Internetowym okiem

Już od dawna nie zajmowaliśmy się kamerami internetowymi. Niestety, zmieniają się bardzo wolno i nawet teraz można z powodzeniem polecać konstrukcje wyprodukowane przed rokiem.

Już od dawna nie zajmowaliśmy się kamerami internetowymi. Niestety, zmieniają się bardzo wolno i nawet teraz można z powodzeniem polecać konstrukcje wyprodukowane przed rokiem.

Creative WebCam Live! Ultra - dopracowana konstrukcja, charakteryzująca się dużym pierścieniem regulacji ostrości i uniwersalną podstawką przystosowaną do monitorów LCD i CRT.

Creative WebCam Live! Ultra - dopracowana konstrukcja, charakteryzująca się dużym pierścieniem regulacji ostrości i uniwersalną podstawką przystosowaną do monitorów LCD i CRT.

Pora jest dość szczególna, ponieważ większość producentów kamer internetowych odświeżyła oferty. Niektóre nowości Logitecha, Creative'a trudno uznać za nieskomplikowane urządzenia, jakimi przeważnie są kamery internetowe. Również pozostali producenci nie śpią, wprowadzają nowe modele na rynek, a i starsze, sprawdzone konstrukcje prezentują się całkiem dobrze. Nasze zestawienie odzwierciedla wszystkie ważniejsze propozycje.

Jest w czym wybierać, każda z firm oferuje modele lepsze i gorsze, co oczywiście przekłada się na ich cenę. Chcąc wybrać właściwie, trzeba pamiętać, że różnice zarówno pod względem jakości obrazu, możliwości, wyposażenia, jak i wykonania są znaczne. Warto dokładnie przemyśleć zakup tak, aby nie okazał się źródłem niezadowolenia.

Standardowa kamera internetowa ma bardzo prostą budowę. Składa się najczęściej z: obiektywu, pierścienia regulującego ostrość obrazu, matrycy obrazu, płytki półprzewodnikowej, przycisku wyzwalacza, obudowy, podstawki oraz interfejsu łączącego urządzenie z komputerem. Obecnie nie spotyka się już prawie kamer wykorzystujących złącze FireWire, znacząca większość modeli korzysta z interfejsu USB. Są jednak konstrukcje, które wyłamują się z tego schematu, a ich możliwości znacznie wykraczają poza możliwości większości modeli. Śledzenie ruchów twarzy, ruchoma głowica, automatyczne ustawienia ostrości to najważniejsze cechy bardziej zaawansowanych kamer.

Tańsze i droższe

W modelu Philips PCVC840K ToUcam PRO II prędkość w rozdzielczości wynosi poniżej 640 klatek/s.

W modelu Philips PCVC840K ToUcam PRO II prędkość w rozdzielczości wynosi poniżej 640 klatek/s.

Najprostsze modele możemy kupić już za niewiele ponad 50 zł, ale oferują one niewiele. Przeważnie są oparte na tańszej matrycy CMOS, o niewielkich rozmiarach, 325x288 i przydadzą się osobom niebardzo wymagającym i mającym niezbyt wydajne łącze internetowe. Przeważnie spełniają swoje zadanie, ale jakość obrazu, wykonanie i szybkość działania pozostawiają wiele do życzenia. W słabszym oświetleniu pracują wyraźnie gorzej.

W droższych modelach wykorzystuje się matryce CCD o rozmiarach 0,3 MPix, co wyraźnie poprawia obraz. Zwiększa się również liczba kamer wykorzystujących interfejs USB 2.0 i dlatego pracujących szybciej. Coraz częściej kupić można urządzenia pracujące z prędkością 30 klatek/s w rozdzielczości 640x480 pikseli.

Logitech QuickCam PRO 5000, Creative Live! Ultra, Philips PCVC840K ToUcam PRO II to tylko niektóre z nich. Warto również do tej grupy dodać Trust 380 USB 2.0 Spacec@m, który niewiele im ustępuje, a jest znacznie tańszy. Takie parametry pracy pozwalają - jeśli łącza są szybkie - na bezpośredni transfer przez Internet strumienia wideo kompresowanego w standardzie MPEG4 lub H.264. W wypadku modelu Philipsa PCVC840K ToUcam PRO II prędkość w rozdzielczości poniżej 640x480 pikseli może wynosić nawet 60 klatek/s.

