Komórka od podszewki

Czy wiesz, jakie procesory są w najnowszych telefonach komórkowych? Czym różni się Nokia 7650 od Siemensa SX1? Jakie możliwości już wkrótce będą miały smartphone'y? Dowiesz się o tym, czytając niniejszy tekst.

Czy wiesz, jakie procesory są w najnowszych telefonach komórkowych? Czym różni się Nokia 7650 od Siemensa SX1? Jakie możliwości już wkrótce będą miały smartphone'y? Dowiesz się o tym, czytając niniejszy tekst.

Czym różni się jeden telefon od drugiego? Obudową, baterią, ekranem, interfejsem, możliwościami, wykorzystywaną architekturą sprzętową. Pytanie, jak długo? Wkrótce dwie komórki różnić może od siebie wyłącznie obudowa. Na razie założenie to odnieść można wyłącznie do smartphone'ów, które możliwościami coraz bardziej przypominają palmtopy, które również upodabniają się do siebie pod względem wydajności i możliwości. Pytanie o przyszłość komórek jest istotne również dlatego, że już wkrótce mogą wyprzeć z rynku palmtopy.

Ujednolicenie funkcji w komórkach wymaga wspólnej platformy - zarówno sprzętowej, jak i programowej. Dzięki takim spółkom, jak Symbian czy Texas Instruments, staje się to coraz bardziej realne.

System operacyjny

Symbian jako system operacyjny do smartphone'ów zbiera liczne pochwały, szczególnie za intuicyjną obsługę. Tak dobrych recenzji pozazdrościł nawet Palm Source (firma wydzielona z Palm Inc. zajmująca się systemami operacyjnymi do palmów), który zapowiedział, że wkrótce sam opracuje system przeznaczony wyłącznie do komórek.

Symbian to następca platformy EPOC, który popularność zawdzięcza firmie Nokia. To ona zastosowała go w modelach 7650, 3650 czy Communicatorze. Jednak to nie Nokia pierwsza wykorzystała Symbian, a Ericsson w komórce R380. Dziś lista telefonów z Symbianem jest długa (patrz ramka "Telefony z Symbianem"). Obejmuje telefony zarówno z tradycyjną klawiaturą (np. Nokia 7650), jak i z dotykowym, większym ekranem (np. Sony Ericsson P800). Systemy Symbian do obu wersji telefonów różnią się diametralnie, aby jak najlepiej wykorzystać możliwości, które dają te dwa typy komórek.

Nokia tak bardzo wierzy w przyszłość Symbiana, że odkupiła od jednego z głównych udziałowców - firmy Psion - akcje spółki, dzięki czemu będzie miała kontrolę nad spółką z udziałami wynoszącymi 63 procent. Czyżby Nokia miała licencjonować system dla Siemensa czy Sony Ericssona? Wszystko na to wskazuje, chyba że transakcji sprzeciwi się urząd do spraw konkurencji.

Co daje Symbian? Dla użytkownika oznacza preinstalowane aplikacje, takie jak klient poczty elektronicznej, kalendarz menedżerski, dyktafon. Symbian zapewnia obsługę takich usług związanych z siecią GSM, jak SMS, MMS, faks, GPRS, WAP. W związku z popularnością systemu napisano do niego już bardzo wiele aplikacji, takich jak edytory tekstu, programy nawigacyjne i inne, niezwykle rozszerzające możliwości telefonu. Producentom komórek Symbian daje ogromne korzyści, bo nie trzeba pisać takiego systemu od podstaw.

Sprzęt

Trzy wersje systemu Symbian: do telefonów z ekranem dotykowym, np. Sony Ericsson P800, do smartphone'ów, takich jak Nokia 7650, oraz do komórek z szerokim wyświetlaczem, jak w Nokii 9210 Communicator.

Trzy wersje systemu Symbian: do telefonów z ekranem dotykowym, np. Sony Ericsson P800, do smartphone'ów, takich jak Nokia 7650, oraz do komórek z szerokim wyświetlaczem, jak w Nokii 9210 Communicator.

Jednak system dostosowany do poszczególnych grup aparatów musi spełniać określone wymagania. Symbian współpracuje z procesorami ARM, z jednostką zarządzania pamięcią (MMU), pamięcią cache oraz umożliwia przechwytywanie przerwań. Był już uruchamiany na platformach sprzętowych firmy Intel: StrongARM, XScale, Motorola Dragonball oraz Texas Instruments (OMAP) z wykorzystaniem procesorów SA-1110 i ARM925. To Texas Instruments staje się głównym dostawcą architektury sprzętowej do smartphone'ów. Jego podzespoły zostały umieszczone w telefonach Siemensa, a wkrótce będą wykorzystywane w aparatach Nokii.

