Handel elektroniczny w Europie

Forrester Research przewiduje wzrost wartości europejskiego handlu elektronicznego z 2,77 mld USD w 1999 r. do 167 mld USD w 2005 r.

Według ostatniego raportu opublikowanego przez firmę Forrester Research, wartość handlu elektronicznego w Europie w najbliższych 5 latach wzrośnie z 2,77 mld USD w 1999 r.u do 167 mld USD w roku 2005. Czynniki, które staną się bezpośrednią przyczyną takiego wzrostu, to coraz powszechniejszy dostęp do Internetu za pośrednictwem komputerów osobistych, interaktywna telewizja oraz bezprzewodowe urządzenia dostępu do sieci, które razem stworzą solidny rynek produktów online. Do roku 2005 handel elektroniczny będzie stanowił 6% ogólnego handlu detalicznego w Europie.

Jeśli chodzi o rozwój elektronicznego handlu w poszczególnych krajach Europy, to państwa na północny kontynentu stosunkowo szybko dorównają Stanom Zjednoczonym, natomiast południe Europy pozostanie w tyle: 9,3% handlu online w Europie będzie odbywało się w Szwecja, 26% w Niemczech, 14% we Francji. Przewiduje się, że gdy Unia Europejska zmieni pakiet ustaw, regulacji i prawa podatkowego, dotyczących handlu online, jego rozwój nabierze większego rozmachu. Obecnie większość klientów wydaje pieniądze "poza" swoim państwem i - wg firmy Datamonitor - jedynie 4,98 mld USD do 2002 r. zostanie wydane za pośrednictwem europejskich witryn internetowych. Oczywiste jest jednak, że silna gospodarka Niemiec oraz wysoki poziom użytkowania sieci w Wielkiej Brytanii, Szwecji i Finlandii stanowią potencjał, który spowoduje spektakularny wzrost europejskiego handlu online.


Zobacz również