Jak efektywnie używać przeglądarki internetowej

Korzystanie z przeglądarki zajmuje zwykle więcej czasu niż z jakiegokolwiek innego programu. Okno Firefoksa, Chrome czy Internet Explorera gości na ekranie twojego komputera długie godziny. Nasze porady, sztuczki i dodatki sprawią, że praca z przeglądarką nabierze nowej jakości.

Web of Trust

Bez względu na to czy jesteś w domu, w pracy czy w szkole spędzasz mnóstwo czasu patrząc w okno swojej przeglądarki. Dlaczego więc wygląda ona i zachowuje się jak każda inna? Nasz zestaw najlepszych porad i rozszerzeń sprawi, że będzie bezpieczna i funkcjonalna jak nigdy dotąd. Dzięki naszym wskazówkom błyskawicznie zlokalizujesz problem gdy coś przestanie funkcjonować tak jak powinno. O ile nie zaznaczyliśmy inaczej, każda porada przeznaczona jest dla wszystkich pięciu najważniejszych przeglądarek: Chrome, Firefoksa, Internet Ekxplorera, Opery i Safari.

Korzystaj z najważniejszych opcji i rozszerzeń

Włącz automatyczną aktualizację. Najłatwiejszym sposobem, by utrzymać przeglądarkę stabilną i bezpieczną jest jej automatyczna aktualizacja. Dzięki temu masz gwarancję, że zawsze korzystasz z najnowszej, najbezpieczniejszej, najbardziej aktualnej wersji. Wszystkie najważniejsze przeglądarki, w domyślnej konfiguracji same pobierają uaktualnienia. Safari korzysta z Apple Software Update (instalowanym z przeglądarką i innymi programami Apple), Internet Explorer z Windows Update - funkcji wbudowanej w system operacyjny, Firefox, Chrome i Opera sprawdzają dostępność nowej wersji programu podczas każdego uruchomienia. Upewnij się, że funkcje automatycznej aktualizacji nie zostały w twoim systemie wyłączone.

Autoamatyczne aktualizacje Windows obejmują również Internet Explorera

Autoamatyczne aktualizacje Windows obejmują również Internet Explorera

Dla Internet Explorera rozwiń menu startowe i kliknij Panel Sterowania. Następnie w widoku klasycznym wybierz Windows update, Zmień ustawienia i na liście w sekcji Aktualizacje ważne ustaw Zainstaluj aktualizacje automatycznie. To ustawienie sprawi również, że automatyczne poprawki będą również instalowane w systemie operacyjnym.

Opcje aktualizacji opery ukryte są pod przyciskiem Opera, w menu Ustawienia i Preferencje. Po ich wybraniu kliknij kartę Zaawansowane i przejdź do sekcji Bezpieczeństwo. Na liście Aktualizacje automatyczne ustaw polecenie Instaluj aktualizacje automatycznie.

Aby sprawdzić ustawienia Safari z menu startowego wybierz Wszystkie programy i Apple Software Update. Rozwiń menu Edycja, kliknij Preferencje i na karcie Plan zaznacz jedną z opcji Codziennie bądź Co tydzień. Aktualizator Apple nie pobierze żadnego uaktualnienia czy nowszej wersji bez twojej zgody, więc nie musisz się obawiać, że przypadkowo ściągnięte zostanie coś czego nie chcesz.

Firefox, Safari i Opera same domyślnie sprawdzają dostępność nowych wersji. Trzeba jedynie zadbać by funkcja ta była nie została wyłączona

Firefox, Safari i Opera same domyślnie sprawdzają dostępność nowych wersji. Trzeba jedynie zadbać by funkcja ta była nie została wyłączona

W Firefoksie rozwiń menu Firefox w lewym górnym rogu okna, kliknij polecenie Opcje i kartę Zaawansowane. Przejdź do karty Aktualizacje i upewnij się, że w sekcji Aktualizacje programu Firefox wybrane jest pole Instaluj aktualizacje automatycznie. Zaznacz także dodatki i wyszukiwarki w sekcji Aktualizuj automatycznie.

Chrome nie pozwala wyłączyć automatycznych aktualizacji bez ingerencji w ustawienia rejestru systemowego bądź bez użycia wiersza poleceń więc prawdopodobieństwo, że zostały zablokowane jest minimalne. Dopilnuj jedynie, że znalezione uaktualnienia zostaną pobrane. Jeżeli pojawi się jakaś poprawka zostaniesz o tym poinformowany. Wystarczy wtedy kliknąć Aktualizuj Google Chrome.

