Kompakty klasy średniej

Największa grupa oferowanych przez producentów modeli aparatów cyfrowych. Nie dysponują może rewelacyjnymi funkcjami i nie wyglądają jak superzaawansowane maszyny reporterów, umożliwiają jednak często wykonywanie przyzwoitych jakościowo "pocztówek z wakacji".

Największa grupa oferowanych przez producentów modeli aparatów cyfrowych. Nie dysponują może rewelacyjnymi funkcjami i nie wyglądają jak superzaawansowane maszyny reporterów, umożliwiają jednak często wykonywanie przyzwoitych jakościowo "pocztówek z wakacji".

Jeśli nie zależy ci na cyfrówce imponującej futurystycznym kształtem lub przypominającej lustrzankę, nie zamierzasz na nią wydać większej sumy i chcesz, żeby mieściła się w kieszeni, wybierz kompakt średniej klasy. Dzięki niewielkim wymiarom i wadze oraz odpowiedniej budowie korpusu dobrze sprawdzi się na wakacjach.

Cechy budowy

To najliczniejsza grupa cyfrówek. Charakteryzują się zwartą, jak sama nazwa wskazuje, kompaktową budową. Aparat tego typu jest na ogół nieduży, zbliżony wymiarami i wagą do swojego protoplasty, wykorzystującego tradycyjny film fotograficzny. Koncepcja budowy korpusu praktycznie wyklucza zamontowanie na nim rękojeści zwiększającej wygodę obsługi podczas fotografowania, a także elementów obiektywu, chowanego w całości do wnętrza. Dzięki temu aparat jest stosunkowo mały i łatwo jest go zmieścić w kieszeni.

Funkcje

Sony DSC-P200: miniwymiary - maksisensor (7 Mp).

Sony DSC-P200: miniwymiary - maksisensor (7 Mp).

Możliwości aparatu tej klasy nie powinny być nadmiernie ograniczone. Coraz częściej kompakty tej grupy dysponują większością zaawansowanych, najbardziej przydatnych funkcji. Zaliczamy do nich regulowanie przesłony lub czasu otwarcia migawki. Jeśli aparat nie pozwala na sterowanie parametrami ekspozycji (a w szczególności przesłoną), może służyć właściwie tylko jako "idiotenkamera", co w dużym stopniu ograniczy inwencję posługującego się nią fotoamatora. Oczywiście można przeznaczyć aparat tylko do prostego fotografowania, czyli używania w trybie w pełni zautomatyzowanym. Mimo to radzimy wybór modelu, który oferuje szersze pole działania - to się przyda na przykład wtedy, gdy trzeba wykonać zdjęcia w nietypowych warunkach. Mamy tu na myśli na przykład fotografowanie przedmiotów, które znajdują się za szybą (na wystawach sklepowych lub w muzealnych gablotach). W takiej sytuacji trzeba ustawić małą wartość przesłony, co zmniejszy głębię ostrości i przynajmniej częściowo wyeliminuje rejestrację odbijających się w szybie wizerunków okien czy nawet samego aparatu, którym fotografujesz. Cyfrówki pozwalające na sterowanie przesłoną czasem mają na kole trybów pracy oznaczenia Av lub A (co oznacza tryb preselekcji przesłony), Tv lub S (tryb preselekcji czasu) albo M (możliwość sterowania i przesłoną, i czasem jednocześnie).

Parametry techniczne i wyniki testów

Parametry techniczne i wyniki testów

Kolejna bardzo ważna funkcja, która powinna znaleźć się w średniej klasy kompakcie, to ręczne sterowanie czułością CCD. Nie zawsze oświetlenie jest na tyle dobre, żeby umożliwić wykonanie ostrego zdjęcia poruszającego się motywu bez użycia lampy błyskowej (jest jeszcze trudniej, gdy wykonujesz duże zbliżenie - fotografujesz z długą ogniskową). W takiej sytuacji, jeśli nie chcesz lub nie możesz użyć flesza, przydałoby się podwyższyć czułość, określaną w aparatach podobnie, jak w tradycyjnych slajdach lub negatywach jako odpowiednik danej wartości ISO. Jeśli aparat nie umożliwia ręcznej zmiany czułości, a chcesz ją podwyższyć, to jeszcze pół biedy - w trudnych warunkach oświetleniowych zostanie ona podwyższona automatycznie. Problem pojawi wtedy, gdy zechcesz wykonać najlepsze zdjęcie (czyli z najniższą czułością) w słabym świetle. Jeśli będziesz fotografować przedmiot, umieszczając aparat na statywie, nie nastąpi ograniczenie czasu naświetlania. Wówczas niezbędna okaże się funkcja ręcznego ustawiania czułości.

Trzecia bardzo istotna funkcja, która powinna być do dyspozycji w kompakcie, to ręczny balans bieli. Jak wynika z testów, aparaty same na ogół słabo rozpoznają rodzaj oświetlenia dominującego w miejscu fotografowania. Szczególnie źle się dzieje, gdy aparat ma sam rozpoznać rodzaj oświetlenia sztucznego (np. świetlówkę, halogen lub zwykłą żarówkę) - zdjęcia wykonywane w trybie AWB są na ogół za żółte. Nie zawsze pomaga ustawienie aparatu na określony profil barwowy - gdy wybierzesz na przykład profil "światło żarowe", może się okazać, że to nie pomogło, bo producent wziął pod uwagę żarówkę o innej mocy niż twoja (np. żarówka 40-watowa emituje światło o innej barwie niż żarówka 150-watowa).

