Jak skanować szybko i dobrze

Bogaty wachlarz opcji przy obróbce w Adobe Photoshop daje niezwykły zakres kontroli nad obrazem, ale sprzyja powstawaniu złych nawyków przy skanowaniu. Poprawki są tak proste, że wielu użytkowników traktuje proces skanowania w sposób zbyt pobieżny. A włożenie odrobiny wysiłku na etapie poprzedzającym pracę w Photoshopie nie tylko poprawia jakość grafik, ale też pozwala zaoszczędzić sporo czasu.

Bogaty wachlarz opcji przy obróbce w Adobe Photoshop daje niezwykły zakres kontroli nad obrazem, ale sprzyja powstawaniu złych nawyków przy skanowaniu. Poprawki są tak proste, że wielu użytkowników traktuje proces skanowania w sposób zbyt pobieżny. A włożenie odrobiny wysiłku na etapie poprzedzającym pracę w Photoshopie nie tylko poprawia jakość grafik, ale też pozwala zaoszczędzić sporo czasu.

Przygotowania do skanowania

<b>A</b>

<b>A</b>

Najpierw trzeba zdecydować się na wybór materiału, z którego będziemy skanować. Przy skanowaniu zdjęć warto - o ile skaner udostępnia taką opcję - pokusić się o skanowanie negatywu. Negatywy i slajdy zawierają znacznie więcej informacji o barwach niż odbitka, poszerzając dzięki temu zakres możliwych operacji edytorskich. Na skanowanie z odbitki decydujemy się tylko wtedy, gdy nasz sprzęt obsługuje je wyraźnie lepiej lub gdy w trakcie naświetlania zdjęć były przeprowadzane jakieś manipulacje.

<b>B</b>

<b>B</b>

Filtr Dust and Scratches znakomicie daje sobie radę z usuwaniem drobinek kurzu, kropli wody czy fragmentów włosów ze zdjęć. Ale jeszcze bardziej skuteczne jest oczyszczenie powierzchni łoża skanera. Zwykłe przetarcie miękką szmatką czy chusteczką pozwoli zapobiec pojawieniu się śladów kurzu na skanach wysokiej rozdzielczości. Z kolei ślady palców usuwamy zasadniczo zwykłym środkiem do czyszczenia szkła - ale warto przedtem jednak sprawdzić w instrukcji użytkownika, czy taka operacja nie zaszkodzi naszemu modelowi skanera.

Wybór miejsca

Być może nie zwracasz uwagi, w którym miejscu powierzchni umieszczasz skanowany obraz. Ale są obszary, które zapewniają większą ostrość i wiarygodność barw. Szczególnie większe skanery - o powierzchni A4 czy A3 - są wrażliwe na różnice w jakości soczewki na powierzchni skanowania. Przystawki do skanowania materiałów przezroczystych w modelach płaskich często oferują różną jakość w zależności od miejsca. (To wszystko oczywiście nie ma znaczenia, gdy obraz zajmuje całą powierzchnię skanowania).

Miejsca o podwyższonej czułości znajdujemy w taki oto sposób. Wybieramy zdjęcie o dużym kontraście, znacznej liczbie szczegółów i jasnych barwach, a następnie skanujemy je kilkakrotnie, za każdym razem umieszczając w innym punkcie powierzchni skanera. Otwieramy powstałe pliki w programie do edycji, w taki sposób by równocześnie był widoczny ten sam fragment każdego ze skanów. Sprawdzamy, czy wszystkie fragmenty wyglądają tak samo na każdym ujęciu. W Photoshopie możemy skorzystać z narzędzia eye-dropper, które poda dokładne wartości barw poszczególnych partii zdjęcia. Jeśli powstają różnice, to wybieramy tę kopię, która nam najbardziej odpowiada.

Następnie powiększamy każdy obrazek i przyglądamy się problemom z ostrością. Należy zwrócić uwagę nie tylko na rozmazania, ale również na rozwarstwienia czerwonego, niebieskiego i zielonego. Ich pojawienie się wskazuje na problemy z ogniskowaniem.

Gdy znajdziemy obraz wyglądający najlepiej, ponawiamy test na innym obrazku. Pozwoli to wykluczyć elementy przypadkowe.

Przy skanowaniu z przezroczy należy sprawdzić, czy slajd (lub negatyw) został poprawnie umieszczony w skanerze. W większości modeli wymaga się ułożenia zdjęcia emulsją (mniej błyszcząca strona slajdu) do góry. Ale lepiej sprawdzić najpierw w dokumentacji.

Określanie ustawień

Przed wciśnięciem przycisku Scan należy określić ustawienia software'u. Większość skanerów oferuje kompatybilny z Photoshopem plug-in Acquire, dzięki któremu możliwe jest skanowanie bezpośrednio do aplikacji edytorskiej. Jeśli skaner oferuje takie rozszerzenie, to decyzja o korzystaniu z Photoshopa zamiast aplikacji do skanowania jest rozsądna - po prostu dlatego że unikamy przeskakiwania pomiędzy aplikacjami. Plug-in Acquire zapobiega przypadkowej kompresji obrazu przy przechodzeniu z aplikacji skanującej do edytora bitmap.

<b>Ustawienia skanera</b> Większość oprogramowania skanerów jest oparta na rozwiązaniach okna dialogowego Leveles and Curves Photoshopa. Choć opanowanie poszczególnych ustawień może wymagać wysiłku, to warto poświęcić nieco czasu na naukę - pozwoli to uzyskać wierniejsze reprodukcje barw.

<b>Ustawienia skanera</b> Większość oprogramowania skanerów jest oparta na rozwiązaniach okna dialogowego Leveles and Curves Photoshopa. Choć opanowanie poszczególnych ustawień może wymagać wysiłku, to warto poświęcić nieco czasu na naukę - pozwoli to uzyskać wierniejsze reprodukcje barw.

Najpierw ustawiamy skaner do pracy w trybie barwnym. Nie zmieniamy tego ustawienia nawet przy okazji skanowania obrazów czarno-białych. Niektóre urządzenia zapisują jedynie część informacji przy skanowaniu w trybie czarno-białym - lepiej więc skanować barwnie, a następnie skonwertować to w odcieniu szarości. Photoshop daje sobie radę z tego typu zadaniami sprawniej niż skaner.

Wybór rozdzielczości to najważniejsza decyzja podejmowana przy konfiguracji skanera. Gdy ustawienia są zbyt niskie, szczegóły rozmywają się, a kolory blakną. Z kolei zbyt wysoka rozdzielczość oznacza nie tylko dłuższy czas skanowania i wydruku, ale czasem też mniej szczegółów. Więcej informacji na ten temat w ramce: "Jeśli chodzi o rozdzielczość...".

Jeśli skanujesz przezrocza, należy ustawić odpowiednio negatyw lub pozytyw. Nie należy liczyć na możliwość inwersji w edytorze bitmap. Skaner musi wiedzieć, że negatyw jest negatywem.


Zobacz również