Japonia: rynek gier stracił aż 21% wartości. Nadchodzi kryzys?

Według najnowszego raportu Enterbrain, wartość rynku japońskiego w pierwszej połowie tego roku fiskalnego spadła się aż o 21% w stosunku do roku ubiegłego. Powodem jest drastyczne obniżenie sprzedaży konsol stacjonarnych oraz przenośnych.

Enterbrain (wydawca Famitsu - czołowego magazynu o grach w Japonii) opublikowało raport, w którym poinformowano, że wartość całego rynku japońskiego w okresie od kwietnia do września tego roku wynosiła około 239 miliardów jenów (2,4 mld dolarów).

Wbrew pozorom nie są to optymistyczne dane. Wiadomo, że sprzedaż urządzeń z branży gier oscylowała wokół wartości 95 miliardów jenów, o 33% mniej niż w tym samym okresie w roku 2007. Wartość sprzedaży gier wyniosła około 144 mld jenów, czyli o 10% mniej niż rok temu.

Hirokazu Hamamura, prezes Enterbrain, jest pełen optymizmu. Na konferencji w Tokyo powiedział m.in.:

"W pierwszej połowie tego roku na rynku znajdowały się cztery tytułu, z których każdy sprzedał się w ponad milionie egzemplarzy. W całym roku 2007 było osiem takich tytułów. Jeśli chodzi o oprogramowanie, nie jest więc tak źle."

Sprawa wygląda znacznie gorzej gdy przyjrzymy się rynkowi sprzętowemu, szczególnie konsolom. Widać już, że najważniejsze japońskie zabawki, Nintendo DS oraz PSP, zakończyły swój cykl technologiczny i przestały być dla klientów tak atrakcyjne, jak w latach ubiegłych. Osłabła również sprzedaż konsol PlayStation 3 i Nintendo Wii, które nie są już rozchwytywane jako nowość. Pewien powiew świeżości może wnieść do branży premiera Nintendo DSi, choć na rewolucję raczej nie ma co liczyć.

Na koniec prezentujemy dwa ciekawe zestawienia z rynku japońskiego.

Najlepiej sprzedające się konsole. Okres od kwietnia do września 2008:

1. Nintendo Wii - 1.1 mln egzemplarzy

2. PlayStation 3 - 352 tys. egzemplarzy

3. PlayStation 2 - 219,000 tys. egzemplarzy

4. Xbox 360 - 139,000 tys. egzemplarzy

Top 10 najlepiej sprzedających się gier. Okres od kwietnia do września 2008:

1. Mario Kart Wii (Wii); 1,744,387 kopii

2. Monster Hunter Portable 2nd Generation (PSP); 1,602,386 kopii

3. Pocket Monster Platinum (DS); 1,481,725 kopii

4. Dragon Quest V: Hand of the Heavenly Bride (DS); 1,152,229 kopii

5. Wii Fit (Wii); 845,238 kopii

6. Rhythm Heaven (DS); 804,493 kopii

7. Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (PS3); 658,142 kopii

8. Phantasy Star Portable (PSP); 606,480 kopii

9. Warriors Orochi 2 (PS2); 408,990 kopii

10. Super Robot Taisen Z (PS2); 360,824 kopii


Zobacz również