Web of Trust to bazujące na opinii internautów narzędzie poprawiające bezpieczeństwo przeglądania stron

Web of Trust to bazujące na opinii internautów narzędzie poprawiające bezpieczeństwo przeglądania stron

Zablokuj tracking cookies - szpiegujące ciasteczka. Cookies, niewielkie pliki tekstowe umieszczane w komputerze przez różne serwisy internetowe są często bardzo przydatne. Ułatwiają dostęp do stron i usług internetowych, upraszczają procedury logowania i autoryzacji. Część z nich nie jest jednak tak przyjazna i funkcjonalna. Śledzą one twoje poczynania w sieci, rejestrują odwiedzane witryny i raportują twoje zachowania swoim macierzystym stronom. Stoją za nimi głównie organizacje zbierające dane o użytkownikach i sprzedające te informacje firmom reklamowym, po to by te mogły dostarczać spersonalizowane reklamy. Działające w ten sposób ciasteczka można zablokować.

Uruchom Internet Explorera, kliknij przycisk narzędzi z prawej strony paska i wybierz Opcje internetowe. Przejdź na kartę Prywatność. Przesuń suwak ustawień przynajmniej do poziomu Średnio-wysoki. Możesz też kliknąć przycisk Zaawansowane, zaznaczyć Zastąp automatyczną obsługę plików cookie i w sekcji Pliki cookie innych firm wybrać pozycję Zablokuj.

Rozwiń menu Ustawienia i Preferencje w Operze. Przejdź do sekcji Ciasteczka na karcie Zaawansowane. Wybierz opcję Akceptuj ciasteczka tylko z witryny, którą odwiedzam. Możesz także zaznaczyć Usuwaj nowe ciasteczka podczas zamykania oraz Pytaj przed zaakceptowaniem ciasteczka.

W Safari rozwiń menu ustawień i kliknij Preferencje. Przejdź na kartę Prywatność i w sekcji Blokuj pliki cookie zaznacz Od innych podmiotów i reklamodawców.

Opcje konfiguracji ciasteczek w Operze

Opcje konfiguracji ciasteczek w Operze

Aby zmodyfikować ustawienia Firefoxa kliknij menu, wybierz polecenie Opcje i kartę Prywatność. W sekcji Historia, na liście Program Firefox ustaw najpierw będzie używał ustawień użytkownika. Następnie usuń zaznaczenie z pola Akceptuj ciasteczka z innych witryn niż odwiedzone.

Wystartuj przeglądarkę Chrome, przejdź do menu Ustawienia i polecenia Opcje. Zaznacz kategorię Dla zaawansowanych i kliknij przycisk Ustawienia treści w sekcji Prywatność. Zaznacz opcję Zablokuj pliki cookie i dane z witryn innych firm w grupie Pliki cookie.

Popraw bezpieczeństwo za pomocą Web of Trust. Czy przeglądając strony internetowe masz czasami wątpliwość, czy link prowadzący do jakiejś witryny jest bezpieczny? Jeżeli tak skorzystaj z usługi Web of Trust. Po zainstalowaniu rozszerzenia do swojej przeglądarki każdy link na przeglądanej stronie zostanie opatrzny symbolem informującym, czy prowadzi on w bezpieczne miejsce. Klasyfikacja prowadzona jest na podstawie informacji milionów użytkowników korzystających z sieci. Pod uwagę brana jest na przykład solidność dostawcy, bezpieczeństwo dzieci czy prywatność korzystania. Dodatek ma swoją wersję dla wszystkich najpopularniejszych przeglądarek.

Po zainstalowaniu należy przeprowadzić prostą konfigurację. Podczas pierwszego uruchomienia powinieneś wybrać poziom ochrony. Domyślne ustawienie (Podstawowe) wyświetla oceny dla wszystkich witryn i prezentuje podsumowania w dodatkowych oknach, Minimalne ocenia jedynie serwisy niebezpieczne, aby zablokować dostęp do stron potencjalnie groźnych dla dzieci wybierz Kontrola rodzicielska.

Synchronizuj ulubione. Jest już rok 2012 i nie powinieneś ręcznie zarządzać kolekcją ulubionych adresów na każdym komputerze, z którego korzystasz. Wystarczy przecież użyć funkcji wbudowanych w przeglądarki bądź skorzystać z dedykowanego do synchronizacji zakładek narzędzia.

