„Infotainment” w samochodzie

Informacje i rozrywka w pełnym tego słowa znaczeniu – dzięki technologii SplitView pasażer może oglądać telewizję, podczas gdy ten sam ekran wyświetla informacje przydatne kierowcy w trakcie jazdy – chociażby dane nawigacyjne.

Nowoczesne samochody osobowe przypominają wieżę Hi-Fi na kołach wyposażoną w łącze internetowe. Perełka i cacko wielu dumnych właścicieli z biegiem czasu przeobraża się z symbolu statusu w cyfrowe centrum rozrywki. Coraz częściej pada w tym kontekście słowo infotainment, które powstało ze zbitki słów information (informacja) i entertainment (rozrywka). W poniższym materiale przedstawiamy takie systemy zaprojektowane w laboratoriach Audi, BMW, Forda, Mercedesa i Volkswagena.

Powiadamianie w czasie rzeczywistym o zatorach na drodze, mierzenie odstępu od poprzedzającego pojazdu, komunikowanie się z sygnalizacją świetlną i systemami kierowania ruchem ulicznym, a także automatyczne poszukiwanie miejsca parkingowego – producenci samochodów prześcigają się w wymyślaniu coraz to nowych rozwiązań i z wielkim zapałem eksperymentują na nowych technologiach. Podczas gdy firmy motoryzacyjne we współpracy z Google usiłują stworzyć w pełni autonomiczny pojazd, badacze z Instytutu Fraunhofera ESK skoncentrowali się na metodach inteligentnego kierowania ruchem ulicznym. Wedle ich założeń pojazdy poruszające się po drogach publicznych mają zgłaszać swoje położenie i prędkość jazdy stacjom RSU (Roadside Units) umieszczonym przy skraju jezdni, aby w zamian otrzymywać informacje o bieżącej sytuacji na drogach i stanie nawierzchni. Choć stworzenie takiego systemu to jeszcze melodia przyszłości, producenci samochodów wyposażają urządzenia informacyjno-komunikacyjne w coraz więcej funkcji, które znamy z komputerów.

Audi Connect

Wszystkie usługi Connect wymagają systemu Audi MMI Navigation plus lub Navigation plus with MMI touch w połączeniu z telefonem samochodowym wykorzystującym technologię Bluetooth. Połączenia są realizowane poprzez technologię UMTS. Jeszcze w tym roku planuje się wprowadzenie LTE. Technologia ta scala i prezentuje podróżującym takie informacje jak bieżące natężenie ruchu drogowego, rozkłady jazdy pociągów, informacje o odlotach i przylotach samolotów, prognozy pogody, aktualności, a także profile Facebooka i Twittera. Można nawet przenieść smartfonem trasę podróży zaplanowaną w domu za pomocą stacjonarnego komputera i wgrać ją do systemu nawigacji. Orientację w terenie mogą ułatwiać wizualizacje z Google Earth i StreetView. Jako uzupełnienie można przywoływać fotografie, artykuły i informacje branżowe dotyczące miejsc na wyznaczonym szlaku. Kierowca może inicjować poszukiwanie dodatkowych miejsc docelowych, wydając polecenia głosowe. Współpasażerowie zaś mogą przeglądać w trakcie jazdy zasoby internetu lub odbierać i wysyłać pocztę za pomocą swoich urządzeń przenośnych. System jest w stanie realizować jednocześnie maksymalnie osiem połączeń. W przyszłości mają być dostępne specjalne aplikacje do smartfonów pozwalające zdalnie sprawdzać stan naładowania akumulatora w samochodzie lub inicjować latem ekonomiczne schładzanie kabiny jeszcze w trakcie ładowania akumulatorów.

BMW Connected Drive

Technologia, o której mowa, wykorzystuje trójwymiarową grafikę z systemu Navigation Professional. Udoskonalono obsługę i sposób wizualnego prezentowania treści. Wzbogacono ją o nowe funkcje nawigacyjne, biurowe i multimedialne. Nowe pojazdy są wyposażone w funkcję dyktafonu z rozpoznawaniem mowy, która jest przekształcana na tekst podczas tworzenia nowych wiadomości pocztowych i SMS. Przydatnym dodatkiem okazuje się punkt dostępowy BMW Car Hotspot wykorzystujący technologię LTE. Bawarczycy zapewniają ponadto możliwość reagowania z wyprzedzeniem na niespodziewane problemy na trasie. System Real-Time Traffic Information (RTTI) podaje nie bieżąco sytuację na okolicznych drogach, powiadamiając o korkach czy placach budowy. Potrafi obliczyć optymalną trasę do celu, a w razie potrzeby zaleca objazd. Uwzględnia przy tym informacje o natężeniu ruchu otrzymywane w czasie rzeczywistym. Technologia wykorzystuje anonimowe profile poruszania się pojazdów na podstawie dynamicznych połączeń z sieciami przez telefony komórkowe, a ponadto liczbę i prędkość zmian położenia w obrębie sieci komórkowej. Dysponując tymi informacjami, RTTI tworzy na bieżąco obraz sytuacji na drogach. Warunkiem korzystania z tych dobrodziejstw jest podpisanie umowy na pakiet usług BMW Connected Drive z usługą BMW Assist i BMW Online. Od jesieni 2011 r. można także zdalnie korzystać z RTTI, a więc znajdując się poza pojazdem. Umożliwia to aplikacja My BMW Remote działająca w niektórych smartfonach. Za pomocą aplikacji BMW Connected przeznaczonej do urządzeń iPhone można przywoływać treści takie jak radio internetowe, Facebook i Twitter w wyświetlaczu pojazdu i nawigować w nich przy użyciu kontrolera iDrive. Ponadto są dostępne dodatkowe informacje, np. prędkość jazdy, temperatura zewnętrzna czy lokalizacja docelowa.

