Hosting bez tajemnic

Porównujemy oferty hostingowe i usługi rejestracji domen. Radzimy, na co zwrócić uwagę przy zakupie serwera wirtualnego.

Hosting internetowy polega na udostępnieniu klientom miejsca na stronę WWW oraz skrzynek poczty elektronicznej. Dostawca zobowiązuje się do niezawodnego i nieprzerwanego świadczenia usług internetowych, dzięki czemu firma może skupić się na prowadzeniu swojego biznesu, nie rezygnując z obecności w Internecie. Hosting stanowi więc klasyczny przykład usługi świadczonej w modelu outsourcingu, w którym pewne procesy niezwiązane z podstawową działalnością przedsiębiorstwa zostają wydzielone poza jego struktury. W myśl zasady - rób to, na czym się znasz, a resztę zostaw tym, którzy zrobią to lepiej i taniej.

Strona WWW oraz poczta e-mail to podstawowe narzędzia funkcjonowania każdej nowoczesnej firmy. Wystarczy kilkaset złotych rocznie, aby zaistnieć w Internecie i zacząć korzystać z niezawodnych usług internetowych.

Kompleksowa oferta

Podstawowa oferta firm hostingowych obejmuje serwery wirtualne oraz usługi rejestracji i utrzymania domen internetowych. Osobną grupę produktów stanowią serwery dedykowane, serwery VPS oraz usługi kolokacji. To propozycja dla bardziej wymagających klientów, o której piszemy dalej.

Serwer wirtualny nazywany także hostingiem współdzielonym to kompletny pakiet usług sieciowych obejmujący miejsce na stronę WWW, sklep internetowy lub blog, skrzynki poczty elektronicznej oraz konto na serwerze FTP. Klient może zarejestrować własną domenę i powiązać ją z serwerem wirtualnym, tak aby poszczególne usługi świadczone były pod dobrze znaną, rozpoznawalną nazwą. Zarządzanie serwerem oraz zamawianie nowych usług odbywa się z poziomu graficznego panelu administracyjnego i nie wymaga żadnej wiedzy technicznej.

Do dyspozycji mamy kilka narzędzi, które pomogą nam zaistnieć w Internecie. Kreator WWW pozwala na szybkie przygotowanie prostej strony internetowej lub wizytówki firmy bez znajomości języka HTML. Z kolei autoinstalator skryptów przyspiesza instalowanie gotowych aplikacji webowych, takich jak portale CMS (m.in. Joomla!, Drupal), blogi i fora (WordPress, phpBB), systemy wiki (MediaWiki), galerie zdjęć (Coppermine, Gallery) czy sklepy internetowe (osCommerce, PrestaShop).

Hosting od kuchni

Większość dostawców oferuje serwery wirtualne na bazie systemu Linux. Podejście to daje pełną swobodę w tworzeniu dynamicznych stron internetowych w językach PHP, Perl lub Python, wykorzystujących do składowania danych bazy MySQL, PostgreSQL i SQLite. Niektórzy operatorzy udostępniają dodatkowe środowiska i rozszerzenia takie jak Ruby on Rails, FrontPage Extension, Zend Optimizer czy IOnCube Loader.

Alternatywą dla klasycznego hostingu są serwery wirtualne Windows. Znajdziemy je w ofercie home.pl i 1&1 Internet. Hosting Windows umożliwia projektowanie i uruchamianie dynamicznych serwisów WWW pisanych w językach ASP i ASP.NET, LINQ/.NET Framework. Dane mogą być składowane w bazach Microsoft Access i SQL Server.

Oddzielną grupę produktów stanowią aplikacje Microsoftu dostarczane w modelu hostowanym. W ofercie OVH znajdziemy usługę poczty elektronicznej świadczonej na bazie serwera Microsoft Exchange. To idealna propozycja dla osób prywatnych i firm, które potrzebują niezawodnego dostępu do e-maila z funkcjami pracy grupowej. Platforma Exchange umożliwia współdzielenie kalendarza, kontaktów i zadań. Informacje mogą być synchronizowane przez Active Sync z urządzeniami typu smartfon. Dodatkowo, użytkownicy mają do dyspozycji cenionego klienta webowego Outlook Web App, będącego odpowiednikiem programu Microsoft Outlook dla systemu Windows.

Poczta elektroniczna

E-mail to obok miejsca na własną stronę WWW druga ważna usługa świadczona w ramach serwerów wirtualnych. Duża liczba dostawców hostingu nie nakłada ograniczeń w liczbie kont pocztowych, a zatem każdy pracownik firmy może mieć swój własny adres e-mail. Wybierając usługę hostingową, zwróćmy jednak uwagę na maksymalny rozmiar pojedynczej skrzynki (2 GB to dzisiaj zdecydowanie za mało) oraz maksymalną wielkość pojedynczej wiadomości.

