Komputery na czterech kołach

Technologie komputerowe wkraczają coraz większymi krokami do samochodów. Oprócz konsol informacyjno-rozrywkowych nadchodzą systemy, które mają za zadanie zwiększać bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Drzwi samochodu otwierasz za pomocą swojego smartfona zgodnego ze standardem NFC (Near Field Communication, komunikacja bliskiego zasięgu). Posłuży ci od razu do obsługiwania pulpitu informacyjno-rozrywkowego w środkowej konsoli, który pozwala sterować zewnętrznymi kamerami, zestawem głośnomówiącym, łączem internetowym, klimatyzacją, systemem nawigacji, a także odtwarzaczem multimedialnym. Jest połączony z internetem za pośrednictwem technologii LTE. Z jego poziomu możesz ponadto ustawić kolor i układ elementów deski rozdzielczej oraz prezentowane przez nie informacje. Wystarczy nacisnąć przycisk, aby samochód samodzielnie zaparkował się w ciasną lukę pomiędzy autami. W poniższym materiale przedstawiamy nowinki techniczne z najwyższej półki producentów aut.

Wszystko pod kontrolą – wszystkimi funkcjami komputera pokładowego sterujesz za pomocą poleceń głosowych, lub wodząc palcem po ekranie dotykowym w konsoli.

Wszystko pod kontrolą – wszystkimi funkcjami komputera pokładowego sterujesz za pomocą poleceń głosowych, lub wodząc palcem po ekranie dotykowym w konsoli.

Centrala informacyjno-rozrywkowa

Ekrany dotykowe i sterowanie głosem coraz bardziej wypierają mechaniczne pokrętła, przełączniki i przyciski. Wszystkie informacje pochodzące z najróżniejszych systemów pokładowych - od radia samochodowego po zamek centralny - przechodzą przez centralny komputer o wysokiej mocy obliczeniowej, którym można sterować za pośrednictwem dużego ekranu umieszczonego w środkowej konsoli. Mowa nie tylko o funkcjach samochodu takich jak regulowanie temperatury wnętrza, co robisz, wodząc palcem po dotykowym wyświetlaczu. Większą wygodę zapewniają indywidualne profile, które pozwalają wczytać za jednym zamachem cały schemat ustawień (np. optymalne ustawienie fotela kierowcy, a także lusterek wewnętrznych i zewnętrznych). Trasę podróży zaplanujesz w systemie nawigacyjnym, korzystając z map trójwymiarowych i bieżących informacji otrzymywanych w czasie rzeczywistym.

Także systemy wspomagania kierowcy takie jak mechanizm automatycznego wyjeżdżania spomiędzy parkujących aut będziesz w przyszłości włączać przez konsolę środkową. Oprócz tego będziesz mógł dowolnie skonfigurować miejsce i sposób wizualizowania takich parametrów jazdy jak poziom paliwa w zbiorniku, stan naładowania akumulatora bądź ciśnienie powietrza w oponach. Producenci tacy jak Tesla oferują taką możliwość także w desce rozdzielczej.

Lepsza komunikacja. Producenci postawili ogromny nacisk na integrowanie urządzeń (tele)komunikacyjnych z systemami w samochodzie. Na przykład technologia Sync AppLink firmy Ford pozwala smartfonom nawiązywać połączenia za pośrednictwem Bluetooth lub USB z systemem informacyjno-rozrywkowym pojazdu, umożliwiając im sterowanie głosem wybranych aplikacji. Jeśli twój samochód został wyposażony w mobilne łącze internetowe, otwierają się przed tobą niespodziane możliwości. Nowy system potrafi czytać na głos odbierane wiadomości e-mail. Oprócz tego jest w stanie przedstawiać ci głosowo najnowsze aktualności ze świata, a także z portali społecznościowych. Mechanizm rozpoznawania mowy umożliwia to samo (z pewnymi ograniczeniami) w odwrotnym kierunku.

Multimedia w każdym calu. Systemy multimedialne nowoczesnych komputerów pokładowych potrafią nie tylko zapisywać utwory MP3 i filmy na twardym dysku. Szybkie łącze internetowe zapewnia ponadto wygodne korzystanie z takich usług jak Google StreetView, Spotify czy LoveFilm. Do wybranych funkcji multimedialnych można dostać się z poziomu dodatkowych ekranów dotykowych (umieszczonych np. w tylnej części kabiny). I tak, możesz chociażby programować i inicjować odtwarzanie list z utworami MP3, sprawdzać komunikaty drogowe nadawane przez regionalne stacje radiowe bądź rozglądać się po ulicach obcych miast za pomocą serwisu Google StreetMap, podczas gdy pasażerowie podróżujący na tylnej kanapie oglądają wybrany przez siebie film, przeglądają witryny internetu lub sobie w coś grają.

Hyundai NFC

Hyundai NFC

Smartfon w roli kluczyka i pilota

Smartfon ma pełnić coraz większą rolę w życiu człowieka - także, gdy chodzi o samochód. W niedalekiej przyszłości producenci BMW i Hyundai chcą umożliwić otwieranie samochodu za pomocą smartfonu w połączeniu ze standardem NFC bezprzewodowej transmisji danych. Po zajęciu miejsca na fotelu umieścisz swój smartfon w głównej konsoli, aby naładować jego baterię, przesyłać strumieniowo treści multimedialne do systemu informacyjno-rozrywkowego i sterować głosowo wybranymi aplikacjami poprzez zestaw głośnomówiący i technologię rozpoznawania mowy. Oprócz tego firmy przemysłu samochodowego wypróbowują aplikacje, w których można tworzyć profile poszczególnych kierowców. I tak, po włożeniu smartfona do głównej konsoli sterowania samochód może samodzielnie ustawić właściwą pozycję fotela i dostosować do jego potrzeb ustawienia układów wspomagających.

Cruise Control - automatyczne parkowanie to dopiero początek

Wielu producentów oferuje już teraz sprawnie działające systemy automatycznego parkowania. W technologii Volkswagena Park Assist zastosowano ultradźwięki do mierzenia długości odstępów między samochodami lub innymi obiektami podczas przejeżdżania. Jeśli luka okaże się wystarczająco duża, można zainicjować parkowanie naciśnięciem przycisku.


Zobacz również