LG SteamVR: zaczynam myśleć, że tych gogli robi się za dużo

Rok 2017 w branży VR to niemal wyłącznie skandale i zaskoczenia. Może się wydawać, że jakieś procesy sądowe, zmiany personalne czy niespodziewane sojusze są mało ważne dla klientów, ale tak nie jest. Przecież od tego zależy, jakie produkty trafiają do sklepów.

VR w sądzie

Zaczęło się od procesu firmy ZeniMax i Oculusa (należącego do Facebooka). Pisałem już o 500 milionach kary, w międzyczasie John Romero, obecnie pracownik Oculusa, obiecał odwdzięczyć się pozwem ZeniMaxowi. Niewesoło.

Dla mnie wyjątkowo interesujące jest rozluźnienie współpracy między innymi gigantami technologicznymi: HTC i Valve. Wydawało się, że HTC Vive to ich wspólny projekt, który w kolejnych wersjach będzie rozwijany latami. Można było myśleć, że firmy doskonale podzieliły się pracą: jedna tworzy świetny hardware, druga software, daje dostęp do platformy Steam i dba, by pojawiały się na niej jak najlepsze gry.

Nowe gogle LG i Valve

Dziś wiemy już, że tak nie będzie. Valve romansuje z kolejnymi firmami, jako pierwsze do gry wchodzi LG, które stworzyło swoje gogle dla Steama.

Tymczasem HTC pracuje nad swoim mobilnym rozwiązaniem, najprawdopodobniej nie tylko niepotrzebującym Steama, ale też peceta w ogóle.

Gogle LG miał już okazję przetestować mój kolega Hayden Dingman z amerykańskiego PCWorlda:

Wyglądają inaczej niż Vive, jeśli chodzi o design to trochę im bliżej do PlayStation VR. Hayden twierdzi, że są wygodniejsze niż produkt HTC. Co ważne, w momencie premiery będą kompatybilne ze wszystkimi grami ze SteamVR, a tych przez rok trochę już powstało.

Więcej gogli dla SteamVR

Nieco inaczej wyglądają też kontrolery, zakończone kształtem przypominającym literę „V”. Warto dodać, że ekrany wewnątrz headsetu zostały wyprodukowane przez LG, nie posiłkowano się rozwiązaniami firm zewnętrznych, jak to się czasami w przypadku tak złożonych produktów zdarza.

Czy do LG dołączą kolejne firmy, a HTC miało jedynie roczną wyłączność na Steam VR? Bardzo możliwe. Czemu nie mielibyśmy wkrótce dostać wymyślnych gogli od Xiaomi czy Huaweia?

LG nie zdradza jeszcze szczegółów na temat ceny.

Najlepsze gogle VR

A ja zaczynam myśleć, że tych gogli i towarzyszących im platform zaczyna być za dużo. Śledzę temat dość uważnie, to przecież moja praca, a i tak zaczynam się już gubić: gogle dla PC na Steama od partnerów Valve, dla Windowsa od partnerów Microsoftu, do tego Oculus (który jest też w wersji mobilnej z Samsungiem), wariacje cardboarda (a teraz także Daydream). Co za bałagan... Co na to mniej zainteresowani tematem fani gadżetów, którzy chcą wybrać sprzęt VR dla siebie?

Mam nadzieję, że za rok o tej porze zostaną dwa czy trzy rozwiązania, które będą ze sobą zdrowo konkurować i które będą rozwijane. Tak jak mamy w przypadku konsol czy systemów operacyjnych.


Zobacz również