Gwiazdy w reklamach komputerów

W ciągu ostatnich trzydziestu lat przez reklamy sprzętu komputerowego przewinęło się całkiem pokaźne grono sławnych postaci ze świata rozrywki. Wystarczy trochę pogrzebać w serwisie YouTube i na forach internetowych, by zlokalizować sporo materiałów reklamowych - zarówno wideo jak i zdjęć - z udziałem gwiazd filmu, muzyki czy sportu. Kevin Costner, Jeff Goldblum, Keanu Reeves, John Cleese - to nazwiska tylko niektórych osobistości, które swoim wizerunkiem firmowały osiągnięcia branży IT.

Spot reklamowy to wyrafinowany środek perswazji (pomijamy tu reklamy proszków do prania). Sprawny reżyser, z pomocą utalentowanego scenarzysty czy doświadczonej agencji reklamowej może nawet kilkudziesięciosekundową reklamówkę wypełnić sztuczkami socjotechnicznymi.

Już sam fakt, że odczuwamy przyjemność z oglądania reklamy, powinien być powodem do niepokoju - oznacza to bowiem, że nadawca osiągnął swój cel: przykuć naszą uwagę, powstrzymać przed sięgnięciem po pilot i zmianą kanału. Im bardziej pozytywne skojarzenia wzbudza spot, tym większa szansa, że klient wiedziony zawartym w nim komunikatem uda się do sklepu, salonu czy supermarketu i kupi reklamowany produkt.

Nikt zaś tak nie wzbudza pozytywnych skojarzeń jak aktor, piosenkarka czy inny "celebryta" - firmując dowolny produkt osoba ta przenosi na niego swój autorytet, sam fakt, że jest znany, uwiarygodnia go (więcej na ten temat w artykule: Prześwietlamy reklamy).

Autor niniejszego tekstu przyznaje się: oglądanie reklam elektroniki sprawiło mu dużą przyjemność, zwłaszcza spotów wyprodukowanych w latach '80 ubiegłego stulecia, gdy rynek komputerów osobistych jeszcze raczkował. O zaletach sprzętu sygnowanego marką Apple, IBM, Texas Instruments czy Commodore (a było to np. aż kilkanaście kilobajtów pamięci czy - uwaga - możliwość korzystania z edytora tekstu) przekonywali głównie znani aktorzy.

Przeglądając zasoby YouTube'a natrafimy na szczególnie dużo reklam dwóch pierwszych firm, z których obie mają pewne "zasługi" jeśli chodzi o wykorzystanie znanych twarzy. Apple zaangażowało Kevina Costnera:

czy też Jeffa Goldbluma:

Zwieńczeniem kampanii reklamowych Apple jest inny, nie mniej znany film, pt. "Think Different":

w którym wykorzystano wizerunki m.in. Pablo Picasso, Marii Callas, Martina Luthera Kinga czy Jima Hensona (narratorem był aktor Richard Dreyfuss).


Zobacz również