Kolumnada

Test systemów głośnikowych 5.1: Eltax Universe, Yamaha NS-P220, Jamo A 410PDD, Tannoy Mercury mX, Paradigm Stylus, Dali Trio, Denon S.C.-50HTB, Philips FB-900, Sony SS-LA500ED, Tonsil Fobos, Creative Labs Inspire, Fujitsu Siemens.

Wirtualne głośniki mogą, w pewnym stopniu, oszukać nasz zmysł słuchu, ale kino domowe z prawdziwego zdarzenia zawsze powinno opierać się na zestawie co najmniej sześciu realnie istniejących kolumn.

Wynalezienie na początku XX wieku głośnika dynamicznego zapewniło wierne oddanie barwy instrumentu, dźwięków natury, a przede wszystkim ludzkiego głosu. Konstrukcja głośnika niewiele zmieniła się od tamtego czasu. Ale od momentu wprowadzenia w 1944 r. pierwszej stereofonicznej płyty gramofonowej, liczba kolumn w systemie odsłuchowym zaczęła się powiększać. Priorytetem stało się wierne oddanie akustycznej sceny. Aby prawidłowo wykreować przestrzeń akustyczną, potrzebne są cztery niezależne źródła dźwięku. W systemach kina domowego należy dodać jeszcze głośnik centralny, który uporządkuje scenę dźwiękową względem obrazu. Żeby dodatkowo uwiarygodnić obecność niektórych zjawisk, najniższe częstotliwości muszą być wspomagane oddzielnym modułem basowym - subwooferem.

W konsekwencji tych założeń miłośnik dobrze udźwiękowionego domowego kina skazany jest na system złożony z 6 kolumn głośnikowych, z których każda spełnia nieco inne zadanie. Kolumny przednie wraz z głośnikiem centralnym odpowiedzialne są za akustyczne oddanie zdarzeń, rozgrywających się na ekranie. Powinny być one wykonane z wykorzystaniem tych samych typów głośników wysokotonowych i średniotonowych. Często zdarza się, że moduł centralny działa w układzie symetrycznym, co oznacza, że po obu stronach wysokotonowej kopułki umieszczone są dwa identyczne przetworniki średniotonowe. Głośnik taki jest łatwy do ustawienia w pozycji poziomej, w której montuje się go nad albo pod ekranem.

W kolumnach przednich w wersji podłogowej dolny zakres pasma rozszerza się, dodając trzeci basowy głośnik. Para kolumn odpowiedzialna za dźwięk, dochodzący z kanałów tylnych, powinna uzupełnić i pogłębić panoramę akustyczną, umiejscawiając słuchacza w centrum zdarzeń. Ważne jest więc, aby ich charakterystyka brzmienia była zbliżona do trójki kolumn przednich. Ideałem jest, jeżeli zastosowane w nich głośniki są identyczne z tymi stosowanymi z przodu. Za pomocą takiego układu źródeł dźwięku możemy nie tylko odwzorować zjawiska akustyczne, charakteryzujące pomieszczenie, w którym dokonano nagrania, lecz stosując programy DSP (Digital Sound Processor), możemy samodzielnie kształtować otaczającą nas wirtualną przestrzeń muzyczną. Ostatnim niejako uzupełniającym elementem systemu głośnikowego jest subwoofer. W odróżnieniu od reszty głośników, jest on kolumną aktywną, co oznacza, że ma wbudowany wzmacniacz.

W wielokanałowych systemach opartych na cyfrowym źródle sygnału moduł basowy poza wspomaganiem kolumn szerokopasmowych odtwarza dźwięki zapisane w osobnym basowym kanale. Są tam zapisane bardzo niskie częstotliwości, występujące w trakcie efektów specjalnych, takich jak: odgłosy silników, wszelkiego rodzaju dźwięki towarzyszące działaniom militarnym, trzęsieniom ziemi i różnym zjawiskom atmosferycznym. Szeroka i zróżnicowana oferta sklepowa umożliwia uzupełnienie pary głośników stereofonicznych modułem centralnym, kolumnami efektowymi i subwooferem lub dobranie pełnego zestawu 5.1 do danego pomieszczenia. Opcja pierwsza jest korzystna ekonomicznie, lecz w większości przypadków uzyskany tą drogą wielokanałowy dźwięk ma wady związane z brakiem pełnego dopasowania. W drugim wypadku zarówno ujednolicony wygląd, jak i spójność parametrów elektryczno-akustycznych pozwalają sądzić, że kupujemy produkt wysokiej jakości. A przecież dobry produkt to długoletnia satysfakcja z pięknego dźwięku.


Zobacz również