Jak sprzedawać, to na całego!

Wiele produktów można i trzeba dystrybuować bezpośrednio w terenie, z dala od siedziby firmy lub macierzystego sklepu. Jeśli profil twojej działalności gospodarczej nie wyklucza takiego modelu, nie czekaj, aż konkurencja cię wyprzedzi. Logistyka nie stanowi już problemu.

Jeszcze do niedawna to właśnie logistyka była poważną przeszkodą w tego rodzaju działalności. Po każdej trasie trzeba było księgować wszystkie wystawione "w drodze" dokumenty, uaktualniać stany magazynowe czy weryfikować sporządzone ręcznie zamówienia. Na szczęście, dzisiejsze technologie pozwalają łatwo obejść te wszystkie problemy. Dostęp do Internetu pokrywający cały kraj, miniaturyzacja urządzeń oraz odpowiednie oprogramowanie - tylko tyle potrzeba, by uwolnić od dawnych ograniczeń sprzedaż w terenie. A ponieważ z Internetu można obecnie łatwo korzystać właściwie wszędzie, więc nic nie stoi na przeszkodzi, by rozszerzyć obszar sprzedaży na kraje UE.

Jaki sprzęt?

Ekran główny, edycja danych kontrahenta oraz wybór rodzaju dokumentu w p rogramie mobilny Subiekt.

Ekran główny, edycja danych kontrahenta oraz wybór rodzaju dokumentu w p rogramie mobilny Subiekt.

Jesteś w błędzie, jeśli sądzisz, że do zajmowania się sprzedażą mobilną konieczny jest jakiś wypasiony notebook z całą masą dodatkowych bajerów. Nic z tych rzeczy. Z powodzeniem wystarczy coś o wiele mniejszego i bardziej poręcznego, a mianowicie przenośny pocket PC (palmtop, palmofon, czyli telefon z dotykowym ekranem). Aby się nadawał do obsługi sprzedaży mobilnej, musi mieć możliwość łączenia się z Internetem i podłączenia drukarki. Praktycznie wszystkie produkowane obecnie palmtopy spełniają te wymagania: poczynając od Samsunga Omnia, przez Nokię 5800 XpressMusic i Nokię E97, a kończąc na HTC Touch Diamond. Łączność z Siecią może być realizowana przez sieć telefonii komórkowej (najczęściej wykorzystywany jest standard GPRS) lub za pośrednictwem hot spotów w technologii Wi-Fi. Do podłączenia drukarki, niezbędnej do wydrukowania różnych dokumentów sprzedaży (faktur, zamówień itd.), można użyć portu USB lub bezprzewodowych: IrDA bądź Bluetooth. Oferta drukarek przenośnych jest całkiem spora. Dostępne są modele atramentowe, termiczne, termosublimacyjne, do drukowania paragonów, etykiet i standardowych dokumentów w formacie A4, monochromatyczne i kolorowe.

Jakie oprogramowanie?

Dzięki aplikacji Hermes MOBIL przedstawiciele handlowi mają dostęp nie tylko do pełnej informacji o kontrahencie, jego zadłu żeniu (zadłu żeni są zaznaczeni na czerwono), warunkach współp racy oraz historii obrotów, ale mogą też na bieżąco uaktualniać dane oraz rozszerzać bazę klientów.

Dzięki aplikacji Hermes MOBIL przedstawiciele handlowi mają dostęp nie tylko do pełnej informacji o kontrahencie, jego zadłu żeniu (zadłu żeni są zaznaczeni na czerwono), warunkach współp racy oraz historii obrotów, ale mogą też na bieżąco uaktualniać dane oraz rozszerzać bazę klientów.

Wśród ponad trzydziestu dostępnych na rynku aplikacji przeznaczonych do obsługi sprzedaży mobilnej trudno wskazać zdecydowanego faworyta. Pod względem funkcjonalności wszystkie są bardzo zbliżone. I nie może być inaczej, bo schemat działania jest zawsze taki sam: program łączy się przez Internet z programem-serwerem zainstalowanym w centrali firmy i wymienia z nim niezbędne dane. Podstawowym elementem systemu jest baza danych odzwierciedlająca stan magazynu, której rekordy mogą być dodawane, usuwane i edytowane w czasie rzeczywistym. Dlatego właśnie jako platforma sprzętowa wymagany jest Pocket PC, a nie np. telefon komórkowy - urządzenie musi zapewniać obsługę baz danych, a to da się zrealizować tylko przy użyciu odpowiedniego systemu operacyjnego (Windows Mobile). Każdy program, którym będzie się posługiwał przedstawiciel handlowych w terenie, powinien generować dokumenty u klienta i umożliwiać przeglądanie aktualnych stanów magazynowych i cen. W trybie przedsprzedaży konieczna jest możliwość ewidencjonowania zamówień. Do obowiązkowych funkcji zaliczają się: drukowanie wszelkiego rodzaju dokumentów sprzedaży, wyszukiwanie towarów i klientów, dostęp do informacji o kontrahentach (w tym m.in. o ich ewentualnym zadłużeniu i historii transakcji), dodawanie nowych klientów do bazy danych, wgląd w aktualne rabaty czy promocje. Istotną sprawą jest możliwość działania nie tylko w trybie online, ale także offline. Dzięki temu można pracować nawet tam, gdzie nie ma zasięgu sieci GSM. Poza tym tryb offline to forma zabezpieczenia danych w razie nagłej utraty połączenia. Program przechowuje informacje o transakcjach w pamięci palmtopa, by dokonać synchronizacji, gdy tylko łączność z Internetem zostanie ponownie nawiązana. Bufor pamięci zwalnia się dopiero po uzyskaniu z serwera potwierdzenia operacji. Dla pracodawców spore znaczenie może mieć funkcja monitorowania aktywności handlowców. Interfejs aplikacji powinien być prosty, intuicyjny i dostosowany do rozmiarów wyświetlacza przeciętnego palmtopa - a więc o odpowiednio dużych elementach nawigacyjnych, najlepiej obsługiwany za pomocą ekranu dotykowego. Pożądanym dodatkiem będzie wirtualna, pełnoekranowa klawiatura, która ułatwi wprowadzanie danych (pisanie na malutkiej klawiaturze palmtopa dla niektórych osób stanowi poważną przeszkodę i spowalnia pracę).

Korzyści jak na dłoni

Dzięki ultramobilnym drukarkom, takim jak Pentax PocketJet 3 z portem IrDA lub Bluetooth, praca w terenie staje się naprawdę komfortowa.

Dzięki ultramobilnym drukarkom, takim jak Pentax PocketJet 3 z portem IrDA lub Bluetooth, praca w terenie staje się naprawdę komfortowa.

System sprzedaży mobilnej daje wiele korzyści. Przede wszystkim pozwala nadążyć za konkurencją. Nie musisz ograniczać obszaru swoich wpływów do jednego miasta czy nawet województwa. Możesz zdobywać nowych klientów choćby na drugim końcu Polski i tym samym konsekwentnie budować renomę firmy. Zyskujesz też na czasie i poprawie organizacji. Pracownik w terenie ma natychmiastowy dostęp do stanów magazynowych i cenników, co praktycznie eliminuje możliwość wystąpienia pomyłek w trakcie przyjmowania i realizowania zamówień.

Niewątpliwym plusem jest też możliwość dokładniejszej kontroli pracy przedstawicieli handlowych oraz poprawa logistyki. Ponieważ zamówienia są odnotowywane na bieżąco, można skrócić czas dostawy towarów i lepiej wykorzystać prowierzchnię magazynową.


Zobacz również