Typowe konto e-mail na serwerze wirtualnym zapewnia dostęp do poczty przez protokoły POP3, IMAP oraz klienta działającego z przeglądarki internetowej (webmail). W modelu IMAP cała poczta przechowywana jest na serwerze. Program pocztowy synchronizuje zawartość skrzynek (odbiorcza, nadawcza itd.), dzięki czemu użytkownik ma dostęp do całej swojej korespondencji z dowolnego komputera lub urządzenia przenośnego podłączonego do Internetu.

Podstawowa funkcjonalność poczty elektronicznej obejmuje możliwość tworzenia aliasów (inna nazwa dla konta), przekierowania przychodzących wiadomości na inny adres e-mail oraz włączenie autorespondera (automatyczna odpowiedź zwrotna). Mechanizm catch-all przechwytuje źle zaadresowaną pocztę, a następnie przekazuje ją na jedno wskazane konto e-mail, skąd może zostać rozesłana do właściwych adresatów.

Standardem wśród usług pocztowych jest ochrona przed wirusami, phishingiem oraz spamem z opcją samodzielnego definiowania białych i czarnych list nadawców. Jedną z ciekawszych opcji jest możliwość przypisania tej samej nazwy niezależnym kontom e-mail w różnych domenach np. biuro@domena1.pl, biuro@domena2.pl itd.

Serwery dedykowane, VPS i kolokacja

Osobną kategorię produktów hostingowych stanowią serwery dedykowane, VPS oraz usługi kolokacji. To propozycja dla bardziej wymagających klientów, których projekty internetowe wymuszają zastosowanie wydajnych serwerów z dostępem do szybkich łączy.

Portal społecznościowy, kolejny serwis randkowy, a może duży sklep internetowy? Serwer dedykowany to idealna propozycja na dobry początek. Usługa ta polega na wynajęciu fizycznego serwera na wyłączność. Serwer taki ma ściśle określoną konfigurację sprzętową (procesor, pamięć, dyski twarde) oraz wstępnie zainstalowany system operacyjny. Klient może samodzielnie zarządzać serwerem dedykowanym oraz instalować na nim własne oprogramowanie. Koszt wynajęcia serwera dedykowanego waha się w zależności od wybranych parametrów sprzętowych i wynosi od 300 do nawet 2000 zł miesięcznie.

Tańszą alternatywą są wirtualne serwery prywatne (Virtual Private Server, VPS) łączące cechy hostingu współdzielonego i serwerów dedykowanych. W tym modelu fizyczny serwer jest dzielony na kilka mniejszych serwerów wirtualnych. Z perspektywy klienta VPS działa jako samodzielny komputer o ściśle określonych parametrach oraz wydzielonej mocy obliczeniowej. Usługi VPS świadczone są w wariancie Managed VPS, gdzie za zarządzanie serwerem odpowiada dostawca hostingu oraz w modelu Root VPS, w którym klient przejmuje pełną kontrolę nad zwirtualizowanym urządzeniem.

Trzecią z opcji jest kolokacja, nazywana także hotelingiem. Usługa ta polega na udostępnieniu pomieszczeń i zasobów serwerowni do uruchomienia w nich własnych serwerów i urządzeń sieciowych. Klient wynajmuje miejsce w centrum danych, które gwarantuje odpowiednie warunki pracy urządzeń (systemy zasilania, klimatyzacja), dostęp do szybkich i zwielokrotnionych łączy internetowych oraz niezbędne systemy zabezpieczeń (przeciwpożarowe, alarmowe) i monitoringu.

Niezawodność i dostępność

Wróćmy do serwerów wirtualnych. Jakość usług hostingowych świadczonych w Polsce jest bardzo różna. Na rynku funkcjonują mikrofirmy wynajmujące serwer dedykowany, w ramach którego udostępniają swoim klientom miejsce na stronę WWW. Mamy też dużych dostawców hostingu z przychodami rzędu kilkudziesięciu milionów zł rocznie. Pierwsi stawiają na niską cenę usług, drudzy na niezawodność, wydajność oraz najwyższą jakość obsługi. Jak to możliwe?

1&1 Internet deklaruje nieprzerwaną dostępność swoich usług hostingowych na poziomie 99,99%. Wszystko to za sprawą mechanizmów georedundancji. Strony WWW i bazy danych przechowywane są na niezależnych serwerach połączonych w klastry. W przypadku awarii jednego z nich wszystkie informacje klientów dostępne są na drugim. Mechanizm duplikacji zapewnia nieprzerwaną pracę witryny WWW, nawet wówczas, gdy na serwerze wykonywane są prace konserwacyjne i modernizacyjne.

