Komputer powie Ci, jaką muzykę lubisz

Najbardziej lubimy słuchać takiej muzyki, którą już znamy - fakt to wielokrotnie potwierdzany. Jeśli już zainteresujemy się nowym artystą, czynimy to zwykle z rekomendacji znajomych, po usłyszeniu piosenki w mediach bądź po przeczytaniu prasowej recenzji. A co, gdyby komputerowe oprogramowanie podsuwało nam nowe zespoły w oparciu o analizę naszych muzycznych preferencji?

Jedna z takich technologii została zaprezentowana na trwających w Las Vegas targach CES. Jej twórcą jest firma Gracenote. Technologia przeznaczona jest głównie dla internetowych sklepów muzycznych, które dzięki niej mogłyby dostarczać swoim klientom dokładniejszych informacji o dostępnych w katalogu sklepu podobnych zasobach. Na uniwersytecie Pompeu Fabra w Barcelonie działa zaś projekt SIMAC (Semantic Interaction with Music Audio Contents) - jego założenia są podobne do tych przyjętych przez Gracenote. Kalifornijska firma Predixis przygotowuje natomiast wtyczkę do Winampa, która analizuje atrybuty akustyczne piosenek zapisanych w formie cyfrowej i następnie organizuje listę utworów według stylów. Należy też wspomnieć o technologii "Search Inside the Music" opracowanej przez Sun Microsystems, która działa na podobnej zasadzie.

Założeniem tego typu technologii jest przede wszystkim wyjście poza sztywne ramy określonych (znanych) artystów i stylów muzycznych w oparciu o analizę gustów muzycznych użytkownika, czyli tego, co najbardziej lubi w muzyce (rodzaj tempa, rytmika, nastrój, itp.). Systemy takie uwzględniają znane już wcześniej techniki przetwarzania sygnału audio oraz iine dane, takie jak opinie użytkowników o danym wykonawcy, pojawiające się często w dużych katalogach oraz zawarte w plikach metadane.

Na stronie internetowej projektu SIMAC znajduje się komponent o nazwie "Music Recommender", który w oparciu o profil użytkownika i jego muzyczne nawyki może wskazać:

- artystów wykonujących podobną muzykę do tej, którą słuchacz już zna i lubi

- nowości wydawnicze ulubionych lub rekomendowanych muzyków, dostępne w takich źródłach jak iTunes Music Store czy Yahoo! Music

- blogi z podcastami

- terminy koncertów

- informacje prasowe związane z danym artystą.

Aby skorzystać z tej usługi, trzeba jednak być zarejestrowanym w jednym z serwisów - LiveJournal, AudioScrobbler lub WebJay.

Więcej informacji: SIMAC.


Zobacz również