Hity i buble. 13 płyt DVD na pierwszy ogień

2200 wydanych płyt, w tym 100 dostępnych w Polsce, 1,3 mln sprzedanych w USA odtwarzaczy i ok. 250 tys. w kraju nie pozostawiają wątpliwości, że DVD trzeba już mieć. Na pierwszy ogień powinniśmy kupić to wszystko, co wykorzystuje w pełni nowy format i nie zalega sklepowych półek. I nie możemy się zastanawiać, gdyż każdy dzień bez DVD jest dniembezpowrotnie straconym.

2200 wydanych płyt, w tym 100 dostępnych w Polsce, 1,3 mln sprzedanych w USA odtwarzaczy i ok. 250 tys. w kraju nie pozostawiają wątpliwości, że DVD trzeba już mieć. Na pierwszy ogień powinniśmy kupić to wszystko, co wykorzystuje w pełni nowy format i nie zalega sklepowych półek. I nie możemy się zastanawiać, gdyż każdy dzień bez DVD jest dniembezpowrotnie straconym.

Kontakt

Warner Home Video

Cena: 75 zł

Bardzo dobry film, spory sukces w polskich kinach, ciekawa fabuła, wartka akcja i znakomite efekty specjalne. Od niedawna dostępny również w cyfrowych wideotekach. Za jakość przeniesienia "Kontaktu" na DVD należy się Warnerowi piątka z plusem. Mamy tu nie tylko doskonałej jakości obraz i dźwięk, ale i ogromny zasób dodatkowych informacji i materiałów. Na płycie zostały umieszczone reklamówki kinowe, informacje o aktorach i produkcji oraz film poświęcony produkcji efektów specjalnych. Na uwagę zasługuje możliwość obejrzenia filmu z komentarzami Jodie Foster, reżysera Roberta Zemeckisa i producenta Steve'a Starkeya, a także odpowiedzialnych za efekty specjalne Kena Ralstona i Stephena Rosenbauma. Jeśli dialogi aktorów nie przypadną wam do gustu, możecie obejrzeć "Kontakt" tylko z podkładem muzycznym. Krótko mówiąc "Kontakt" powinien być wzorem dla wszystkich firm, wydających filmy na DVD, a na pewno warto go polecić każdemu miłośnikowi dobrego kina.

Adwokat diabła

Warner Home

Video

Cena: 75 zł

Godnym polecenia tytułem, dobrze przeniesionym na DVD, jest "Adwokat diabła" reżyserowany przez Taylora Hackforda. Na dysku można znaleźć informacje o aktorach i produkcji, reklamówkę kinową, dwie reklamówki telewizyjne ("Chance of a Lifetime" i "Never Lost") oraz bardzo interesujący komentarz reżysera, umieszczony na krążku jako dodatkowa ścieżka dźwiękowa. Jednym słowem - mocne kino z niezłymi rolami głównych bohaterów. Obraz i dźwięk na standardowym, lecz wysokim poziomie, do czego powoli przyzwyczaja nas Warner, który oprócz jakości materiałów dba również o multimedialne dodatki i oprawę całości.

Czas zabijania

Warner Home Video

Cena: 75 zł

Trafiają się również płyty nietypowe. W przypadku "Czasu zabijania" ciekawostką jest to, iż dysk jest dwustronny i mniej więcej w połowie filmu należy przełożyć go na drugą stronę. Dysk wygląda tak, jakby ktoś zapomniał wydrukować na nim informacji o zawartości, jednak gdy bliżej mu się przyjrzymy, dostrzeżemy, iż opis i oznaczenie stron znajdują się na małym pasku wewnątrz płyty. Przeniesienie na DVD - poprawne, obraz ostry, ładne kolory. Dźwięk co najmniej dobry z nieźle brzmiącymi scenami grupowymi (np. scena z tłumem przed sądem). Dodatki można uznać za standardowe: reklamówka kinowa, informacje o obsadzie i produkcji oraz oczywiście bezpośredni dostęp do scen, będący chyba najważniejszą funkcją dodatkową DVD-Video.

Tajemnice Los Angeles

Warner Home Video

Cena: 75 zł

Prawdziwą perełką dzięki znakomitym dodatkom są z pewnością "Tajemnice Los Angeles", kryminał w reżyserii Curtisa Hansona. Dodatki na wyśmienitym poziomie - ładnie wykonane menu i pomysłowa multimedialna mapka miejsc, w których rozgrywa się film, aż 4 różne reklamówki kinowe i film dokumentalny "Off the Record". Do tego ciekawe informacje o aktorach, reżyserze i produkcji oraz do wyboru muzyka na osobnej ścieżce dźwiękowej. Właśnie tak powinny być wydawane filmy na DVD! Ogólnie - świetny kryminał i gratka dla kolekcjonerów.

Demony wojny wg Goi

Vision Film Distribution

Cena: 75 zł

Polacy nie gęsi i polskie filmy na DVD mają. Jako pierwszy, jeszcze w grudniu 1998 r., Vision wydał "Demony wojny wg Goi" w reżyserii Władysława Pasikowskiego. Chociaż obraz i dźwięk można uznać za poprawne, dodatki nie szokują. Poza bezpośrednim dostępem do scen jedynym "bonusem" jest teledysk "Demony wojny" Krzysztofa Cugowskiego. Niestety, brak jakichkolwiek napisów, obraz nie jest panoramiczny, a dźwięk nagrany wprawdzie w AC3, ale tylko 4-kanałowo. Mimo pewnych niedociągnięć, cały nakład 1700 egzemplarzy został sprzedany bardzo szybko, co świadczy o dużym zainteresowaniu nowym nośnikiem wśród polskich nabywców i o rosnącym zapotrzebowaniu na polskie filmy.

Największe hity DVD w amerykańskich sklepach:

1. ANTZ

2. Pleasantville

3. Mighty Joe Young

4. The Waterboy

5. Die Hard Triple Pack

6. Rush Hour

7. Ronin

8. 1941

9. Bride Of Chucky

10. The Negotiator

(żródło: DVDExpress - 26.03.99)

Jak tłumaczy Vision, cena (75 zł) wynika z kosztów produkcji oraz przygotowania dodatkowych elementów, takich jak interaktywne menu. Przy nakładzie 1000 sztuk przygotowanie może stanowić nawet 70% kosztów. Piotr Marszewski, odpowiedzialny za produkcję DVD w Vision Film Distribution, wyjaśnia, że firma "stara się obniżyć koszty, szuka możliwości produkcji np. w USA, gdyż w Europie nie można zejść poniżej pewnego poziomu cenowego. Ewentualne obniżenie ceny uzależnione jest od liczby sprzedawanych odtwarzaczy DVD i napędów komputerowych, a co za tym idzie od liczby sprzedawanych płyt. Jeśli pojawi się możliwość sprzedaży większej liczby płyt, to będą one tańsze". W najbliższym czasie Vision zamierza wydać "Sarę", "Tatę" i "Historie miłosne".


Zobacz również