W Chrome zaloguj się po prostu do swojego konta Google, kliknij w programie przycisk ustawień i wybierz Opcje. Przejdź do kategorii Prywatne rzeczy i wybierz przycisk Zaawansowane w sekcji Zaloguj się. Zaznaczając odpowiednie pola wszą, które elementy mają być synchronizowane pomierzy komputerami. Możesz też wybrać wszystkie ustawiając na liście u góry pozycję Synchronizuj wszystko.

Chrome na każdym komputerze może mieć identyczne ustawienia. Bez kłopotliwego powtarzania konfiguracji

Chrome na każdym komputerze może mieć identyczne ustawienia. Bez kłopotliwego powtarzania konfiguracji

W podobny sposób działa synchronizacja Safari. Potrzebne jest tylko konto w usłudze iCloud oraz aplikacja iCloud Control Panel jeżeli korzystasz z systemu Windows. W zamian możesz aktualizować pocztę, kontakty czy zakładki pamięci pecetami, Mackami oraz innymi urządzeniami pracującymi pod kontrolą iOS.

Aby synchronizować ulubione adresy w Operze należy użyć funkcji Opera Link. Rozwiń w tym celu menu programu, wybierz Synchronizuj Operę i Konfiguruj. Zaznacz opcję Włącz usługę Opera Link zaloguj się do usługi lub jeżeli nie masz konta załóż je. Zaznacz poniżej elementy, które mają być synchronizowane.

Możesz również skorzystać z narzędzia Xmarks. Rozwiązanie to ma tę zaletę, że synchronizuje zakładki nie tylko pomiędzy komputerami ale także między różnymi przeglądarkami. Aktualnie obsługiwane są Firefox, Chrome, Internet Explorer i Safari. Po zainstalowaniu dodatku kliknij pole zatytułowane Prawie gotowe! Jeżeli założyłeś wcześniej konto w serwisie Xmarks, zaloguj się. Jeżeli nie, stwórz je teraz klikając Utwórz konto. Zaznacz Włącz synchronizację otwartych kart i przejdź dalej. Jeżeli chcesz synchronizować historię użyj Włącz synchronizację historii. Kliknij w kolejnych oknach Dalej i zakończ konfigurację przyciskiem Zakończ. Po uiszczeniu niewielkiej rocznej opłaty (12 dolarów) można aktualizować Xmarks do wersji Premium. Pozwala to dodatkowo synchronizować ustawienia pomiędzy iOS-em, Androidem i BlackBerry.

Pozostań anonimowy i kasuj historię przeglądania. Przeglądarki zwykle rejestrują każdą stronę którą odwiedzasz. To wygodne rozwiązanie ale często prowadzi do poważnego obniżenia bezpieczeństwa. Dlatego każdy z programów oferuje tryb anonimowej pracy. Po jego włączeniu nie zostanie zarejestrowana żadna operacja, którą wykonasz. Prywatność przede wszystkim.

W Internet Explorerze tryb ten nosi nazwę przeglądania InPrivate. Aby go włączyć rozwiń menu programu klikając przycisk Narzędzia z prawej strony paska górnego, wybierz Bezpieczeństwo i opcję Przeglądanie InPrivate. Możesz też od razu użyć kombinacji klawiszy [CTRL][SHIFT][P]. Ta sama funkcja została w Firefoksie nazwana trybem prywatnym. Kliknij przycisk Firefox oraz polecenie Przejdź do trybu prywatnego bądź użyj kombinacji [CTRL][SHIFT][P]. W Chrome tak zwany tryb Incognito włącza się wciskając klawisze [CTRL][SHIFT][N] lub poleceniem Nowe okno incognito z menu Ustawienia, w Safari komendą Przeglądanie prywatne z menu ustawień. W Operze należy rozwinąć menu programu, kliknąć Karty i okna oraz Nowa karta prywatna lub Nowe okno prywatne. Bezpieczne okno możesz też otworzyć kombinacją [CTRL][SHIFT][N].