Rozdzielczość i zoom

O wyborze rozdzielczości oraz "krotności" zoomu w cyfrówce pisaliśmy szerzej w ubiegłym miesiącu. Wybierając aparat dla siebie, ustal, jakie powiększenia swoich zdjęć najczęściej wykonujesz (w PCWK 5/2004 przedstawiliśmy ilustrację, na której widać, do jakich wymiarów możesz bez interpolacji powiększać zdjęcia z cyfrówek z matrycą 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 8 MP). Wśród aparatów kompaktowych średniej klasy przeważają modele wyposażone w matryce o rozdzielczości 5-7 MP. Najczęściej spotykaną optyką w tej grupie aparatów są zoomy o trzykrotnym współczynniku przybliżania.

Olympus C-70 Zoom

Olympus zaprezentował średnio zaawansowaną cyfrówkę z pięciokrotnym zoomem optycznym i matrycą 7 MP.

Jeden z najlepszych średnio zaawansowanych kompaktów dostępnych w tej chwili na rynku. Na taką ocenę wpływ mają głównie dwa czynniki: bardzo dobra jakość rejestrowanych zdjęć oraz spore możliwości optyczne - zastosowano pięciokrotny zoom, co jest rzadkością w tej klasie sprzętu.

Konstrukcja

Budową korpusu nowa cyfrówka Olympusa odbiega trochę od określonego wzorca tej klasy. Tam, gdzie w bardziej zaawansowanym modelu znalazłaby się rękojeść do prawej dłoni, jest niewielkie gumowe wyprofilowanie, nieco ułatwiające trzymanie urządzenia. Obiektyw nie chowa się w całości do korpusu i w rezultacie front jest niezupełnie płaski (z tego powodu aparat trudniej włożyć do kieszeni).

W nietypowym miejscu, jak na model tego producenta, znajduje się koło trybów pracy - konstruktorzy umieścili je na tzw. pleckach cyfrówki. Wyszli prawdopodobnie z założenia, że obserwując na monitorze LCD kadr, warto mieć je w polu widzenia. Uwzględniono właściwie wyłącznie podstawowe tryby rejestracji - automatyczny P, wszystkie zaawansowane (A, S, M), indywidualnie konfigurowany My, wideo oraz SCENE, czyli określane w menu profile tematyczne. Poniżej umieszczono pięć przycisków do nawigowania po menu - cztery "strzałki" wokół przycisku wykonawczego OK.

Możliwości i funkcje

Aparat zapewnia właściwie wszystko, czego może potrzebować fotoamator udający się z cyfrówką na wakacje. Kontroluje czas otwarcia migawki (w zakresie 15-1/2000 s), otwór przesłony oraz poziom czułości. Może także wybrać metodę pomiaru światła, wykonać ręczny balans bieli oraz zapisywać fotografie w bezstratnych formatach TIFF i RAW. Gdy włączysz specjalny tryb makro, najmniejsza odległość od fotografowanego przedmiotu może wynosić zaledwie 2 cm.

Niestety, do przechowywania zdjęć przewidziano tylko dość drogie karty xD, co uznajemy za wadę.

Informacje Olympus

http://www.olympus.pl

Cena 2069 zł

Samsung Digimax V70

Nowy kompakt Samsunga dysponuje 7-milionowym sensorem i dobrze "rysującą" optyką.

Pod względem budowy Digimax V70 nieco przypomina długo już obecne na rynku, zaokrąglone cyfrówki Sony z serii P. Został wyposażony w dobrą optykę firmy Schneider Kreuznach, dzięki czemu możesz nim wykonać zdjęcia charakteryzujące się dobrą ostrością.

Niewątpliwie jednym z atutów tego aparatu jest zastosowanie ruchomego zawieszenia panelu LCD. To zdecydowanie rzadkość w tej klasie cyfrówek. Użytkownik może, podobnie jak niektórych modelach Canona, odchylić wyświetlacz w lewo o 180 stopni, a następnie za pomocą innego zawiasu obrócić nawet o 360 stopni. Takie zawieszenie pozwala kontrolować kadr właściwie z każdej strony (z góry, z dołu lub z boku). Za pomocą V70 możesz wykonać także autoportret.

Funkcje i możliwości

Aparat, podobnie jak model Olympusa, pracuje we wszystkich trybach kontroli ekspozycji. Użytkownik może także zmieniać czułość (przewidziano cztery jej poziomy), ręcznie balansować biel oraz wybrać sposób pomiaru światła. Zarejestrowane zdjęcia Digimax zapisuje w plikach JPEG z różnym stopniem kompresji oraz w bezstratnym formacie TIFF. Konstruktorzy przewidzieli dwa rodzaje kart pamięci, na których można je zapisywać: ostatnio coraz popularniejszy Secure Digital i MemoryStick, stary standard Sony. Aparat na szczęście może być zasilany typowymi i ogólnie dostępnymi ogniwami AA (tzw. paluszkami).

Jakość zdjęć

Jak informowaliśmy na wstępie, aparat dobrze oceniliśmy za ostrość obrazu. Nieco słabiej, ale na przyzwoitym poziomie uporał się z redukcją szumów matrycy, dzięki czemu w najciemniejszych obszarach zdjęcia widać stosunkowo niewiele kolorowych "ziarenek". Niestety okazało się, że obrazy z Digimaksa nie grzeszą gigantyczną rozpiętością tonalną. Szczegóły zarówno w światłach, jak i cieniach nie zostały zarejestrowanie zbyt czytelnie, co przyczyniło się do obniżenia ocen za dynamikę.

Informacje K-consult

http://www.kconsult.pl

Cena 1997 zł


Zobacz również