Kamera dla leniwych

Kamera internetowa od środka

Kamera internetowa od środka

Logitech wyposażył modele QuickCam Sphere i QuickCam PRO 5000 w automatyczne ustawianie ostrości. Ułatwia to obsługę kamery i nie zmusza do sięgania po nią za każdym razem, gdy chcesz poprawić ostrość obrazu. Inne rozwiązanie zastosowano w kamerze Plustek M1, w której ostrość ustawia się z poziomu programu (silnik krokowy ze skokiem co 10 mm). Inne cechy kamery Plustek M1 to m.in. możliwość programowego nakierowywania jej na cel. W ruch wprawiają kamerę silniczki, które obracają ją w pionie w zakresie 110 stopni i poziomie w zakresie 150 stopni. Podobne rozwiązanie jest w modelach Logitech QuickCam Sphere oraz Creative Live! Motion. Logitech QuickCam Sphere to jedna z pierwszych kamer, w której zastosowano mechaniczne nakierowywanie (pionowo w zakresie 60 stopni i poziomo w zakresie 180 stopni), co w połączeniu z funkcją śledzenia ruchów twarzy czyni ją jednym z bardziej zaawansowanych modeli na rynku. Konkurencja jednak nie śpi i najnowszy Creative Live! Motion również znacznie odbiega od standardu - oferuje oprogramowanie do śledzenia twarzy Smart Face Tracking, możliwość mechanicznego nakierowywania oraz szerokokątną soczewkę o polu widzenia 76 stopni. Opisywane modele nie są tanie, a najpopularniejsze pozostają standardowe konstrukcje, które zważywszy na szybkość łączy, nie muszą być wydajne ani składać się z najlepszych podzespołów, aby spełniać swoje zadanie. Obecnie niezbędne minimum to kamera zgodna ze standardem CIF (Common Intermediate Format), określającym szybkość pracy (30 klatek/s) kamery w trybie 352x288.

Oprogramowanie

Logitech QuickCam Sphere - jedna z pierwszych kamer wyposażonych w ruchomą głowicę i funkcję śledzenia ruchów twarzy.

Logitech QuickCam Sphere - jedna z pierwszych kamer wyposażonych w ruchomą głowicę i funkcję śledzenia ruchów twarzy.

To istotny element wyposażenia kamery internetowej. Wszystkie modele mają sterowniki umożliwiające dostosowanie obrazu do własnych potrzeb i zainstalowanie kamery w systemie. Ustawienia czasu ekspozycji, balansu bieli, eliminacja efektu migotania to standardowe opcje, które znajdziemy w każdej kamerze. Do najlepiej wyposażonych w oprogramowanie zaliczają się modele Creative Live!, w których znajdziesz centralną aplikację Creative WebCam Center oraz dodatkowe programy do edycji zdjęć i plików wideo. Takie centra dowodzenia, jak Creative Web-Cam Center, Logitech QuickCam, Philips Vlounge to istotne udogodnienie, pozwalające na uruchamianie potrzebnych aplikacji oraz dostosowywanie generowanego obrazu do własnych potrzeb z poziomu aplikacji głównej.

Parametry techniczne i wyniki testów

Parametry techniczne i wyniki testów

Coraz więcej modeli wyposażonych jest w aplikacje umożliwiające śledzenie twarzy użytkownika. Logitech: QuickCam Zoom, QuickCam PRO 4000, QuickCam PRO 5000, QuickCam Fusion, QuickCam Sphare, Creative: WebCam Live! Ultra, WebCam Live! Pro, WebCam Live! Motion to modele wyposażone w opcję śledzenia twarzy. Potrafią automatycznie uchwycić, a następnie śledzić twarz lub twarze, utrzymując je w centrum pola widzenia kamery, odpowiednio manipulując zoomem cyfrowym lub ruchami urządzenia (Logitech QuickCam Sphere, Creative WebCam Live! Motion). Mówiąc ściślej, technologia Face Tracking śledzi kombinację karnacji skóry, kształtów twarzy i ruchu, łącząc to w obraz twarzy. Liderem pod tym względem jest Live! Motion, który dysponuje szerokokątną soczewką oraz możliwością obrotu w pionie w zakresie 105 stopni i poziomie w zakresie 200 stopni. Tego typu kamerą nie trzeba ręcznie kierować, automatycznie będzie śledziła położenie naszej twarzy.

