Jak sprzedać nowy samochód

W 2004 roku ceny nowych samochodów w Polsce wzrosły średnio o 3,9%, a w Europie Zachodniej o 2,4%.

Jak wynika z raportu New Car Price Index opracowanego przez PricewaterhouseCoopers i eurocarprice.com, w 2004 roku nastąpiło gwałtowne osłabienie wzrostowego trendu cen, w porównaniu z rokiem 2003, kiedy ceny nowych aut w Polsce według cenników wzrosły średnio o 12,3%. W całej Europie Zachodniej średnia cena nowego samochodu wzrosła w 2004 roku o 2,4% wobec 4,6% w 2003 roku. Tempo rocznego wzrostu cen netto nowych samochodów spadło w 2004 roku z 1,7% do 1,3%.

Średnia cena detaliczna nowego samochodu w Polsce jest niższa o 8% od ceny nowego auta w Europie Zachodniej.

Z powodu malejącego popytu w 2005 roku cenniki nowych samochodów będą prawdziwym wyzwaniem dla producentów. "Aby zachęcić konsumenta do zakupu nowego samochodu, poza różnego rodzaju promocjami i obniżkami cenowymi, producenci będą prawdopodobnie również oferować dodatkowe wyposażenie lub dłuższy okres gwarancyjny - nawet do pięciu lat. Także coraz częściej będą kooperować z wybranymi bankami i firmami leasingowymi, razem wypracowując atrakcyjne warunki finansowania dla wspólnych klientów.

W wyniku konfrontacji polityki harmonizacji cen z zasobnością portfeli polskich nabywców, ceny samochodów na naszym rynku mogą ustabilizować się na poziomie nieco niższym niż na ciągle bogatszych rynkach Europy Zachodniej. Dlatego wydaje się, że wzrosty cen nowych samochodów w Polsce w roku 2005 będą niewielkie i nie powinny znacząco odbiegać

od wzrostów cen w Europie Zachodniej. Może to być początek wyczekiwanej stabilizacji cenowej na rynku nowych samochodów w Polsce" - skomentował wyniki badania Rafał Krawczyk z grupy motoryzacyjnej PricewaterhouseCoopers.


Zobacz również