive Restart, sposobność rysowania wielu obiektów wielokrotnie z ponownym użyciem danych vertexu (w celu redukcji wielu danych i zmniejszenia liczby wywołań API) oraz API CopyBuffer (umożliwia przyspieszenie kopiowania obiektów bufora z jednego do drugiego).

Więcej informacji znaleźć można w dokumencie PDF OpenGL 3.1 Specification (w j. ang.).

Czy odświeżone API ma szansę rywalizować z bibliotekami Microsoftu? Zdaje się, że nie. Zmian w wersji 3.1 jest niewiele i nie można powiedzieć, aby wzbudziły zainteresowanie dużej liczby deweloperów gier. Dodatkowo na horyzoncie zaczyna "jaśnieć" DirectX 11 (wczoraj Microsoft udostępnił uaktualniony zestaw SDK nowego API).

Warto przeczytać: artykuł "OpenGL 3.0 - nowe API - czy warto było czekać?"


Zobacz również