Trust 380 USB 2.0 Spacec@m - tania, ale wydajna konstrukcja, wykorzystująca interfejs USB 2.0 i matrycę obrazu CMOS o rozmiarach 640x480 pikseli.

Trust 380 USB 2.0 Spacec@m - tania, ale wydajna konstrukcja, wykorzystująca interfejs USB 2.0 i matrycę obrazu CMOS o rozmiarach 640x480 pikseli.

Niekiedy producent dołącza nietypowe oprogramowanie lub nawet gry. Logitech Video Effects Software pozwala zamienić swój wizerunek na jedną z kilku wirtualnych postaci, które będą naśladowały mimikę. Ponieważ program jest uruchamiany wraz z głównym oprogramowaniem Logitech Quick- Cam, kilkoma kliknięciami możesz się cyfrowo przekształcić w pociesznego smoka czy ufoludka, którego będzie widział twój rozmówca. Wystarczy wybrać odpowiednią postać, a kamera automatycznie zacznie śledzić ruchy twarzy i sprawi, że wirtualny wizerunek będzie naśladował twoją mimikę, oczywiście w ograniczonym zakresie. Lubiącym ruch polecamy grę "Camgoo TwoPlay", dołączoną do modelu Philips SPC 600NC, w której można głową lub rękami odbijać wirtualną piłkę.

Najgorzej wyposażone są najtańsze modele: oprócz sterownika oferują jedynie oprogramowanie do zgrywania sekwencji wideo lub obrazów, najczęściej bezpłatny AMCap. Niestety, nawet droższe urządzenia mają widoczne braki. Brak wykrywaczy ruchów lub aplikacji katalogującej zdjęcia czy pliki wideo to istotny mankament niektórych modeli Logitecha. W takich wypadkach warto skorzystać z bezpłatnego lub komercyjnego oprogramowania dostępnego w Internecie. Na kolejnych stronach podajemy spis najpopularniejszych aplikacji do kamer internetowych.

Tak powstaje obraz

Oprócz obiektywu i pierścienia do ustawiania ostrości za obraz odpowiedzialna jest przede wszystkim matryca. To ona pozwala na powstanie cyfrowego zapisu obserwowanego obiektu. Jej centralną częścią jest płyta zbudowana z tysięcy miniaturowych diod światłoczułych, które zamieniają padające fotony (czyli światło) na elektrony (ładunki elektryczne). Im jaśniejsze światło pada na diodę, tym większy ładunek jest na niej kumulowany. Potem specjalny moduł, przetwornik analogowo-cyfrowy (analog-to-digital converter, ADC), mierzy natężenie ładunku elektrycznego na każdej diodzie (zapis analogowy) i koduje to, używając systemu binarnego (zapis cyfrowy). W ten sposób mierzone jest natężenie światła. Jednakże diody nie ustalą koloru padającego światła, dlatego matryce filtrują padające światło pod kątem zawartości trzech podstawowych barw: czerwonej, zielonej i niebieskiej (system RGB). Metod filtrowania jest kilka - najdroższe kamery internetowe mają zwierciadło półprzezroczyste (beam splitter), które kieruje wiązki światła na trzy osobne matryce (po jednej na każdy kolor). W tym wypadku na matrycach powstają identyczne obrazy, ale w innym kolorze. Następnie składa się je w jeden, przypisując każdemu pikselowi zdjęcia wcześniej zmierzoną zawartość każdej z barw. Alternatywną (i tańszą) metodą jest naświetlanie jednej matrycy wiązką światła, przechodzącego kolejno przez filtr przepuszczający tylko światło czerwone, zielone i niebieskie. Podobnie, jak przy użyciu zwierciadła, na końcu tej operacji każdy piksel obrazu ma zapisaną zawartość każdej z barw, ale cały proces jest czasochłonny. Aby obraz był czytelny, w trakcie naświetlania każdym kolorem kamera i obiekt nie powinny się poruszać, co jest bardzo niepraktyczne (szczególnie w wypadku kamer). W celu wyeliminowania tej niedogodności umieszczono jednokolorowy filtr na stałe nad każdą diodą światłoczułą.

