Ile wydamy na Gwiazdkę?

Polska rodzina wyda na nadchodzące Święta Bożego Narodzenia więcej niż w roku ubiegłym - ok. 1800 zł - wynika z badania "Zakupy świąteczne 2010" firmy doradczej Deloitte. Pod choinką znajdą się najczęściej kosmetyki kupione w hipermarkecie lub przez internet, zabawki edukacyjne dla dzieci oraz książki.

W badaniu Deloitte uczestniczyli konsumenci z Polski i 17 innych krajów europejskich. W porównaniu z rokiem ubiegłym Polacy mają gorszą opinię o swojej sytuacji finansowej - zaledwie 23% liczy na poprawę w przyszłym roku, jest to o 5 punktów proc. mniej niż rok temu. W tym roku polscy konsumenci zamierzają racjonalnie rozplanować świąteczny budżet i kupić tańsze i praktyczne prezenty, 45% zamierza skorzystać z promocji (w porównaniu z 69% Europejczyków).

"W okresie świątecznym największym zainteresowaniem będą się cieszyć artykuły użytkowe oraz marki własne sieci detalicznych. Ponadto Polacy deklarują, że świąteczne potrawy w znacznym stopniu zostaną przygotowane z produktów dostępnych w sieciach dyskontowych. W porównaniu ze średnią europejską, która wynosi 37 % , zainteresowanie tego typu towarami jest w Polsce wyższe i sięga 44%" - zaznacza Magdalena Jończak, Starszy Menedżer w dziale Konsultingu Deloitte.

Konsumenci mają zamiar wykorzystać przed świętami zdobyte punkty z programów lojalnościowych, za zakupy wolą płacić gotówką z oszczędności i unikać kredytów.

Niemal co trzeci ankietowa

ny (32%) zamierza w tym roku przeznaczyć na podarunki świąteczne więcej pieniędzy niż w ubiegłym. Polacy, podobnie jak pozostali Europejczycy największą część budżetu (43%) przeznaczą właśnie na prezenty.

Polacy pod choinką chcieliby znaleźć przede wszystkim kosmetyki i perfumy, gotówkę i książki. Nie marzą o płytach CD z muzyką, ubrania i obuwie spadły z 4. na 7. pozycję w rankingu 10 wymarzonych upominków. Dla dzieci ponad połowa respondentów zamierza kupić gry edukacyjne (podobnie jak gros rodziców w 17 z 19 ankietowanych krajów), najmłodszym Święty Mikołaj przyniesie także książki, odzież, obuwie i gry planszowe . Statystyczny Europejczyk spodziewa się pod choinką kuponów podarunkowych, książek oraz gotówki.

Prezenty Polacy kupią w hipermarketach, w specjalistycznych sieciach sklepów oraz przez internet, który staje się coraz istotniejszy w procesie dokonywania zakupów. To na stronach WWW 74% Polaków zaczyna szukać pomysłów na prezent, sprawdza ceny i wybiera odpowiedni sklep. "Raport pokazuje, że Internet staje się takim miejscem dokonywania zakupów jak konwencjonalne sklepy. W tym roku 30% Polaków planuje zarobić zakupy świąteczne on-line. Statystyki te wzrosły w porównaniu z ubiegłym rokiem. Wtedy niewiele ponad 20% respondentów deklarowało, ze zrobi zakupy w Sieci. Klienci przyzwyczajają się do kupowania w ten sposób oraz nabierają zaufania do bezpieczeństwa płatności i dostaw. Polscy konsumenci szukają prezentów równie często w tradycyjnych sklepach jak i sklepach internetowych - odpowiednio 75% i 74%." - mówi Adam Chróścielewski z Deloitte. Kupujący najchętniej korzystają ze stron internetowych sprzedawców detalicznych, wyszukiwarek oraz stron umożliwiających porównywanie cen.


Zobacz również