Tryb Incognito w Google Chrome

Tryb Incognito w Google Chrome

Jeżeli zapomniałeś użyć prywatnego trybu przeglądania powinieneś skasować historię odwiedzanych stron czy informacje używane do wypełniania internetowych formularzy. W Internet Explorerze i Firefoksie wystarczy posłużyć się kombinacją klawiszy [CTRL][SHIFT][DELETE]. Odpowiednie polecenia znajdziesz e menu Bezpieczeństwo IE oraz menu Historia Firefoksa. W Operze trzeba rozwinąć menu programu, wybrać polecenie Ustawienia i kliknąć Wyczyść historię przeglądania. Skrótu klawiaturowego nie ma także w Chrome (Opcje, Dla zaawansowanych, przycisk Wyczyść dane przeglądarki) i w Safari (menu Historia i polecenie Usuń w menu kontekstowym historii. W przeglądarce Apple kasowanie jest dość niewygodne dlatego warto zdefiniować krótki czas automatycznego usuwania. Z menu Ustawienia wybierz Preferencje i kartę Ogólne. Na liście Usuń wpisy z historii wskaż Po jednym dniu.

Korzystaj z funkcji przybliżania. Nie wszystkie elementy stron internetowych są tak czytelne jak być powinny. Zarzut ten dotyczy często nawet całych witryn. Dlatego jedną z podstawowych operacji jakie należy sobie przyswoić w trakcie korzystania z przeglądarki jest powiększanie i zmniejszanie widoku. Nic skomplikowanego, wystarczy po załadowaniu strony wcisnąć klawisz [CTRL] i użyć kółka myszy. Jeżeli wolisz posługiwać się klawiaturą, zamiast myszy możesz użyć klawiszy [+] oraz [-].

Zabezpiecz przeglądarkę

Poddawaj kwarantannie podejrzane aplikacje. Uruchamianie programów w tak zwanej piaskownicy to doskonały sposób na znaczącą poprawę bezpieczeństwa. Instalacja tego typu narzędzia daje dodatkową linię obrony, pozwala ono bowiem uruchamiać aplikacje i procesy w izolowanym, wirtualnym środowisku. Mają więc one ograniczony dostęp do plików i nie mogą trwale zmieniać parametrów systemu. Chroni to przed zagrożeniami, które zostały przeoczone przez program antywirusowy. Narzędziem, które oferuje funkcję piaskownicy jest na przykład Sandboxie. Pozawala ono uruchomić przeglądarkę, program pocztowy czy inną aplikację w izolowanym środowisku.

Aby skorzystać z Sandboxie kliknij dwukrotnie ikonę programu w zasobniku. Rozwiń menu Piaskownica, następnie DefaultBox i Uruchom w piaskownicy. Polecenie Uruchom przeglądarkę internetową oraz Uruchom klienta poczty dają dostęp do domyślnej przeglądarki i programu pocztowego. Jeżeli chcesz wystartować w piaskownicy inny program skorzystaj z poleceń Uruchom dowolny program bądź Uruchom z menu start. Do bezpiecznego przeglądania zasobów dysku służy Uruchom Windows Explorer.

Sandboxie - uruchamiane w piaskownicy programy są odizolowane od systemu operacyjnego

Sandboxie - uruchamiane w piaskownicy programy są odizolowane od systemu operacyjnego

Używaj menedżera haseł. Nawet jeżeli używasz długiego i skomplikowanego (jednocześnie trudnego do zapamiętania) hasła istnieją spore szanse, że zapisałeś je otwartym tekstem, w niezaszyfrowanej postaci gdzieś na dysku komputera. Może się ono również pojawić w ustawieniach przeglądarki, z której każda osoba z dostępem do komputera łatwo je odzyska. Wystarczy zainstalować odpowiednią wtyczkę bądź poszperać w ustawieniach. Z tego powodu na pewno przyda ci się dobry menedżer haseł. Program tego typu potrafi generować skomplikowane hasła dla różnych zasobów, przechowywać je w zaszyfrowanej postaci. Wystarczy, że zapamiętasz jeden klucz umożliwiający dostęp do takiego magazynu. Dzięki temu unikniesz ryzyka, jakie niesie ze sobą używanie tego samego hasła do programu pocztowego, serwisów społecznościowych czy internetowych kont bankowych. Niektóre menedżery oferowane są ponadto w wariantach przenośnych i mobilnych, co pozwala umieścić je na dysku USB lub zainstalować w smartfonie. Pozwoli to bez obaw korzystać z Internetu oraz poufnych informacji na komputerze w kafejce, za pomocą telefonu czy przy użyciu tabletu. Integrują się z przeglądarkami i ułatwiają wypełnianie rozbudowanych formularzy internetowych. Programy, które oferują taką funkcjonalność to na przykład Sticky Password, LastPass czy KeePass Password Safe.