W ten sposób cała matryca została podzielona na miliony punktów (generalnie można nazywać je także pikselami), które tworzą siatkę składającą się z trzech podstawowych kolorów.

System wylicza ostateczny kolor każdego punktu z osobna, biorąc pod uwagę natężenie jego barwy (liczbę ładunków, które się zebrały na diodzie światłoczułej po filtrowaniu), natężenie barwy sąsiadujących z nim punktów oraz ogólne natężenie światła. Proces ten nazywany jest interpolacją. Aby go ułatwić, do podziału matrycy na kolorowe punkty stosuje się wzór filtru Bayera lub wzór filtru CMYK. Gdy każdy punkt obrazu ma już wyliczony kolor, mikroprocesor układu uśrednia barwy sąsiadujących ze sobą pikseli, aby uniknąć efektu szachownicy. Postępuje przy tym zgodnie z algorytmem demozaikującym (demosaicing algorithm). W sumie dzięki tej procedurze kamery internetowe mogą rejestrować obrazy o 24-bitowej głębi kolorów (16 milionów kolorów). Gdy obraz jest już przygotowany, zostaje skompresowany i następnie przesłany do komputera.

Creative Live! Motion

Futurystyczna konstrukcja, potrafiąca automatycznie śledzić ruchy twarzy użytkownika.

Najnowszy produkt Creative'a z serii Live! to jedna z najbardziej zaawansowanych kamer dostępnych na rynku. Wyróżnia się oryginalną stylistyką oraz nietypowymi możliwościami, które znacznie wykraczają poza standardowe funkcje większości modeli. Sercem urządzenia jest matryca CCD o rozmiarach 640x480, co pozwala na generowanie dobrej jakości obrazu. Dodatkową zaletą jest wykorzystanie do komunikacji z komputerem interfejsu USB 2.0, dzięki czemu praca z prędkością 30 klatek/s w rozdzielczości 320x240, a nawet 640x480 nie stanowi dla tego modelu większych problemów.

Możliwości

Mechanizm obracający Pan-n-Tilt, w połączeniu z nietypową, jak na kamery internetowe, szerokokątną soczewką ViewPlus o zakresie 76 stopni pozwala na uchwycenie najszerszego kadru spośród dostępnych modeli (jedynie Logitech QuickCam Sphare uchwyci kadr o zakresie 65 stopni). Dołączony sterownik umożliwia usunięcie dystorsji beczkowej, powstałej w wyniku używania szerokokątnego obiektywu. Dzięki technologii Smart Face Tracking kamera pozwala na śledzenie ruchów, zarówno pojedynczych, jak i kilku twarzy. Trzeba się przyzwyczaić do minimalnego przybliżania i oddalania śledzonej twarzy (gdy opcja Auto zoom jest włączona), co dopiero po pewnym czasie się "uspokaja". Mechanizm obracający pracuje cicho, aczkolwiek słyszalnie. Ciekawą opcją jest funkcja Picture in Picture, która po włączeniu opcji Auto Zoom oraz opcji śledzenia ruchów twarzy pozwala na obserwowanie w mniejszym oknie całego kadru, a w głównym - zbliżenia twarzy. Jest to jeden z modeli dysponujących bogatszym oprogramowaniem zarówno do edycji, jak i katalogowania zdjęć, sekwencji wideo, przeprowadzania wideokonferencji oraz monitorowania pomieszczeń (detektor ruchu).

Informacje Creative Labs, tel. (22) 8530266, http://www.creative.pl

Cena 485 zł


Zobacz również