Karty wideo

Przegląd wybranych kart przechwytujących współpracujących z sygnałami analogowymi.

Przegląd wybranych kart przechwytujących współpracujących z sygnałami analogowymi.

Podstawą takiego zestawienia są oczywiście karty Motion JPEG, wykorzystujące najbardziej popularną technikę kompresji obrazów analogowych. Nie mogło jednak zabraknąć także karty VideoZIP, w której zastosowano nowoczesną, bardziej wydajną kompresję Wavelet. Pozostałe urządzenia to karty cyfrowe, które sprzętowym kodekiem konwertują sygnały analogowe na format DV.

Wydajność, która dla wszystkich kart była pochodną jakości otrzymywanego obrazu, w przypadku kart Motion JPEG zależała wprost od transferu danych, a więc była odwrotnie proporcjonalna do stopnia kompresji. Karta z kompresją Wavelet stanowi jednak własną kategorię, a z kolei karty DV mają stały transfer i współczynnik kompresji.

Parametry techniczne i wyniki testów

Parametry techniczne i wyniki testów

Dlatego w dwóch ostatnich przypadkach wzięliśmy pod uwagę ogólnie znane zależności między współczynnikami PQR (określającymi jakość obrazu na podstawie podobieństwa jego matematycznego opisu do oryginału), z których wynika, że kompresja DV przegrywa z niską kompresją Motion-JPEG, natomiast kompresja Wavelet daje porównywalne wyniki w przypadku wyższych współczynników kompresji. Karty cyfrowe zajęły w większości czołowe pozycje w zestawieniu, ponieważ oprócz prostego przechwytywania oferują także bardziej zaawansowane funkcje, jak sprzętowe nakładanie napisów i efektów oraz renderowanie przejść w czasie rzeczywistym, co znacznie podwyższa ocenę ich możliwości.

Wybór konkretnego modelu w dużym stopniu zależy jednak od potrzeb użytkownika i potencjalnych zastosowań karty.


Zobacz również