Komputerowy zawrót głowy

Światowy rynek PC wzrósł w czwartym kwartale o 13,7 proc. Liczba sprzedanych komputerów wyniosła 51,5 mln - to już siódmy kwartał z rzędu, w którym wzrost jest dwucyfrowy. W całym 2004 roku na rynek trafiło 177,5 mln sztuk PC, co oznacza wzrost o 14,7 proc. To najlepszy wynik od 2001 r., w którym doszło do załamania koniunktury. IDC wylicza, że łączna sprzedaż w ubiegłym roku wzrosła wobec 2000 r. o 26 proc. Ten rok przyniesie wzrost na poziomie 10 proc.

IDC: światowy rynek komputerów PC w IV kw. 2004 r.

IDC: światowy rynek komputerów PC w IV kw. 2004 r.

'Czwarty kwartał 2004 jest zazwyczaj najważniejszy dla branży PC. Łączna liczba sprzedanych komputerów - 51,5 mln - przekroczyła poziom całorocznej sprzedaży zanotowanej w 1994 r. - 47,4 mln sztuk'- podkreśla Roger Kay, wicedyrektor działu analiz Client Computing w IDC.

Kolejny dobry kwartał Della czyni go niepodważalnym liderem światowego rynku. Producent w czwartym kwartale 2002 i 2003 oddał co prawda pierwsza pozycję HP - będącej świeżo po połączeniu z Compaq'iem, jednak teraz zdystansował rywala o punkt procentowy udziału rynkowego. Dość wyraźne postępy, zdaniem IDC, poczyniły także Apple oraz Gateway (po niedawnej fuzji z eMachines).

Wspominany wcześniej Dell w IV kw. sprzedał 8,7 mln sztuk komputerów, co oznacza wzrost o 21,1 proc. Rynkowy udział producenta wyniósł 17 proc. W całym minionym roku Dell dostarczył 31,7 mln sztuk o 23 proc. więcej niż rok temu. Przekłada się to na wymierne zyski w odróżnieniu od konkurencji, która do produkcji PC musi dokładać.

Wicelider - HP- pomimo niższego niż rynek kwartalnego wzrostu na poziomie 9 proc., może zaliczyć IV kw. do udanych dzięki wzrostom w regionie EMEA i popytowi w segmencie detalicznym. Najnowszy pomysł zarządu Hewlett-Packard na wskrzeszenie zysków ze sprzedaży komputerów to połączenie ich z działem druku i przetwarzania obrazu.

IDC: światowy rynek komputerów PC w 2004 r.

IDC: światowy rynek komputerów PC w 2004 r.

Inną strategię przyjął IBM i przynoszącą straty produkcję odsprzedał chińskiej firmie Lenovo. Amerykański producent zajmuje w tej chwili trzecią pozycję na światowym rynku. W IV kw. sprzedał 2,93 mln komputerów, w całym roku 10,5 mln. Jego udział rynkowy wyniósł odpowiednio 5,7 oraz 5,9 proc. IDC zamierza analizować sprzedaż spółki powstałej w wyniku transakcji od II kw. 2005 r.

Dzięki bardzo dobrej sprzedaży w regionie EMEA (dokąd trafia ponad 70 proc. dostaw tajwańskiego producenta), Acer wskoczył na czwarte miejsce w światowym rankingu sporządzanym przez IDC. Kwartalny wzrost sięgnął 33 proc. Jednak w rocznym bilansie spółka oddała pole Fujitsu, które notując wzrost rzędu 13,6 proc. sprzedało 7,18 mln sztuk.

Na rok 2005 prognozy IDC zakładają, że na rynek trafi 195 mln sztuk, który osiągnie 201 mld USD. Oznacza to, że kolejne dwanaście miesięcy przyniesie wzrost rynku PC o 10,1 proc. Następne lata to już wzrost wyłącznie jednocyfrowy.

Według IDC Polska, w 2004 roku na polski rynek trafi 1,30 mln sztuk pecetów oraz około 31 tys. serwerów. W 2005 r. firma analityczna prognozuje sprzedaż komputerów na poziomie 1,54 mln sztuk oraz serwerów na poziomie 34 tys. Łącznie komputerowy rynek w Polsce wzrośnie o blisko 15 proc. w 2004 roku, a najwyższy poziom wzrostu zostanie osiągnięty w 2005 roku, kiedy zbliży się do 16 proc. Do 2008 roku powinien utrzymać się dwucyfrowy poziom wzrostu sprzedaży.

Z analiz Gartnera wynika, że na rynek w ubiegłym roku trafiło 189 mln sztuk komputerów czyli o 11,8 proc. więcej. Różnice wynikają z odmiennych sposobów zbierania danych od producentów. Według firmy analitycznej, Dell wprowadził na rynek 31 mln komputerów o ok. 3,5 mln więcej niż Hewlett-Packard. Firma analityczna lansuje tezę, że z czołówki producentów wypadną przynajmniej trzy spółki.


Zobacz również