Sticky Password - menedżer i bezpieczny magazyn haseł

Sticky Password - menedżer i bezpieczny magazyn haseł

Powiedz NIE skryptom internetowym. JavaScript, Flash, Silverlight, ActiveX te języki skryptowe mogą sprawić, że korzystanie z zasobów Internetu będzie przyjemnością i sprawi wiele radości bądź spowodują, że stanie się nieprzyjemne i niebezpieczne. To dzięki nim bowiem, na stronach pojawiają się różne aplikacje, można korzystać ze strumieni audio czy wideo ale jednocześnie są nośnikiem uciążliwych reklam i ułatwiają rozprzestrzenianie się złośliwego oprogramowania. Aby zwiększyć do maksimum bezpieczeństwo przeglądarek można zablokować wykonywanie skryptów na stronach. Ich całkowite wyłączenie bez dodatkowej kontroli bardzo zuboży większość witryn dlatego warto posłużyć się narzędziem NoScript. Działa ono w Firefoxie oraz Chrome i blokuje wykonywanie różnych skryptów dla wybranych witryn. Za jego pomocą wyłączysz wszystkie aktywne elementy stron, by następnie odblokować jedynie te które są przydatne i bezpieczne.

NoScript dedykowany jest skryptom Java ale radzi sobie praktycznie z każdą aktywną zawartością stron

NoScript dedykowany jest skryptom Java ale radzi sobie praktycznie z każdą aktywną zawartością stron

Kontroluj konta serwisów społecznościowych

Użyj Yoono by zebrać swoje serwisy w jednym miejscu. Yoono to dodatek do Firefoxa i Google Chrome. To agregator serwisów społecznościowych. Ułatwia dostęp i umieszczanie wpisów na Facebooku, LinkedIn-ie, Twitterze, My Space czy Flickrze. Pozwala współdzielić zasoby na YouTube, kontrolować kontakty w komunikatorze Yahoo! i innych usługach. Yoono jest rozwiązaniem, dzięki któremu będziesz mógł śledzić wszystkie swoje konta na jednej zakładce przeglądarki. Jeżeli korzystasz z przeglądarki dla której nie przygotowano odpowiedniego warianty tego rozszerzenia pozostaje ci skorzystać z wersji Yoono Desktop

Blokuj przyciski serwisów społecznościowych. Jeżeli jesteś przeciwnikiem tego typu serwisów (liczba takich osób rośnie ostatnio bardzo szybko) powinieneś zablokować pobieranie i funkcjonowanie wszechobecnych na stronach internetowych przycisków z nimi związanych. Dodatek Antisocial do Chrome czy ShareMeNot do Firefoxa zabezpieczy cię przed Facebookowymi Lubię to czy +1 Google’a. Pierwszy z nich całkowicie zablokuje ich pobieranie, a drugi wyłączy automatyczne raportowanie do macierzystych serwisów o twoich zachowaniach w sieci, otwieranych witrynach czy wyszukiwanych informacjach.

Używaj rozszerzeń związanych z twoim ulubionym serwisem. Obsługę serwisów społecznościowych za pomocą dowolnej przeglądarki można usprawnić instalując w niej rozszerzenia dedykowane danemu serwisowi. W bazie dodatków każdego jest ich całkiem sporo. Wystarczy poszukać hasła Facebook czy Twitter

Kliknij przycisk ustawień w Google Chrome, wybierz polecenie Narzędzia i Rozszerzenia. Użyj łącza Pobierz więcej rozszerzeń. Po załadowaniu strony możesz użyć pola wyszukiwania u góry po lewej bądź ręcznie sprawdzić zawartość kategorii Społecznościowe i komunikacja oraz Sieci społecznościowe.

W Operze łącze do rozszerzeń dostępne jest w głównym menu. Wybierz je i kliknij Pobierz rozszerzenia. Link Społecznościowe w ramce Kategorie zaprowadzi cię do spisu dodatków związanych z serwisami. Możesz też oczywiście użyć pola wyszukiwania.

Po uruchomieniu Firefoksa kliknij przycisk Firefox oraz polecenie Dodatki. Tutaj najwygodniej posłużyć się wyszukiwarką. Dostęp do niej daje pole po prawej. Aby zainstalować znalezione rozszerzenie wystarczy kliknąć przycisk Instaluj widoczny w opisie.