Jednak tylko najwięksi gracze na rynku mogą sobie pozwolić na wdrożenie infrastruktury wysokiej dostępności i niezawodności. W home.pl pełna kopia bezpieczeństwa danych klientów składowana jest w dwóch niezależnych centrach w Polsce. Ochronę informacji zapewnia 30 serwerów kopii zapasowych wyposażonych w dyski o pojemności 400 TB. Dane przechowywane są przez okres trzech dni, co pozwala na ich odtworzenie w przypadku awarii, ale także w sytuacji, gdy użytkownik celowo lub przypadkowo usunie je z serwera.

Ale hosting to nie tylko niezawodne serwery i kopie zapasowe. Centra danych, w których uruchamiane są serwery dostawców, wyposażone są w systemy alarmowe, monitoringu, ochrony przeciwpożarowej, zabezpieczenia przed zalaniem, a także zduplikowane systemy zasilania i klimatyzacji. Podejście to pozwala ograniczyć do minimum ryzyko awarii centrum danych, choćby tak podstawowe jak brak prądu. System zasilaczy UPS True On-line zainstalowany w data center firmy NetArt składa się aż z 2,5 ton akumulatorów. Te liczby robią wrażenie.

Istotną rzeczą jest też fakt, że duzi dostawcy hostingu dysponują szybkimi, zwielokrotnionymi, łączami do Internetu z przepustowością setek gigabitów. Łącza te mają bezpośrednie wpięcie do węzłów wymiany międzyoperatorskiej oraz dostawców usług i treści internetowych. Podejście to zapewnia szybkie przesyłanie danych oraz możliwość dywersyfikacji tras transmisji. W przypadku awarii jednego łącza dane dotrą do celu przez alternatywne światłowody.

Ile to kosztuje?

Wynajęcie najtańszego serwera wirtualnego to wydatek od 200 do 300 zł netto rocznie. Za najbardziej rozbudowane konfiguracje zapłacimy nawet 1000 zł. Łatwo jednak zauważyć, że zbliżone do siebie oferty mogą różnić się ceną nawet dwukrotnie. Gdzie tkwi haczyk?

Home.pl stawia na niezawodność, bezpieczeństwo oraz jakość obsługi. To kosztuje. Abonenci planów hostingowych z linii profesjonalnej (Business Server i Business Server Pro) mają dostęp do infolinii Premium. Jest to specjalny numer telefonu, który pozwala na zminimalizowanie czasu oczekiwania na połączenie z konsultantem. Dodajmy, że pomoc w home.pl świadczona jest w trybie 24/7 przez telefon, e-mail oraz czat.

Dla poznańskiej firmy OGICOM w centrum uwagi jest klient. Firma ta dostarcza klientom biznesowym kompletne rozwiązania internetowe - od rejestracji domen, przez serwery wirtualne i dedykowane, sklepy, usługi e-faksu oraz tworzenia kopii zapasowych online. Każda firma otrzymuje indywidualnego doradcę, który pomaga mu zaistnieć w Internecie. Firma ma swoje oddziały w największych miastach w Polsce, gdzie klienci mogą liczyć na profesjonalne i indywidualne doradztwo. Ale to nie wszystko. OGICOM oferuje unikalną w skali kraju usługę powierzenia danych osobowych.

Cena czy jakość? Odpowiedź nie jest prosta. Większość dostawców hostingu oferuje 14-dniowy okres próbny, w trakcie którego możemy przetestować funkcjonalność, stabilność oraz wydajność serwera wirtualnego.

Rejestracje domen

Domena internetowa jest jak adres firmy w Internecie. Rejestrując serwer wirtualny otrzymujemy darmową subdomenę w domenie dostawcy hostingu np. firma.home.pl. Aby taki adres był łatwiejszy do zapamiętania, rejestrujemy własne domeny wyższego poziomu, które jednoznacznie identyfikują firmę, jej marki, produkty. Dlaczego jest to aż tak ważne?

Nazwami domen posługujemy się każdego dnia, korzystając z takich usług jak strony WWW lub poczta e-mail. Osoba, która chce wejść na stronę internetową firmy wpisuje w przeglądarce jej adres (domenę). Regułą jest, że pracownicy posługują się kontami e-mail w firmowej domenie np. jan.kowalski@firma.pl. Taka konstrukcja adresu ułatwia jego zapamiętanie, uwiarygodnia także daną osobę w oczach nadawcy.

Jaką domenę wybrać? System DNS ma strukturę hierarchiczną. Na szczycie tej hierarchii znajdują się domeny najwyższego poziomu, które dzielimy na domeny funkcjonalne m.in. .com, .net, .info, .biz oraz dwuliterowe domeny krajowe, takie jak .pl (Polska) czy .de (Niemcy). Dodajmy, że domena krajowa .pl dzieli się na domeny funkcjonalne m.in. com.pl, .net.pl oraz regionalne np. waw.pl.

