IDC: mało mobilna Europa

Ponad 50 proc. respondentów ankiety przeprowadzonej przez IDC wskazuje tradycyjny PDA jako preferowane urządzenie mobilne wykorzystywane w pracy. Znacznie mniej wskazało palmtopy z możliwością wykonywania rozmów telefonicznych oraz szybko zyskujące popularność smartfony.

Wyniki ankiety IDC pokazują również, że w 2005 postępować będzie dalszy spadek zainteresowania PDA. Jak informowaliśmy wcześniej, światowy rynek tego rodzaju urządzeń kurczy się trzeci kwartał z rzędu Dostawy urządzeń spadły o 4,6 proc. w ujęciu kwartalnym i o 8,7 proc. w stosunku rocznym. Łącznie w III kw. sprzedano 2,1 mln szt. PDA. Zdaniem analityków IDC, zakup urządzeń mobilnych to wciąż zbędny wydatek dla przedsiębiorstw. Wydaje się jednak, że firmy z czasem docenią rozszerzone możliwości smartfonów, które całkiem nieźle radzą sobie w Europie, gdzie w III kw. na rynek trafiło ich 1,3 mln (70 proc. rynku).

IDC przebadało również upowszechnienie sieci bezprzewodowych - zaledwie 11 proc. respondentów posiada sieci WLAN. Z kolei ponad 70 proc. wykazuje niewielką znajomość możliwości sieci UMTS. Wyzwaniem operatorów jest edukacja klientów na temat sieci trzeciej generacji.


Zobacz również