Równie proste jest instalowanie dodatków w Safari. Rozwiń w tym celu menu ustawień i użyj polecenia Rozszerzenia Safari. Pozostaje wybrać kategorię Social networking z kolumny Categories i poszukać przydatnych rozszerzeń.

Dodatki dostępne są także dla Internet Explorera. Prowadzi do nich polecenie Zarządzaj dodatkami z menu Narzędzia. Aby poszukać dodatkowych rozszerzeń należy kliknąć Znajdź więcej pasków narzędzi i rozszerzeń i Dodatki. Dodatki ułatwiające obsługę serwisów zostały umieszczone w kategorii społeczności

Yoono ułatwia śledzenie zmian w serwisach społecznościowych

Yoono ułatwia śledzenie zmian w serwisach społecznościowych

Likwiduj problemy napotkane w przeglądarkach

Dostrój albo zmień przeglądarkę PDF-ów. Obsługa PDF-ów w przeglądarce to często bolesne przeżycie. Aktualizacja Acrobat Readera bywa bardzo kłopotliwa, a wolniejsze komputery potrafią odmawiać współpracy przez kilkadziesiąt sekund po zwykłym kliknięciu linka prowadzącego do pliku PDF. Rozwiązaniem problemów jest instalacja innego czytnika tego formatu. Zamiast Acrobat Readera użyj Foxit Readera. Jest mniejszy, zgrabniejszy i nie tak wymagający. Gdy już umieścisz go na dysku, uruchom, rozwiń menu Tools i wybierz Preferences. Kliknij kartę File Associations i usuń zaznaczenie Display PDF in Browser. Jeżeli nie masz pewności jaki program jest domyślnym czytnikiem PDF-ów w twoim systemie kliknij jeszcze przycisk Make Default PDF Viewer. Następnym razem, gdy klikniesz łącze do PDF-a, przeglądarka pobierze plik i otworzy go w Foxit Readerze.

Używaj różnych przeglądarek, zwłaszcza dla Flasha. Flash potrafi być wybredny. Zwłaszcza gdy w grę wchodzą aplikacje mocno obciążające procesor, na przykład podczas korzystania ze strumieni wideo. Jeżeli zawieszają się regularnie i odmawiają pracy z niektórymi stronami internetowymi czy usługami, spróbuj otworzyć kłopotliwą witrynę w innej przeglądarce.

Poznaj tryby diagnostyczne swoich przeglądarek. Większość rozszerzeń do przeglądarek nie obciąża aplikacji. Dodatki działają płynnie i nie powodują kłopotów. Zdarzają się jednak wyjątki. Niektóre wtyczki mogą powodować awarie lub nawet uniemożliwić uruchomienie aplikacji. Na szczęście większość przeglądarek oferuje różne triki diagnostyczne umożliwiające wyjście z opresji. Warto przede wszystkim wiedzieć, jak przełączyć aplikację w tryb awaryjny, w którym nie są ładowane żadne plug-iny. Po ich zablokowaniu można ponownie je uruchamiać ale pojedynczo, co pozwoli szybko wykryć winowajcę.

Aby wyłączyć wszystkie rozszerzenia w Safari wystarczy użyć jednego przełącznika

Aby wyłączyć wszystkie rozszerzenia w Safari wystarczy użyć jednego przełącznika

Internet Explorer oraz Chrome wymagają użycia parametru startowego. Rozwiń menu Start, kliknij Wszystkie programy, Akcesoria i wybierz Uruchom. Wpisz chrome.exe --incognito lub iexplore -extoff. Chrome oferuje również tryb diagnostyczny. Do jego uruchomienia służy polecenie chrome.exe --dignostics.

Safari nie ma żadnych ukrytych komend. Aby wyłączyć rozszerzenia kliknij przycisk ustawień, wybierz Preferencje i kartę Rozszerzenia. Przesuń suwak widoczny w prawym, górnym rogu do pozycji WYŁ.

W Firefoksie kliknij przycisk Firefox, rozwiń menu Pomoc i użyj komendy Uruchom ponownie z wyłączonymi dodatkami. Aby zablokować ładowanie dodatków w Operze rozwiń menu przeglądarki, kliknij Ustawienia, Szybka konfiguracja (możesz od razu wcisnąć [F12]) i usuń zaznaczenie Włącz obsługę wtyczek. Pojedyncze rozszerzenia wyłącza się za pomocą menedżera po wybraniu z menu poleceń: Rozszerzenia i Zarządzaj rozszerzeniami.