Dużym powodzeniem cieszy się także domena europejska .eu. Domenę z taką końcówką mogą zarejestrować osoby prywatne i firmy mające siedzibę na terenie wspólnoty. Jeśli prowadzimy działalność za granicą, warto zarejestrować domenę globalną .com oraz domeny przypisane innym krajom.

Wśród tych ostatnich znajdziemy interesujące domeny-skrótowce oraz domeny, które wywołują pozytywne skojarzenia. Domenę krajową Kolumbii .co można powiązać z angielskim słowem corporation (korporacja, spółka). Z kolei domena Tuvalu .tv znajdzie zastosowanie wśród stron związanych z telewizją, a domena Mikronezji .fm jednoznacznie kojarzy się z radiem.

IDN, ENUM, DNT i WLS

Co kryje się za tymi skrótami? Domena IDN zawiera narodowe znaki diakrytyczne charakterystyczne dla danego języka np. sąd.pl, przepiórka.pl itd. Oprócz polskich ogonków w nazwach domeny możemy stosować znaki arabskie, chińskie i inne. Warto pamiętać, że domeny kubus.pl (zawiera tylko znaki ASCII) oraz kubuś.pl (IDN) to dwie różne, niezależne od siebie, domeny internetowe.

Domeny ENUM tworzone są na podstawie numeru telefonu abonenta. Numer ten może zostać skojarzony z innymi numerami telefonicznymi, adresami e-mail, stronami WWW lub wizytówkami vCard. Podobnie jak domeny IDN, domeny ENUM nie zyskały w Polsce większej popularności.

DNT i WLS to dwie przydatne usługi systemu DNS. Skrót DNT pochodzi od angielskich słów Domain Name Tasting, co jest tłumaczone jako możliwość testowania (smakowania) domeny przed jej zakupem. Okres testów wynosi 14 dni, w trakcie których klient ma możliwość oceny, czy dana domena jest atrakcyjna np. z marketingowego punktu widzenia.

Nieco inne zastosowanie ma opcja na rejestrację nazwy domeny (Waiting List Service, WLS). Usługa ta polega na zagwarantowaniu sobie pierwszeństwa przy wykupie domeny, jeśli aktualny właściciel zrezygnuje z jej odnowienia. Opcja na domenę jest zakładana na okres trzech lat i kosztuje ok. 30-35 zł.

Jak zarejestrować domenę?

Zacznijmy od wyboru nazwy domeny. Jeśli zdecydowaliśmy się na domenę .pl, sprawdzamy, czy nie jest ona zarejestrowana przez inny podmiot (jest wolna). Zrobimy to na stronie dns.pl.

Polskim rejestrem domen zarządza NASK. Firma ta odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie systemu DNS dla domen z końcówką .pl, jednak większość domen jest rejestrowana i zarządzana przez partnerów NASK. Są nimi dostawcy hostingu oraz firmy zajmujące się rejestracją i sprzedażą domen.

Standardowo domena jest rejestrowana na okres roku, po czym należy przedłużyć jej ważność na kolejny okres. Warto pamiętać, że w odniesieniu do domen lepszym słowem jest "wynajem" niż "kupno". Jeśli zrezygnujemy z nazwy domeny, trafi ona do puli dostępnych i może zostać zarejestrowana przez kogoś innego.

Rejestracja domeny jest tania i kosztuje (bez promocji) w przypadku domeny .pl od 7,90 zł do 15 zł. Jeśli jednak zdecydujemy się na zakup serwera wirtualnego, za domeny nie zapłacimy nic lub mniej niż złotówkę. Na rynku pojawiają się oferty, w których domeny krajowe wliczone są w cenę pakietu hostingowego. Na darmową domenę dołączaną do serwera wirtualnego mogą liczyć klienci 1&1 Internet oraz OVH. Rejestracja domeny .eu kosztuje od 19,90 do 29,90 zł.

Ceny odnowień, czyli przedłużenia ważności domeny na kolejny rok, wahają się od 50 do 100 zł. Najwyższe opłaty pobierają duzi dostawcy hostingu. Odnowienie domeny .pl w AZ.pl, NetArt i home.pl kosztuje 99-100 zł netto. W home.pl cena ta maleje wraz ze wzrostem liczby zarejestrowanych na koncie domen i wynosi od 49 zł (101 posiadanych domen i więcej) do 99 zł (do 5 domen).

Artykuł pochodzi ze specjalnego dodatku "PC World - Zarabiaj w sieci". Pismo można jeszcze zamówić (wysyłka GRATIS!).


Zobacz również