Herts of Iron II

W trzy lata po premierze Hearts of Iron ukazuje się nowa wersja tej gry. Na ile nowa?

W trzy lata po premierze Hearts of Iron ukazuje się nowa wersja tej gry. Na ile nowa?

Jeśli grałeś w pierwszą wersję gry, odpalając dwójkę, możesz mieć wrażenie, że ktoś zrobił cię w bambuko i zakupiłeś drugi raz ten sam tytuł. Na szczęście to jedynie złudzenie, wynikające z nadmiernego przywiązania autorów do archaicznego już silnika Europy Universalis. De facto Hearts of Iron II różni się drastycznie od poprzedniczki i jest przykładem tego, jak wiele można wycisnąć ze starej technologii pod warunkiem, że ma się pomysł i sporo talentu.

Paradoksalna rozgrywka

Wynalazki to wynik badań i współpracy różnych ośrodków naukowych

Wynalazki to wynik badań i współpracy różnych ośrodków naukowych

Paradox Interactive specjalizuje się w grach strategiczno-ekonomicznych na wielką skalę. Złożoność tych tytułów przeszła już do legendy, tak samo jak brak jakiejkolwiek pomocy dla początkujących graczy, rzucanych nagle w tryby skomplikowanej bazy danych. Tym razem jest nieco inaczej: autorzy zrezygnowali z utrudniania na siłę życia graczom. Nowe rozwiązania w interfejsie czynią go niemal przyjaznym, instrukcja do gry zawiera tonę cennych informacji, debiutuje też w tym tytule samouczek.

A o co chodzi w Hearts of Iron II? O to, by wybraną nacją zwyciężyć drugą wojnę światową. Uwzględniając ekonomię, nastroje społeczne i skomplikowane zależności międzynarodowe, a nawet pogodę na Białorusi.

Oblicza wojny

Dobijanie nazistów w Nadrenii. Polskie wojska niosą "bratnią" pomoc

Dobijanie nazistów w Nadrenii. Polskie wojska niosą "bratnią" pomoc

Gra zawiera cztery kampanie i spory pakiet pomniejszych mniej lub bardziej historycznych bitew (np. wariant, w którym rząd pozwolił Czechom przeciwstawić się Paktowi Monachijskiemu). Te pomniejsze scenariusze pozwalają oswoić się z koncepcjami prowadzenia wojny, co może być przydatnym treningiem przed główną rozgrywką. Tę ostatnią zaczynasz w 1936, đ39, đ41 lub đ44 r. W każdym z wariantów można wybrać jedną z ważnych dla przebiegu wojny nacji - choć w porównaniu z chociażby Mrocznymi Wiekami ta lista jest bardzo skromna. Nic dziwnego, bo warunkiem zwycięstwa jest kontrola nad sporą liczbą strategicznie i historycznie ważnych prowincji, a małych państw nie stać ekonomicznie na ekspansję globalną, zwłaszcza że gra kończy się wraz z rokiem 1947. Czasu jest zatem niewiele. Co ciekawe, wczytując wcześniej zapisany stan gry, możesz zmienić stronę konfliktu. Taka gra na kilka frontów bywa zabawnym wyzwaniem.

Skład polskiergo rządu AD 1937. Odpowiedni dobór ministrów to sprawa kluczowa.

Skład polskiergo rządu AD 1937. Odpowiedni dobór ministrów to sprawa kluczowa.

Gdy wybucha wojna, zaczynasz zajmować się strategią. Taktyka należy do dowódców, realizowanych w trybie wirtualnym bitew i od doktryny wojennej państwa. Ty jedynie kierujesz armiami, wsparciem lotniczym i morskim i wydajesz im ogólne rozkazy. Nie myśl jednak, że nic od ciebie nie zależy. Wręcz przeciwnie. To odpowiednio zaplanowane operacje wojskowe przeważały szale zwycięstwa w II wojnie światowej. Pamiętaj o porze dnia, terenie, pogodzie, wsparciu, zaopatrzeniu, doborze dywizji i towarzyszących im brygad... Oczywiście na całej szerokości wszystkich frontów.