Zwiększ szybkość połączenia zmieniając serwery DNS. Serwery systemu DNS tłumaczą adresy URL wpisywane w przeglądarce na adresy IP. Dzięki temu komunikacja między dwoma różnymi punktami sieci może odbywać się bez problemów. Może się jednak zdarzyć, że serwer dostawcy internetowego, z którego usług korzystasz może nie być najszybszą maszyną w okolicy. Skorzystaj z narzędzia, które znajdzie dla ciebie najszybszy serwer tłumaczący nazwy, a następnie zmień ustawienia systemu. Możesz użyć programu DNS Benchmark lub Namebench.

Serwer DNS skonfigurowany w systemie nie zawsze jest tym najszybszym

Serwer DNS skonfigurowany w systemie nie zawsze jest tym najszybszym

Po znalezieniu najlepszego serwera otwórz Panel sterowania i wybierz w widoku klasycznym Centrum sieci i udostępniania. Kliknij Zarządzaj połączeniami sieciowymi i otwórz okno właściwości połączenia, z którego korzystasz (ustawienia DNS muszą być zmodyfikowane dla każdego połączenia osobno). Zaznacz Protokół internetowy w wersji 4 i kliknij przycisk Właściwości. Wybierz kartę Ogólne i zaznacz opcję Użyj następujących adresów serwerów DNS. W pole Preferowany serwer DNS wpisz adres najszybszego serwera, który został odnaleziony przez benchmark, a w polu Alternatywny serwer DNS umieść adres drugiego serwera z listy.

Popraw wydajność pracy

Odpowiednia konfiguracja przeglądarki czy systemu operacyjnego, znajomość ukrytych funkcji to dopiero część drogi do sukcesu. Aby praca była szybka i wydajna trzeba w odpowiedni sposób używać funkcji oferowanych przez usługi, z których korzystać i szerszym zakresie stosować nowinki technologiczne jakie są dziś dostępne. Oto kilka przykładów.

Zaczynaj pracę w przeglądarce komputerowej, kończ na smartfonie. Jeżeli chcesz otwierać strony internetowe w komputerze a potem kontynuować ich przeglądanie na smartfonie możesz postąpić na kilka różnych sposobów zależnych od wersji programu i usług sieciowych. Jedną z metod jest użycie programu i usługi Read It Later. Pozwala ona zapisywać przeglądane zasoby i wracać do nich w późniejszym terminie, z poziomu innego urządzenia. Jeżeli podstawowym zestawem aplikacji, z których korzystasz jest Google Chrome oraz system Android na urządzeniu przenośnym lepszym rozwiązaniem może być rozszerzenie Chrome to Phone. Dodaje ono do przeglądarki przycisk, za pomocą którego błyskawicznie prześlesz do telefonu linki stron, przeglądane strony WWW i mapy, numery telefonów czy nawet bloki tekstu.

Kolejnym rozwiązaniem jest popularny Evernote Web Clipper, który pozwala zapisywać strony w notatkach Evernote. Rozszerzenie zostało przygotowane dla Google Chrome, Internet Explorera i Firefoksa.

Zwiększ funkcjonalność Gmaila. Gmail cieszy się popularnością wśród wielu użytkowników. Ich znaczna część nie wykorzystuje jednak jego wszystkich możliwości. Dodatki oferowane przez Google Labs zwiększają funkcjonalność interfejsu, dodają użyteczne narzędzia, automatyzują wiele zadań. Dzięki nim podłączysz do Gmaila wiele skrzynek pocztowych, błyskawicznie anulujesz wysłaną właśnie wiadomość, włączysz podgląd czy dodasz do interfejsu przycisk ułatwiający oznaczanie poczty przeczytanej. Doskonałym sposobem na zwiększenie produktywności jest także używanie skrótów klawiaturowych.

Aby sprawdzić zestaw rozszerzeń oraz dodać wybrane do Gmaila zaloguj się do skrzynki, kliknij przycisk Opcje i łącze Laboratorium. Zaznacz obok dodatku, który chcesz włączyć pole Włącz i zaakceptuj zmiany przyciskiem Zapisz zmiany.


Zobacz również