Karty graficzne GeForce

Świat zwariował na punkcie GeForce - to pewne. Trudno dziś spotkać szybki komputer, który nie używałby karty z procesorem Nvidii.

Świat zwariował na punkcie GeForce - to pewne. Trudno dziś spotkać szybki komputer, który nie używałby karty z procesorem Nvidii.

Wyniki testów kart graficznych

Wyniki testów kart graficznych

Jak się okazuje wysoka cena kart z GeForce 256 nie odstrasza kupujących. Marcin Kindler z firmy Creative Labs twierdzi, że karty z procesorem GeForce stanowią w tej chwili największy wolumen sprzedaży wśród całej gamy produktów firmy, a są wśród nich również tanie produkty z procesorem M64 czy karty z Rivą TNT2.

Na czym polega fenomen GeForce? Pomysł karty, która wykonywałaby transformacje T/L ma kilkanaście lat. Firmy graficzne od dawna próbowały przygotować produkt, który podczas renderingu sceny odciążyłby procesor w procesie żmudnych obliczeń transformacji oświetlenia. Niestety, istniejąca technologia produkcji układów nie pozwalała na wykonanie wystarczająco szybkich jednostek. Dopiero proces 0,18 mikrona pozwolił wykonać procesor na tyle szybki, by mógł konkurować z jednostką główną. Jak się jednak obecnie okazuje szybki procesor główny komputera z łatwością rekompensuje brak efektów T/L karty. Programy demonstracyjne jak np. Treemark, w którym w czasie rzeczywistym możemy oglądać obraz drzewa z wymodelowanymi liśćmi, wśród których lata dziesięć świetlików, naprawdę robią wrażenie. Podobnie, sceny z programy 3DMark 2000 przekonują o mocy procesora. Trudno przecenić rolę marketingu. Niemniej GeForce 256 to bardzo szybki układ czterostrumieniowy, który we współpracy z pamięciami DDR dystansuje przeciwników (patrz PC World 02/2000) we wszystkich aplikacjach.

Poddaliśmy testom 11 kart z procesorem GeForce 256 i jeden z modeli Leadteka z powiększonym radiatorem. Były wśród nich karty z pamięciami SDRAM jak i DDR. Model z większym radiatorem przetaktowaliśmy zgodnie z radami producenta (core 160 MHz, pamięć 300 MHz). Karta działała stabilnie i prawdopodobnie można by się pokusić o dalsze zwiększenie prędkości. W tabeli znajdziecie 11 kart ustawionych według oceny ogólnej, a oddzielnie wyniki przetaktowanej karty.

W pierwszej dziesiątce nie znalazła się karta ELSA Erazor X2. Mimo że uzyskała najlepsze wyniki w teście 3D Mark 2000 i Quake 3 w najwyższych rozdzielczościach, jej wysoka cena (1776 zł) spowodowała, że zajęła dopiero 11 miejsce. Pasjonaci Quake'a niezważający na cenę mogą się jednak zainteresować. Osoby ceniące moc, a jednocześnie zwracające uwagę na cenę powinny wybrać kartę PixelView sprzedawaną przez firmę Megabajt. Choć nie wyróżnia się ona w żadnej kategorii, nie odstaje też od reszty, a jej cena jest naprawdę atrakcyjna.

Wszystkie karty testowaliśmy na komputerze JTT Adax z procesorem Athlon 500 MHz, 64 MB RAM, twardym dyskiem o pojemności 8 GB podzielonym na dwie partycje, systemem Windows 98 SE i DirectX 7.0. Za każdym razem wykorzystywaliśmy sterowniki dostarczone wraz z kartą.

Na ocenę ogólną składa się wynik kart w Quake III Arena (OpenGL) - 25 procent, Descent (DirectX) - 25 procent, 3Dmark 2000 (transformacje T/L) - 10 procent i cena - 40 procent.

Niezależnie od naszego układu możecie sami wyłonić zwycięzcę, gdyż w każdej kategorii zwycięzcę zaznaczyliśmy kolorem.


Zobacz również