HDTV wreszcie w domu

Pierwsza cyfrowa kamera Sony high definition zapisuje obraz z rozdzielczością 2 mln pikseli!

Pierwsza cyfrowa kamera Sony high definition zapisuje obraz z rozdzielczością 2 mln pikseli!

High Definition, czyli wideo wysokiej rozdzielczości, staje się prawdziwą rewolucją nie tylko w kinie domowym, ale i w amatorskich zastosowaniach wideo. Teraz w praktyce mogliśmy przekonać się, na czym polega przewaga nowego standardu. Do testów otrzymaliśmy pierwszą kamerę HD Sony stworzoną z myślą o zamożnych użytkownikach domowych i zastosowaniach półprofesjonalnych.

Zanim przejdziemy do opisu urządzenia, warto przypomnieć, czym jest zapis HD nazywany przez Sony HDV, a potocznie także HDTV.

Kamera ma wyjścia/ wejścia wideo w standardach komponent, S-Video i kompozyt oraz cyfrowe FireWire.

Kamera ma wyjścia/ wejścia wideo w standardach komponent, S-Video i kompozyt oraz cyfrowe FireWire.

Obraz z cyfrowej kamery, telewizji czy płyty DVD składa się z linii - z grubsza im jest ich więcej, tym jest lepszy. Obecnie urządzenia większości krajów na świecie (także w Polsce) pracują w systemie PAL, gdzie obraz jest tworzony z 576 linii poziomych z tzw. przeplotem (w popularnym w USA i Japonii systemie linii jest 480). Chodzi o to, że na ekranie najpierw pojawiają się wszystkie nieparzyste linie obrazu, a następnie parzyste. W ciągu sekundy operacja ta powtarzana jest 50 razy (W NTSC - 60 razy). Obraz PAL może wydawać się wystarczający do oglądania telewizji czy nagrań cyfrową kamerą na niewielkich odbiornikach, jednak popularyzacja płaskich ekranów o wielkich przekątnych i projektorów sprawiła, że widzowie zapragnęli lepszej jakości. Półśrodkiem okazało się wprowadzenie w cyfrowych kamerach (np. modelach Canona) technologii progresywnego skanowania, czyli nagrywania i wyświetlania obrazu bez przeplotu. Progresywne skanowanie pozwala na przedstawianie (w PAL) 25 razy w ciągu sekundy pełnego obrazu w kompletnej rozdzielczości poziomej (576 linii), co znacznie poprawia jasność i stabilność obrazu, eliminując nieprzyjemne migotanie. Prawdziwa rewolucja na półprofesjonalnym rynku wideo pojawiła się jednak dopiero teraz wraz z premierą testowanej przez nas kamery Sony DR-FX1.

Megapiksele w telewizorze

Ogniskową można sterować za pomocą przycisków umieszczonych w pobliżu uchwytu kamery lub dźwigni na pierścieniu obiektywu.

Ogniskową można sterować za pomocą przycisków umieszczonych w pobliżu uchwytu kamery lub dźwigni na pierścieniu obiektywu.

HD to nowy standard, który pozwala w domowym zaciszu cieszyć się obrazem lepszej jakości niż najlepsze nawet obecne produkcje DVD. Podstawową różnicą są proporcje obrazu - panoramiczny 16:9 zamiast obecnego 4:3 oraz liczba wyświetlanych linii - nawet 1080! Jak sprawdza się to w praktyce?

Nowa kamera Sony to kamkorder o trzech megapikselowych przetwornikach, który może rejestrować nagrania w rozdzielczości 1440 x 1080 linii z przeplotem (1080i w terminologii HD właśnie to oznacza). Co więcej, robi to na zwykłych, niedrogich i powszechnie dostępnych kasetach MiniDV stosowanych w większości cyfrowych kamer.

Półprofesjonalny charakter urządzenia potwierdzają: możliwość ręcznej regulacji wszystkich istotnych parametrów, stopka na akcesoria - mikrofon lub lampę, osłona przeciwodblaskowa na obiektywie i brak "gadżeciarskich" dodatków, takich jak "noktowizor" czy funkcja kamery internetowej. Nie da się także zrobić cyfrowego zdjęcia i w DR-FX1 nie ma w związku z tym złącza kart pamęci MemoryStick obecnego w większości produktów Sony.

Profesjonalista

Pełnię możliwości kamery ujrzymy, podłączając ją do dobrego telewizora LCD, plazmy lub projektora o wysokiej rozdzielczości.

Pełnię możliwości kamery ujrzymy, podłączając ją do dobrego telewizora LCD, plazmy lub projektora o wysokiej rozdzielczości.

