Jak pokonać bezsenność? Najpierw wyłącz komputer

Coraz więcej osób korzysta z laptopa tuż przed snem, wysyła sms-y w czasie nocy i nie może zasnąć. Najnowsze badania dowodzą, że wszystkie trzy rzeczy są z sobą mocno powiązane.

Po wpisaniu frazy "jak pokonać bezsenność", wyszukiwarka Google podaje nam około 17 200 wyników. Okazuje się jednak, że zamiast szukać porad w internecie, lepiej byłoby w końcu wyłączyć komputer.

Wyniki sondażu amerykańskiej fundacji na rzecz snu (ang. The National Sleep Foundation) pokazują, że 43 proc. Amerykanów nigdy lub prawie nigdy nie może zaznać dobrego snu w ciągu tygodnia. Całe 60 proc. twierdzi, że co noc doświadcza problemów ze snem, takich jak chrapanie, przedwczesne budzenie się i poranne uczucie niewyspania.

Kiedy technologia wchodzi do sypialni...

Część problemów wynika ze zbyt szybkiego trybu życia. Spokojny sen przerywają też dzieci płaczące w nocy, lecz szczególną uwagę fundacja zwróciła na elektronikę.

Z badań przeprowadzonych na grupie 1508 osób, w wieku od 13 do 64 lat, wynika że Amerykanie chętnie wpatrują się w świecące ekrany nawet na kilka minut przed snem - mówi Charles Czeisler, szef wydziału medycynu snu w szpitalu uniwersyteckim Brigham and Women's Hospital. - Wejście do sypialni technologii, które zmuszają użytkownika, by pozostawał czujny, przyczyniają się w wielu przypadkach do pogorszenia jakości i skrócenia czasu trwania snu.

Większość Amerykanów przyznaje się do korzystania z telewizora, komputera lub telefonu komórkowego na godzinę przed snem. 95 proc. badanych osób kilka razy w tygodniu używa urządzeń elektronicznych w ciągu ostatnich minut przed pójściem spać.

Budzą mnie sms-y znajomych, lecz sam też je wysyłam!

Co ciekawe, młodzi nad serial telewizyjny przedkładają rozmowę na Facebooku lub wymianę sms-ów. 6 na 10 osób tuż przed snem zagląda do skrzynki e-mail, a jeden na dziesięciu nastolatków po każdej nocy wysyła sms-y tuż po przebudzeniu.

Jedna piąta wśród młodych badanych twierdzi, że kilka dni w tygodniu budzi się po takich wiadomościach lub telefonie kogoś ze znajomych.

Dobrą metodą na problemy ze snem może być wyłączeniem komputera co najmniej 2-3 godziny przed pójściem spać, a także czytanie książek w miejsce oglądania programów i seriali w TV. Chyba nie trzeba też tłumaczyć, że telefon komórkowy na czas snu można wyciszyć.


Zobacz również