Komputery: klienci Apple płacą dwa razy więcej

Analitycy z NPD Research twierdzą, że przeciętny użytkownik sprzętu Apple zapłaci za komputer dwa razy więcej niż osoba, która decyduje się na "zwykły" komputer PC.

W czerwcu 2008 roku średni koszt zakupu notebooka Apple wynosił 1 515 dolarów (równowartość 3275,43 zł), podczas gdy średni koszt zakupu maszyny z Windows na pokładzie wynosił zaledwie 700 dolarów (równowartość 1513 zł).

Różnice są jeszcze większe na niekorzyść Apple w wypadku komputerów stacjonarnych. Poczas gdy typowy biurkowy Mac kosztował 1 543 dolary, średnia cena sprzętu z Windows wynosiła 550 dolarów.

Jak mówi Stephen Baker, w wypadku "zwykłych" komputerów PC istnieje duża liczba drogich (i wydajnych) maszyn. Jednak miłośnicy marki Apple nie mają takiego wyboru: chcąc kupić sprzęt z logo nadgryzionego jabłuszka, muszą przygotować się na spory wydatek. Wynika to z przyjętego modelu biznesowego Apple.

Sytuacja jest porównywalna do rynku samochodowego: BMW i Chevrolet produkują w zasadzie to samo - samochód - a jednak wartość marki BMW jest wyższa, dlatego korporacja może żądać wyższych kwot za swe auta.

Baker zaznaczył również, że klienci nie powinni spodziewać się obniżek. Komputery Apple sprzedają się wyjątkowo dobrze, a ceny zmniejsza się raczej w odwrotnej sytuacji - gdy interesy idą słabo.

Więcej o zaleceniach NPD dla Apple: "MacBooki wkrótce stanieją?"

Dodatkowe informacje: "Apple twice the price of PCs" (w języku angielskim)


Zobacz również