Urządzenie jest bardzo duże i masywne jak na cyfrową kamerę i zbliża się do wymiarów urządzeń profesjonalnych, jednak wbrew pozorom pomaga to podczas filmowania, eliminując choćby drgania ręki. Przydatna w tym jest też funkcja "Steady Shot", którą można dowolnie regulować. Co ciekawe, w HDR-FX1 zabrakło jednak kilku rozwiązań, bez których trudno się obejść profesjonalnemu urządzeniu - np. gniazda mikrofonu SLR. Żeby cieszyć się obrazem HDV potrzebny jest odpowiedni wyświetlacz - telewizor LCD, plazma czy projektor. Ważne, by miał jak najwyższą rozdzielczość - minimum to 1024 x 768. Poza rozdzielczością istotna jest też niestety jakość wykonania ekranu. Obraz z kamery Sony oglądaliśmy na kilku telewizorach LCD o przekątnych 17-32 cale i projektorze do kina domowego. Najlepiej zaprezentował się na 32-calowym telewizorze LCD Sony wysokiej klasy.

Wideo wysokiej rozdzielczości zapisywane jest na zwykłej kasecie MiniDV. Sony zaleca jednak własne, dedykowane do HD profesjonalne i drogie kasetki tego formatu.

Wideo wysokiej rozdzielczości zapisywane jest na zwykłej kasecie MiniDV. Sony zaleca jednak własne, dedykowane do HD profesjonalne i drogie kasetki tego formatu.

Jakość obrazu była zachwycająca - kolory żywe i perfekcyjnie oddane, ostrość i detaliczność bez porównania z jakimkolwiek urządzeniem MiniDV. Wysoka rozdzielczość sprawia, że głębia obrazu i szczegółowość wszystkich planów jest fantastyczna. Pamiętajmy tylko, że filmowanie w HD wymaga nieco wprawy i jest trudniejsze - wszystkie błędy i niedociągnięcia operatora widać później jak na dłoni. Co ciekawe, obraz traci nadspodziewanie dużo, gdy zaprezentujemy go na zwykłym telewizorze - to wina konwersji z rozdzielczości 1080i do 576i dokonywanej przez układy kamery w czasie rzeczywistym.

Urządzenie Sony komunikuje się z ekranami wysokiej rozdzielczości złączem komponent. W wyposażeniu nie zabrakło również wejść i wyjść S-Video, kompozyt oraz komputerowego iLink (FireWire).

Tylko dla mocnych

Entuzjastów montażu wideo zmartwią zapewne problemy, jakie napotkają, podłączając FX-1 do komputera. W chwili powstawania tego artykułu zgranie z kamery do komputera umożliwiało jedynie kilka specjalistycznych programów i pluginów. Szokujące wręcz są wymagania, jakie stawia przechwytywanie i edycja strumienia wideo HD wobec komputera - zalecany jest dwuprocesorowy system z procesorem Pentium IV 3,4 GHz, przynajmniej 1 GB RAM i bardzo szybkie, pojemne dyski twarde połączone w konfiguracji RAID 0. W przypadku naszego testu podobna konfiguracja, tyle że tylko z jednym procesorem Athlon XP 3000+, nie zapewniła nawet płynnego odtwarzania zgranych z kamery klipów, nie mówiąc o montażu!

Podsumowując, jeśli szukamy kamery, która odkryje pełnię możliwości naszego nowego wielkoformatowego telewizora, Sony FX1 stanowi doskonały wybór. Cena urządzenia może wydać się wygórowana - ok. 19 tys. zł (w USA w przeliczeniu o połowę mniej...), jednak jak na możliwości DR-FX1 jest to w miarę rozsądna propozycja. Zapomnijmy jednak o komputerowym montażu nagranych klipów w domowych warunkach - chyba że jesteśmy gotowi wydać majątek na zmodernizowanie komputera.

Jeśli zajmujemy się wideofilmowaniem zawodowo, to zapis High Definition jest dobrą inwestycją - to, co nagramy, będzie miało doskonałą jakość, a przy okazji w przyszłości, gdy spopularyzuje się u nas telewizja HDTV, będziemy mieli już gotowe materiały w wysokiej rozdzielczości. Wybierając kamerę HD-FX1 do celów profesjonalnych nie zapominajmy jednak, że Sony rozpoczęło właśnie w USA sprzedaż niewiele droższej odmiany FX1 nazwanej Z1E, w której znalazło się wejście na mikrofon SLR, przełącznik PAL/NTSC i kilka innych nowych funkcji, które docenią zawodowi filmowcy.

Wskazówka

Porównanie rozdzielczości obrazu

Obraz telewizyjny (PAL) to 720 x 576 linii, natomiast sygnał High Definition może mieć nawet 1920 x 1080 linii. Więcej linii oznacza lepszy obraz - bardziej stabilny i detaliczny.

Dane techniczne

Typ Cyfrowa kamera HD

Cena 19 000 zł

Wymiary 14 x 18 x 36 cm

Waga 2177 g

Dystrybutor Sony Poland - http://www.sony.pl

Funkcje nagrywanie obrazu w formacie HDV (1080i, kompresja MPEG2) w anamorficznym formacie 16:9 lub DV w formacie panoramicznym i 4:3, zoom optyczny 12x, możliwość ręcznego ustawienia wszystkich parametrów pracy, regulowana stabilizacja obrazu "Steady Shot"

Złącza wejścia/wyjścia: iLink (FireWire), komponent, S-Video, kompozyt, stereo chinch; wejście mikrofonowe minijack, wyjście słuchawkowe, stopka do akcesoriów


Zobacz również