Gry wojenne

Pole walki jeszcze nigdy nie było tak skomputeryzowane. Trend ten będzie pogłębiał się z każdym rokiem. Nowoczesne technologie komputerowe wykorzystywane są niemal we wszystkich aspektach wojskowego życia. Bardzo ważne miejsce zajmują również w szkoleniu żołnierzy zarówno tym podstawowym jak i zaawansowanym. To co mamy w naszych domach: gry strategiczne, symulatory lotu, gry taktyczne, to jedynie ułamek tego czym dysponują wiodące armie świata. Dla graczy to świetna zabawa, dla żołnierzy codzienna praca, od której może zależeć ich życie.

"Śnieżnik" z Zielonki

Na potrzeby szkolenia strzeleckiego w Wojsku Polskim stworzono system znany jako "Śnieżnik". Powstał w wyniku współpracy Wojskowego Instytutu Technicznego Uzbrojenia w Zielonce i firmy Autocomp Electronics sp. z o.o. Składa się on ze ściennego ekranu wielko formatowego o wymiarach 12x3 m. na którym wyświetlany jest obraz symulowanego pola walki. W odległości 8 m. przed ekranem znajdują się stanowiska ogniowe dla żołnierzy. Za nimi znajduje się pozycja operatora systemu, który kieruje i nadzoruje przebieg symulacji.

Na ekranie dzięki rzutnikom wyświetlany jest trójwymiarowy obraz pola walki. Odwzorowane są wszystkie elementy terenu takie jak nierówności, drzewa, budynki, ludzie, pojazdy itd. Każdy z nich pokazywany jest w skali, użytkownicy mają więc wrażenie jakby były one oddalone o rzeczywistą odległość. Elementy mogą być zasłaniane przez inne i dopiero zmiana pozycji, lub przemieszczenie pozwala je dojrzeć. Cele poruszają się po płaszczyźnie terenu co podnosi realizm szkolenia. Ćwiczenia można prowadzić dla pojedynczych żołnierzy, lub grup w sile sekcji (4 ludzi), lub drużyny (10).

Szkolący się żołnierze używają standardowej broni WP przystosowanej do prowadzenia symulacji. Karabin Beryl z mechanicznymi lub optycznymi przyrządami celowniczymi, rkm PK, karabin snajperski SWD z optyką PSO-1, granatnik przeciwpancerny RPG 7, pistolet maszynowy kaliber 9 mm są specjalnie przystosowane do tego rodzaju ćwiczenia. Zaopatrzone w czujniki pozwalają celować przy użyciu celowników w jakie zaopatrzona jest broń. Symulator reaguje na zmianę przełączników; rodzaju ognia, bezpiecznika, wymiany magazynka itd. Strzelanie odbywa się przy pomocy czujników elektronicznych, poza tym ruch zamka i pozostałych elementów uzbrojenia odpowiada rzeczywistym.

System komputerowy na podstawie danych z poszczególnych pozycji strzeleckich oblicza krzywą balistyczną pocisków charakterystyczną dla każdego rodzaju broni i odwzorowuje trafienie na ekranie. Celowanie odbywa się z użyciem przyrządów mechanicznych, lub optycznych. "Śnieżnik" w pełni pozwala na korzystanie z podziałek lornetek i celowników optycznych do określania odległości do celu. Huk wystrzału i wszelkie dźwięki z pola walki emitowane są przy użyciu układu głośników umieszczonych w różnych punktach pomieszczenia. Właściwie jedynym brakiem jest odrzut broni po każdym strzale jaki występuje przy użyciu ostrej amunicji.

Oficerowie nad mapą, z boku operatorzy przed ekranem systemu symulującego gry wojenne JTLS w AON (źródło: AON CSKiGW)

Oficerowie nad mapą, z boku operatorzy przed ekranem systemu symulującego gry wojenne JTLS w AON (źródło: AON CSKiGW)

Szkolący się żołnierze mogą zostać "wyeliminowani z walki" jeśli zostaną trafieni przez wirtualnego przeciwnika. System kamer skierowanych na pozycje strzeleckie pozwala określić pozycję ćwiczących. Te dane przekazywane są do systemu decydującego, czy któryś z nich znalazł się na linii strzału i został trafiony przez przeciwnika.


Zobacz również