Internetowe porównywarki cen

Porównywarki cen stały się nieodłącznym elementem rynku e-commerce. Opisujemy mechanizm ich działania oraz korzyści, jakie niesie obecność w tych usługach.

Coraz więcej przedsiębiorców prowadzących sprzedaż w Internecie wybiera porównywarkę cen jako formę promocji dla swojego biznesu. Usługi te umożliwiają przedsiębiorcom dotarcie do większej liczby potencjalnych klientów. Dzięki nim na twoją stronę może trafić osoba, która nigdy wcześniej o niej nie słyszała. Dodatkowo klient przeczyta w porównywarce opinie o interesującym go produkcie czy też prześledzi dynamikę cen.

Jak to działa?

Większość porównywarek działa podobnie - im niższa cena produktu, tym wyżej jego pozycja w wyszukiwarce. Porównywarki sprzyjają więc obniżaniu cen, wymuszają bowiem na przedsiębiorcach konkurencję cenową.

Wszystko jednak kosztuje. Podstawową metodą rozliczania za obecność w porównywarce jest CPC (ang. cost per click). W momencie kiedy użytkownik kliknie ofertę, pobierana jest opłata za tzw. przeklik. W przypadku portalu Ceneo.pl, jego cena jest zależna od branży oraz konkurencji, jaka się w niej znajduje.

Każda z porównywarek ma określone mechanizmy sposobu przeliczania kliknięć. "Dla nas bardzo ważne jest, aby klienci płacili za faktyczne przejścia do sklepów. Tym niemniej o szczegółach technicznych rozwiązań nie informujemy oficjalnie. Takie detale omawiane są w rozmowach bezpośrednich z klientami" - informuje Jakub Walczak, specjalista ds. PR i komunikacji w Ceneo.pl. Największa z porównywarek wprowadziła także model CPA (ang. cost per action). W tym przypadku właściciel sklepu zapłaci tylko i wyłącznie za te kliknięcia, które przełożyły się na zakup towaru.

Nieco inaczej do sprawy podchodzą właściciele Nokaut.pl oraz Okazje.info.pl. W ich wypadku firmy prowadzące sprzedaż w Internecie mogą negocjować stawkę za CPC. Im wyższa, tym lepsze pozycjonowanie sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania. Tutaj także cena za przeklik waha się w zależności od branży. W ten sposób sklepy nie konkurują tylko ceną, ale także środkami przeznaczonymi na promocję swojej marki. Oczywiście taka sytuacja ma swoje wady i zalety: negocjacja stawek w konsekwencji zwiększa opłaty za obecność w porównywarce, ale z drugiej strony pozwala na lepsze pozycjonowanie naszego sklepu. I to bez względu na to, czy cena zaoferowana przez nas jest tą najniższą.

Jak dołączyć?

Aby stać się klientem danej porównywarki, należy albo podpisać umowę, albo wypełnić formularz online. Jeśli sprzedawca chce być jak najlepiej widoczny w Internecie i mieć jak najwięcej klientów, powinien rozważyć obecność we wszystkich spośród najważniejszych serwisów porównywania cen.

Przedsiębiorca zobowiązany jest do podania prawdziwych i aktualnych danych dotyczących jego i jego biznesu, w tym przede wszystkim nazwy firmy, adresu pocztowego, adresu witryny, adresu email, numeru identyfikacji podatkowej, numeru REGON. W większości przypadków niezbędny jest także wpis do ewidencji działalności gospodarczej (DG).

Jeśli chodzi o kwestie techniczne, to integracja z porównywarką odbywa się za pomocą pliku w formacie .xml. Jest on generowany automatycznie przez platformę sklepu. Sprzedawca zawiera w nim informacje na temat swojej oferty (lista produktów), ze szczegółowym uwzględnieniem cen oraz dostępności produktów.

Aktualizacja cen i ofert odbywa się przeważnie raz dziennie. "Jesteśmy właśnie w trakcie wdrożenia nowego automatu do aktualizacji ofert, który wychodzi naprzeciw oczekiwaniom sklepów. Wskutek czego ich oferta będzie teraz aktualizowana nawet kilka razy na dobę. Oprócz tego każdy sklep będzie miał możliwość zaktualizowania własnej oferty w dowolnej chwili" - podkreśla Jakub Walczak z Ceneo.pl.

Cena to nie wszystko…

Dla internautów cena danego produktu nie jest jedynym kryterium, które biorą pod uwagę. Bardzo ważne są też opinie, jakie dany sklep posiada, możliwość odbioru osobistego oraz czy dany towar będzie szybko dostarczony.

W każdej z porównywarek funkcjonuje specjalny dział z opiniami, dzięki którym internauta może poznać zdanie innych na temat sklepu czy też samego produktu, jaki jest w nim sprzedawany. W ten sposób sklepy mogą budować markę i zaufanie. Skąpiec.pl oraz Okazje.info.pl wspomagają się opiniami dostarczanymi przez Opineo.pl - największy w Polsce serwis oceniający sklepy internetowe. Ceneo.pl korzysta ze swojego serwisu partnerskiego Cokupic.pl.

Oprócz tego Ceneo.pl wprowadził system o nazwie: Zaufane Opinie. Polega on na zbieraniu ocen transakcji w sklepach internetowych wśród osób, które dokonały zakupu w danym e-markecie. Czytając taką opinię potencjalny konsument ma pewność, że informacje o wybranym sklepie pochodzą od rzeczywistych klientów. Aby sklep znalazł się wśród wyróżnionych, musi otrzymać przynajmniej 30 zaufanych opinii oraz współpracować z Ceneo.pl przez co najmniej pół roku.

Strategia

Wśród najczęstszych zarzutów padających pod adresem porównywarek wymieniany jest ich wpływ na obniżanie cen produktów, oznaczający z kolei niższe zyski dla właścicieli sklepów. Nic w tym dziwnego - sama obecność w porównywarce wymusza na przedsiębiorcy uczestnictwo w "wojnie cenowej".

Najlepszą receptą jest analiza sytuacji firmy (w tym budżet na cele marketingowe) i wybór najodpowiedniejszej porównywarki. Po jakimś czasie będzie można ocenić, czy inwestycja w porównywarkę się zwraca i czy sklep przyciąga więcej klientów.

Współpracując już z porównywarkami ciągle obserwujmy, jak wygląda przepływ użytkowników (z której usługi dociera ich najwięcej oraz jak się to przekłada na przychody naszego sklepu). Pamiętajmy, że "nie od razu Rzym zbudowano". Dlatego my też musimy się wykazać cierpliwością. Z czasem się to opłaci…

Artykuł pochodzi ze specjalnego dodatku "PC World - Zarabiaj w sieci". Pismo można jeszcze zamówić (wysyłka GRATIS!).


Zobacz również