Heroes of Might & Magic III: The Shadow of Death

Wracasz do pięknych krain, aby walczyć o skarby strzeżone przez potwory z baśni.

Wracasz do pięknych krain, aby walczyć o skarby strzeżone przez potwory z baśni.

The Shadow of Death (SoD) to drugi po Armageddon's Blade dodatek do Heroes of Might & Magic III - turowej strategii wszech czasów, którą opisywaliśmy w GameStarze 01/2003. SoD to jednak pełna gra uzupełniona dodatkowymi opcjami, kampaniami i scenariuszami. Tych ostatnich nigdy za dużo, bo dodatkowe misje ze stajni 3DO zawsze stały na wysokim poziomie. Siedem nowych kampanii i 38 scenariuszy dostarcza rozrywki na długie godziny. Nawet kiedy rozegrasz wszystkie dodatkowe scenariusze, możesz stworzyć mapy losowe.

Jak to działa?

Na mapie widać nowe rodzaje terenów. Zielony krzyżyk wskazuje Złą mgłę, nieco dalej na lewo możesz zobaczyć skrawek Magicznych ziem.

Na mapie widać nowe rodzaje terenów. Zielony krzyżyk wskazuje Złą mgłę, nieco dalej na lewo możesz zobaczyć skrawek Magicznych ziem.

SoD możesz zainstalować samodzielnie - wtedy dostajesz pełną grę i nakładkę na nią - ale nie masz opcji zawartych w Armageddon's Blade. Najlepsze rozwiązanie to zaopatrzyć się we wszystkie trzy części, najpierw zainstalować HoMM III, potem AB i wreszcie SoD - wtedy dysponujesz pełnym zasobem opcji, a przecież o to właśnie chodzi, prawda? Musisz też mieć zainstalowane The Shadow of Death, jeśli zamierzasz rozbudować swoją grę o fanowskie rozszerzenie Wake of Gods (dla miłośników gry to wręcz "lektura obowiązkowa"). Warto wspomnieć o ciekawostce: jeśli chcesz przejść kampanie dołączone do SoD, zrób to zanim zainstalujesz WoG - scenariusze z tego dodatku zajmują w menu gry miejsce tych z The Shadow of Death.

Dodatek SoD oferuje nowe opcje: zmianę stopnia trudności poszczególnych scenariuszy w kampaniach i opcję kierowania ogniem wież obronnych zamku przez bohaterów mających umiejętności artylerii. Kolejną nowością są obrażenia zadawane atakującym jednostkom przy przekraczaniu fosy - teraz nie tylko opóźnia ona atak, ale też zniechęca napastników.

Łączone artefakty

SoD - walka na terenach dotkniętych przez powódź.

SoD - walka na terenach dotkniętych przez powódź.

Jedną z najważniejszych nowości w The Shadow of Death jest 12 potężnych artefaktów, które można uzyskać z połączenia istniejących do tej pory magicznych przedmiotów. Nowy, kombinowany artefakt zajmuje wszystkie lokacje na ciele bohatera - można go jednak w każdej chwili rozłożyć na części i zmontować z powrotem. Taki gadżet daje ogromne możliwości. Weźmy choćby pomniejszy drobiazg, jak Admiral's Hat. Składają się na niego dwa przedmioty: Sea Captain's Hat i Necklace of Ocean Guidance. Połączony artefakt daje wszystkie bonusy swoich części składowych, a dodatkowo znosi utratę punktów ruchu przy wchodzeniu na okręt i opuszczaniu go. A przecież to tylko jeden z najmniejszych łączonych artefaktów!

Nowe tereny, nowe możliwości

Również w mapach nastąpił postęp. Pomyślano o tym, że garnizony mogłyby być ustawiane pionowo, nie tylko poziomo. Pojawiły się nowe rodzaje terenów, wpływające na przebieg toczonych walk. Na przykład Przeklęta ziemia ogranicza możliwość rzucania zaklęć i znosi premię ze szczęścia i morale, Pole koniczynek daje wszystkim neutralnym jednostkom premię +2 do szczęścia, Zła mgła dodaje +1 do morale złym jednostkom, a odejmuje 1 dobrym, natomiast Magiczne chmury pozwalają rzucać zaklęcia ze szkoły Powietrza na poziomie eksperta. Wszystko to ładnie się prezentuje i poza walorami taktycznymi może uczynić projektowane mapy jeszcze ładniejsze i bardziej klimatyczne.

Oprócz błękitnego nieba...

... nic mi więcej nie potrzeba. A jeśli chodzi o ścisłość, to wystarczyłoby mi, żeby 3DO zamiast robić czwartą odsłonę HoMM, wciąż rozbudowywało trzecią, ulepszoną o SoD-a. Fanowski dodatek Wake of Gods udowodnił, jak ogromny potencjał tkwi w tej grze i jakie cuda można z nią wyczyniać. Nie trzeba wszystkiego wywracać do góry nogami, zmieniać magii, komplikować na siłę pewnych rzeczy, psuć klimatu - wystarczy trochę pomyśleć. Mam nadzieję, że twórcy serii pójdą po rozum do głowy i przywrócą Herosom im dawną, sprawdzoną formułę. Na naprawę błędów nigdy nie jest za późno.

Jerzy Rzymowski

Heroes of Might & Magic III: The Shadow of Death

Gatunek: strategia turowa

Wydawca: CD Projekt

Stopień trudności: 6

Cena: 19,9 zł

Język: polski

Liczba graczy: 1-8

Wymagania: CPU 133 MHz, 32 MB RAM


Zobacz również