Ford Sync (AppLink)

W pojazdach amerykańskiego koncernu Ford prawie wszystko można wykonać poprzez polecenia głosowe, więc w trakcie jazdy nie trzeba odrywać dłoni od kierownicy. Na życzenie Sync pomoże kierowcy znaleźć drogę do celu, nawiąże połączenia telefoniczne z miejscem pracy, domem lub restauracją, zaprezentuje najnowsze aktualności i prognozę pogody, odczyta nadchodzące wiadomości SMS i komunikaty drogowe, a ponadto udostępni cenne wskazówki o hotelach czy rozkłady lotów w miejscu docelowym. Za pośrednictwem technologii Bluetooth lub pokładowego modemu USB podróżujący uzyskają dostęp do internetu niezależnie od ich bieżącego miejsca pobytu. Z tej funkcji może korzystać jednocześnie aż pięć urządzeń przystosowanych do przeglądania internetowych zasobów. Zaplanowane w domu trasy przesyła się do usługi Sync, aby potem pobrać bezpośrednio w samochodzie. Kolejna funkcja to Emergency Assistance, która w razie wypadku drogowego automatycznie powiadamia lokalne służby ratunkowe. Wkracza do akcji, gdy zostaje wystrzelona poduszka powietrzna lub przerwany dopływ paliwa do silnika. System potrafi nawiązać kontakt z centralami ratunkowymi w ponad 30 krajach Europy i licznych państwach położonych na innych kontynentach, używając odpowiedniego języka urzędowego. Asystent przekazuje centrum powiadamiania ratunkowego ważne informacje – przede wszystkim miejsce zdarzenia na podstawie współrzędnych GPS. Technologia Ford Sync jest już dostępna do modeli Focus i B-Max. Producent zapowiedział, że już niebawem oferta zostanie rozszerzona o kolejne modele. Samochód sportowo-użytkowy Ford EcoSport, którego najnowsza generacja pojawi się na rynku pod koniec 2013 r., będzie dostępny jako jeden z pierwszych europejskich modeli Forda także w opcjonalnej wersji z systemem Sync AppLink. Jest to sterowany głosem interfejs do obsługiwania aplikacji. Jako pierwszego partnera Ford wymienia serwis strumieniowania muzyki Spotify. W jego ślady mają niebawem pójść inne, np. Amazon Cloud Player.

Mercedes Command Online

Oprócz pokładowego łącza internetowego Command Online oferuje bardzo funkcjonalny system nawigacyjny obsługujący technologie RDS i TMC. Informacje pogodowe są dostępne przy wytyczaniu dowolnej trasy na całym świecie. Aby lepiej zaplanować swoją wyprawę, zaleca się wyznaczyć jej trasę w domowym komputerze za pomocą serwisu Google Maps, a potem pobrać ją w pojeździe z internetu. Obsługa standardów UMTS i GSM gwarantuje dobry zasięg na terytorium całej Europy. Jedyne w swoim rodzaju jest rozwiązanie SplitView. Pozwala pasażerowi oglądać film fabularny, podczas gdy kierowca widzi na tym samym ekranie informacje nawigacyjne i dane obsługi dodatkowych urządzeń. Daimler udostępnia aplikacje współpracujące z tą technologią – TuneIn Radio (pozwala słuchać internetowych stacji radiowych i zapisywać je, aby były łatwo dostępne), funkcja czytania aktualności, funkcja znajdowania hoteli poprzez serwis HRS z usługą rezerwowania pokoju, informacje o poszczególnych państwach (łącznie z przepisami ruchu drogowego i dozwolonymi prędkościami). W połączeniu z Command Online jest ponadto do dyspozycji system wzywania pomocy, który w razie poważnego wypadku automatycznie powiadamia centralę pomocy Mercedes-Benz, korzystając z połączonego z samochodem telefonu komórkowego lub wewnętrznego modułu telefonowania.

Volkswagen MIB

Producent samochodów z Wolfsburgu wprowadza modułowy system informacyjny MIB. Pozwala rozbudować system informacyjno-rozrywkowy Discover Pro o punkt dostępowy WLAN przy użyciu własnej karty SIM. Nowa generacja urządzeń jest dostępna z ekranami o przekątnych 5 cali, 5,8 cala i 8 cali. Dwa ostatnie są wyposażone w czujniki zbliżeniowe, które automatycznie przełączają tryb wyświetlania na tryb obsługi, gdy w okolicy ekranu dotykowego znajdzie się palec. System wyróżnia elementy, które można uaktywnić. W ten sposób zwiększa intuicyjność obsługi. Gestami przesuwania możesz przewijać listy (lub okładki albumów w kolekcji muzycznej). Do pierwszych aut, w których wprowadzono tę technologię, należą modele Golfa – np. GTI, GTD i Variant. W Golfach GTI i GTD przewidziano ponadto funkcję CarNet. Daje dostęp do serwisów Google Earth, Google StreetView, Traffic Flow & Event (informacje o sytuacji na drogach w czasie rzeczywistym) i POI Search – poszukiwanie punktów użyteczności publicznej poza regularnym obszarem systemu nawigacji.


Zobacz również