Si vis pacem pare bellum

Moskwa wkrótce wywiesi polską flagę. Odcięcie od zasobów to pewien sukces

Moskwa wkrótce wywiesi polską flagę. Odcięcie od zasobów to pewien sukces

Hearts of Iron II to gra wojenna. Ekonomia jest tylko narzędziem potrzebnym do przygotowania kraju na czas zmagań. Mechanizmy współpracy społeczeństwa, przemysłu i armii zostały jednak ujęte niezwykle kompleksowo i realistycznie. Mimo złożoności nie ma jednak wielkich problemów z kontrolą sytuacji. Dzieje się tak przede wszystkim dzięki przejrzystemu systemowi zarządzania danymi dziedzinami z osobnego panelu. Szczególnie ciekawie prezentuje się system wynajdowania nowych technologii. Każda kategoria posiada drzewo rozwoju, a poszczególne odkrycia wymagają od pracujących nad nimi zespołów (lub samodzielnych geniuszy) znajomości kilku dziedzin jednocześnie. Zablokowana została możliwość nadmiernie szybkiego rozwoju - wynalazkom przypisane są historyczne daty, przed którymi prace naukowców nad danym projektem są niebywale powolne.

Manipilacja historyczna

Wydarzenia historyczne potrafią nieźle zamieszać w układzie sił

Wydarzenia historyczne potrafią nieźle zamieszać w układzie sił

Nie byłoby zabawy, gdyby nie pozostawiono graczom swobody w zmienianiu losów wojny (patrz ramka: Wojna, której nie było). Tym razem ujęto jednak wszystko w karby za sprawą historycznych wydarzeń. Zdarzenia te są bądź nieuniknione, bądź posiadają opcje wyboru. Znajomość historii bardzo się tu przydaje, bowiem dzięki takiej swoistej zdolności przewidywania, nie popełnisz niepotrzebnych błędów. Tym bardziej, że niejednokrotnie warto zbytnio nie manipulować historią. Dla przykładu - Ausschluss Austrii przewidziano jako wydarzenie oddające Niemcom ziemie austriackie jako prowincje narodowe - jeżeli wjedziesz tam szwabskimi czołgami przed czasem, musisz liczyć się z oporem, a później z kosztami okupacji. Co ciekawe, autorzy przewidzieli sporo kombinacji historycznych i pewne rzeczy mogą zdarzyć się przed czasem, jeśli za bardzo napsocisz. Szkoda jedynie, że AI poza tymi wytyczonymi ramami działa dosyć kiepsko.

Sopóźniony lifting

Ta gra to właściwie idealna wersja Hearts of Iron, jaką powinniśmy dostać za pierwszym razem. Czas jednak nie stoi w miejscu i silnik Europy Universalis zaczyna drażnić swymi brakami. Co z tego, że masz dziesiątki tysięcy fotografii historycznych, skoro leżą one luzem i wydłużają czas instalacji nawet o kwadrans? Ilu maniaków kupi grę wyglądającą jak zabiedzone siódme dziecko stróża? Ci, którzy mimo wszystko się zdecydują, nie będą jednak żałować ani minuty z dziesiątek godzin zabawy.

<hr size=1 noshade>Wojna, której nie było, czyli Polaków droga do mocarstwowości

Błędy są normalne dla gier Paradoxu, tak samo jak cienka strona graficzna i dźwiękowa. Kiedy oni się obudzą? Nowy silnik proszę...

Lucas the Great

Herts of Iron II

Producent: Paradox Interactive

Polski wydawca: Cenega

Cena: 99,90 zł

Wymagania: CPU 800MHZ, 128 MB RAM, grafika 4MB

Plusy: złożoność, mnogość detali historycznych, ulepszony interface

Minusy: archaiczny silnik, liczne dziury, słaba grafika, ubogi dźwiek


Zobacz również