Krok po kroku

Eovia przyzwyczaiła użytkowników do programów 3D niegenerujących grafiki o najwyższej jakości, ale relatywnie tanich i łatwych w obsłudze. Najnowsze wersje pakietów Carrara Pro, Carrara Standard i Carrara 3D Basic nie wprowadzają rewolucyjnych zmian, ale drobnymi kroczkami rozbudowują swoje możliwości. Rezultaty tej strategii rozwoju wydają się całkiem interesujące.

Eovia przyzwyczaiła użytkowników do programów 3D niegenerujących grafiki o najwyższej jakości, ale relatywnie tanich i łatwych w obsłudze. Najnowsze wersje pakietów Carrara Pro, Carrara Standard i Carrara 3D Basic nie wprowadzają rewolucyjnych zmian, ale drobnymi kroczkami rozbudowują swoje możliwości. Rezultaty tej strategii rozwoju wydają się całkiem interesujące.

Minęło kilkanaście miesięcy od czasu, gdy opisywaliśmy rodzinę programów 3D firmy Eovia. Sztandarowe pakiety Carrara Pro i Carrara Standard są obecnie dostępne w wersji 4.1, a Carrara 3D Basics doczekała się numeru 2. Wszystkie trzy operują tym samym interfejsem graficznym, rozszerzonym w celu udostępnienia nowych funkcji i nieznacznie zmodyfikowanym pod względem optymalizacji pracy.

Świat wokół nas

Rozmyte odbicia światła i oświetlenie rozproszone zwiększają realizm scen generowanych przez najnowszą wersję Carrary 4 Pro.

Rozmyte odbicia światła i oświetlenie rozproszone zwiększają realizm scen generowanych przez najnowszą wersję Carrary 4 Pro.

Czy zmianom w numeracji towarzyszą większe możliwości generowania grafiki 3D? Carrara 4 Pro jest najbardziej rozbudowanym pakietem 3D Eovii, nic dziwnego, że najwięcej nowości pojawiło się właśnie w nim. Modelarze zauważą od razu dwie istotne modyfikacje. Przede wszystkim: przy obiektach 3D znajdą znane z innych programów 3D manipulatory, pozwalające na przesuwanie, obracanie i skalowanie. Udogodnienie niby drobne, ale znacząco ułatwia pracę. Drugą istotną nowością jest zespół przeprojektowanych narzędzi do generowania terenu i nieba. Dysponujemy zarówno rozbudowanym edytorem, pozwalającym ręcznie, za pomocą różnorodnych pędzli, malować mapy wysokości (o rozdzielczości sięgającej nawet 8192x8192 pikseli), jak i narzędziami wspomagającymi, na przykład generatorem fraktalnym lub filtrami ułatwiającymi przygotowanie podłoża charakterystycznego dla wzgórz, gór, kanionów bądź kraterów. Dystrybucję roślinności lub śniegu można uzależnić od kąta pochylenia terenu oraz wysokości obszaru nad poziomem morza.

Wygląd nieba definiujemy w oknie Sky Editor. Liczba dostępnych tu parametrów nie imponuje, ale wystarcza do wygenerowania wielowarstwowej powłoki chmur, ustalenia intensywności zamglenia oraz określenia wyglądu i położenia Słońca oraz faz Księżyca. Precyzyjne ustalenie kształtu chmur nie jest możliwe (w tym celu trzeba by zdefiniować obiekt 3D w scenie), natomiast można symulować przepływ chmur za pomocą opcji Clouds Animation. Pakiet potrafi teraz importować obiekty także z formatów LWO, COB i DWG. Jeśli opcje modelowania Carrary Pro nie wystarczą, można skorzystać z dołączanego do pakietu modelera Amapi Designer 7.

Bliżej realizmu

Innowacją w teksturowaniu jest wprowadzenie kanału alfa, maskującego wybrane fragmenty brył. Z kolei renderer rozbudowano o symulację rozmytych odbić: teraz obiekt położony na powierzchni odbijającej światło nie daje ostrego, "komputerowego" odbicia, lecz je realistycznie rozmazuje. Carrara 4 Pro potrafi także symulować efekt rozmycia w ruchu, liczony na podstawie ruchu w kadrze wszystkich obiektów 3D sceny. Alternatywnie można skorzystać z uproszczonej wersji tego efektu, rozmycia wektorowego, uwzględniającego wyłącznie te bryły, które poruszają się w scenie. Co ważne, Carrara 4 Pro została wyposażona w technologię Chain Network Rendering, pozwalającej rozdzielić renderowanie na komputery działające w sieci lokalnej. Zaskakujące jest przy tym ograniczenie do zaledwie pięciu liczby stacji renderujących.

Skoro o ruchu mowa, warto podkreślić kilka istotnych usprawnień animacji, które pojawiły się w czwartej wersji pakietu. Przede wszystkim można operować morfowaniem, co szczególnie przydaje się na przykład podczas odwzorowywania mimiki postaci: wystarczy dodać operatory morfowania do wybranych fragmentów twarzy, aby uzyskać deformację kontrolowaną w sposób interaktywny. To nie wszystko: usprawniono narzędzia do tworzenia i zarządzania łańcuchami kinematyki odwrotnej oraz rozbudowano funkcje animowania wzdłuż ścieżek ruchu (m.in. wreszcie można przesuwać ścieżkę jako całość). Pakiet potrafi także wczytywać dane z czujników ruchu, zapisane w formacie BVH i FBX. Przeprojektowano linię czasu; jej wygląd stał się bardziej czytelny, a obsługa intuicyjna. Pomyślano także o udźwiękowieniu. Teraz Carrara Pro zawiera narzędzia pozwalające na podkładanie plików dźwiękowych i eksportowanie dźwięku wraz z animacją w formacie QuickTime.

Wedle upodobań

Wersja Carrara 4 Standard w stosunku do Pro została zubożona o niektóre funkcje, np. możliwość pracy z plikami dźwiękowymi. Bardziej dotkliwe dla grafika jest to, że moduł renderujący nie potrafi liczyć ani wspomnianych rozmytych odbić, ani rozmycia w ruchu (zarówno wektorowego, jak i 3D). Z kolei unowocześnienia w Carrara 3D Basics 2 obejmują: udoskonalony edytor terenu i nieba (z wersji Pro) oraz nowy moduł generujący drzewa. W pakiecie znajdziemy manipulatory przy obiektach, usprawnione funkcje modelarskie korzystające ze splajnów oraz przyspieszony antyaliasing i renderowanie.

Informacje Eovia, http://www.eovia.com/products/carrara.asp Cena Pro 579 EUR, Standard 279 EUR, Basics 99 EUR


Zobacz również