Co oznacza użycie architektury OMAP firmy Texas Instruments? Zintegrowanie w jednym układzie, którego sercem jest np. procesor ARM925, obsługi wszelkich podzespołów, takich jak wyświetlacz, klawiatura, porty IrDA, USB, Blue-tooth, układ muzyczny. Pozwala to zmniejszyć koszty wytworzenia telefonu - do tej pory poszczególne mikroukłady były zamawiane u różnych dostawców, co dodatkowo groziło niekompatybilnością czy niestabilnością.

Nadal moduł dźwiękowy, DSP czy modem GSM nie są integralną częścią układu OMAP, choć TI zapowiedział już wprowadzenie wersji all-in-one (OMAP 1610) właśnie z modemem GSM i przetwarzaniem sygnałów cyfrowych.

W wypadku pecetów wojna toczy się o kolejne megaherce, natomiast w wypadku telefonów komórkowych - o funkcjonalność i miniaturyzację. Mniejszy układ to więcej miejsca w obudowie, które wykorzystać można na akcelerator graficzny czy twardy dysk.

Jako przykład telefonu z układem OMAP może posłużyć najnowszy Siemens SX1, w którym producent zastosował architekturę TI OMAP 310 ze zmodyfikowanym procesorem ARM925 jako jednostką centralną. Udoskonalony ARM925 osiąga taktowanie 130 MHz. Dla porównania: wszystkie modele Nokii, łącznie z konsolą N-Gage, dysponują podstawowym procesorem ARM925 104 MHz. Różnicę 26 megaherców wykorzystać mogą producenci gier, przygotowując specjalne wersje do Siemensa. W wypadku standardowego oprogramowania modelu SX1 (takiego samego, jak w Nokii) programiści Symbiana i Siemensa nie postarali się i mimo większej mocy procesora aparat działa mniej wydajnie choćby od Nokii 7650.

Akcelerator w komórkach

W grach sam procesor nie podoła obliczeniom związanym z grafiką 3D, a inne aplikacje nie odtworzą płynnie skompresowanego filmu. Do tego, tak jak w pececie, trzeba wykorzystać specjalne układy graficzne. Na rynku mobilnych urządzeń coraz lepiej funkcjonuje firma Ati. Półtora roku temu Tohisba wprowadziła pierwszy palmtop z akceleratorem graficznym Imageon 100. To dzięki niemu Toshiba e740 wygrywała wszelkie testy wydajności w kontekście grafiki. Nowy Ati Imageon 2300 - pierwszy sprzętowy akcelerator grafiki 3D do telefonów komórkowych i palmtopów - obsługuje również dekodowanie MPEG-4 z kompensacją ruchu, JPEG oraz obróbkę zdjęć wykonanych aparatem cyfrowym. Jest zgodny z OpenGL ES 1.0 i obsługuje filtrowanie dwu- i trzyliniowe, dithering, vertex fog, kanały alpha, tekstury 8- i 16-bitowe. Układ ten przystosowano do pracy w rozdzielczości 320x240 (QVGA). Jego bardziej rozbudowana wersja 2320 ma 2 MB pamięci SDRAM i powiększony bufor klatek.

Oprócz 23xx Ati wprowadziła na rynek układy 32xx i 22xx, oba bez obsługi grafiki 3D, a jedynie z rozbudowanym dekodowaniem JPEG i MPEG-4.

Największy rywal Ati - firma NVIDIA - również ma w ofercie produkt do palmtopów i telefonów komórkowych, choć w tym przypadku GoForce 2150 z powodu braku obsługi grafiki 3D nie dorównuje konkurentowi. Najpewniej to z jedną z tych firm współpracuje Nokia podczas prac nad modelem N-Gage 2, o czym przekonamy się zapewne już na targach CeBIT.

Jak deklarują Ati i NVIDIA, układy pamięci mają zużywać niewiele mocy baterii w telefonie. Wkrótce też wszyscy przekonają się, jak wydajne są poszczególne układy i jak współpracują z różnymi procesorami. Wszystko dlatego, że wielkimi krokami nadchodzi pierwszy benchmark telefonów komórkowych!


Zobacz również