Kosmos na CD

Jak zapewne wszyscy doskonale wiedzą, niedawno (na początku lipca br.) miało miejsce doniosłe wydarzenie - na Marsie pomyślnie wylądowała amerykańska sonda kosmiczna Pathfinder. Na opublikowanie wykonanych z jej pomocą badań przyjdzie nam jeszcze pewnie poczekać, na razie jednak możemy pogłębić swą wiedzę o niezwykłych, odległych obiektach obserwowanych na nieboskłonie.

Wszyscy użytkownicy komputerów, których opanowała "marsjańska gorączka" podczas poszukiwania ciekawych źródeł informacji mają szansę natrafić na wydaną przez firmę Optimus Pascal "Encyklopedię Wszechświata".

Ci, którzy zetknęli się już z innymi produktami przygotowanymi przez znanego polskiego producenta, wiedzą czego się spodziewać. Program prezentuje się nienagannie zarówno pod względem oprawy multimedialnej, jak i doboru zamieszczonych informacji. Dane zgromadzone na płycie CD-ROM podzielone są na kilka kategorii: kosmologia, historia astronomii, czy podbój przestrzeni kosmicznej. Kategorie te dostępne są z poziomu bardzo ciekawie zaprojektowanego menu, które przypomina swym wyglądem wystrój obserwatorium astronomicznego. Wszystkie elementy interfejsu graficznego wykonane są z dużą starannością, co bez wątpienia ułatwia młodszym użytkownikom obsługę programu. Urzekające ilustracje oprócz niewątpliwych walorów estetycznych niosą sporą dawkę wiedzy trafiającej podświadomie do odbiorcy w trakcie oglądania zdjęć czy materiałów filmowych. Udźwiękowienie aplikacji sprowadza się w zasadzie do nastrojowego tła muzycznego. Program można jednak "zmusić" do odczytania tekstów umieszczonych na kolejnych ekranach aplikacji.

Wszystkie informacje podane są w sposób na tyle prosty i przystępny by były zrozumiałe nawet dla laików. Ogólna teoria względności Einsteina, czy informacje o efektach kwantowych zostały wyjaśnione w niezwykle prosty sposób. Trudniejsze fragmenty teksu poparte są schematami i ruchomymi diagramami przybliżającymi abstrakcyjne astronomiczne wywody tak, iż powinny stać się jasne dla (prawie) każdego.

Dla osób "na co dzień" interesujących się astronomią i pragnących pogłębiać swoją wiedzę "Encyklopedia Wszechświata" nie będzie specjalnym odkryciem. Niezależnie od stopnia znajomości tej nauki warto jednak popatrzeć na liczne zdjęcia astronomicznych obiektów, czy filmy ukazujące ćwiczenia amerykańskich astronautów. Bardzo ciekawym i pożytecznym (przynajmniej moim zdaniem) elementem programu jest wirtualne obserwatorium zawierające dane dotyczące tysięcy obiektów astronomicznych. Pozwala ono ustalić zarówno miejsce jak i czas obserwacji danego ciała niebieskiego oraz wyświetla obraz nieba odpowiadający podanym parametrom. Charakterystykę interesującego nas obiektu "widocznego na niebie" otrzymujemy klikając na jego obraz. Program uzupełniono także w życiorysy naukowców, którzy wnieśli znaczący wkład w rozwój astronomii. Z niemałą satysfakcją odnotowałem całkiem duży udział Polaków, a nie tylko informacje o znanej wszystkim osobie Mikołaja Kopernika.

Pewnego smaczku dodaje encyklopedii historia rywalizacji dwóch mocarstw: byłego Związku Radzieckiego i Stanów Zjednoczonych w podboju kosmosu. Autorzy zamieścili też quiz utrwalający przyswojone informacje oraz dwa ćwiczenia "manualne". Pierwsze z nich polega na prawidłowym złożeniu pojazdów kosmicznych z dostępnych fragmentów, drugi umożliwia nam wylądowanie na Księżycu amerykańską sondą kosmiczną. Ogólnie rzecz biorąc produkt ten ma szansę osiągnąć sukces wydawniczy, zwłaszcza biorąc pod uwagę dogodne okoliczności towarzyszące jego premierze. Nie jest to jednak optymalny wybór dla osób, które chciałyby poważniej zająć się astronomią.

Wydawca: Optimus Pascal Multimedia SA