Łącze internetowe dla twojej firmy

Jeśli twoja firma jeszcze nie ma szerokopasmowego Internetu, powinieneś go jak najszybciej założyć. Dzięki niemu zwiększysz wydajność pracowników, zdobędziesz nowych kontrahentów i wypromujesz swoje produkty lub usługi. Sprawdź, co mają do zaoferowania najwięksi polscy dostawcy usług internetowych.

Według danych Europejskiego Urzędu Statystycznego, 93% przedsiębiorstw zatrudniających co najmniej dziesięciu pracowników miało w 2008 r. dostęp do Internetu. 81% mogło pochwalić się łączami szerokopasmowymi. Najbardziej zinformatyzowanymi krajami były Holandia, Finlandia, Dania, Belgia, Austria i Słowenia. W Polsce stałe łącza miało 59% średnich i dużych firm. Jeśli twoja firma należy do tych pozostałych 41%, postaraj się jak najszybciej zmienić ten stan rzeczy. Każdy dzień bez szerokopasmowego dostępu do globalnej Sieci pozbawia cię wielu możliwości, kontaktów i szans na rozwój - po prostu pomalutku wypadasz z interesu.

Jakie łącze?

Firmowe łącze internetowe powinno charakteryzować się odpowiednią przepustowością (prędkością) i stabilnością. Ta pierwsza jest mierzona w kilobitach lub megabitach na sekundę. W ofertach dla użytkowników domowych standardem jest pobieranie danych (download) na poziomie 0,5, 1 lub 2 Mb/s, zaś wysyłanie (upload) odbywa się z prędkością 128, 256 lub 512 Kb/s. Ta asymetria bierze się stąd, że każdy użytkownik Internetu zawsze więcej danych pobiera niż wysyła. Ta prawie że reguła znalazła swoje odzwierciedlenie w technologiach przesyłania danych - jedna z najpopularniejszych to ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line), czyli technika umożliwiająca właśnie taki asymetryczny dostęp do Internetu. Dla wygody, w dalszej części artykułu przy okazji podawania prędkości łączy będziemy mieli zawsze na myśli prędkość pobierania, pamiętając, że prędkość wysyłania jest zazwyczaj 4 razy mniejsza.

Zobacz również:

Właściciele jednoosobowych firm, niezależnie od tego, czy pracują w wydzielonej siedzibie czy mają biuro w domu, powinni wybrać łącze przynajmniej jednomegabitowe, które pozwoli na dość komfortowe korzystanie ze stron WWW, wysyłanie dużych załączników, pobieranie zdjęć i plików dźwiękowych, jak również zdalną pracę (za pomocą przeglądarki internetowej) przy użyciu rozmaitych aplikacjach online, jak choćby np. Dokumentów Google czy Zoho (obydwa pakiety są bezpłatnymi odpowiednikami Microsoft Office).

W przypadku większych firm wiele zależy od specyfiki działalności. Można wyjść z założenia, że nie każdy pracownik potrzebuje dostępu do Sieci w tym samym czasie. Jednocześnie z Internetu korzysta przeważnie ok. 40-70% stacji roboczych. Dlatego firma zatrudniająca ok. 10 osób nie musi koniecznie kupować łącza 10 Mb/s. Wystarczy na przykład 4 Mb/s.

10-megabitowe łącza to konieczność w przedsiębiorstwach zatrudniających kilkudziesięciu pracowników. Jeśli stan osobowy przekracza 25 osób warto zdecydować się na 16-25 Mb/s. Prędkość wysyłania danych powinna sięgać przynajmniej 4 Mb/s. Duże spółki, w których pracuje setka i więcej osób, zazwyczaj negocjują parametry łączy oraz ich ceny indywidualnie z dostawcami. Mowa tu o przepustowościach rzędu 30-100 Mb/s.

Drugim ważnym parametrem łącza jest stabilność. Oferty dla użytkowników domowych zwykle zawierają klauzulę "prędkość do 1 Mb/s" czy "prędkość do 6 Mb/s". W praktyce oznacza to, że operator nie gwarantuje utrzymania tych wartości. Można na nie liczyć jedynie w optymalnych warunkach. Firmy często nie zadowalają się takimi zapisami. Dlatego często decydują się na tzw. SLA (Service Level Agreement) - umowę przewidującą świadczenie usług na określonym poziomie. Dostawca gwarantuje w takiej sytuacji pewien stopień niezawodności technicznej - zazwyczaj jest to 99-99,9% okresu świadczenia usługi w ujęciu dziennym lub (częściej) miesięcznym. Jeśli Internet nie działa lub działa wolniej niż powinien, operator jest zobowiązany wypłacić odszkodowanie - zryczałtowane lub uzależnione od faktycznych strat, jakie poniosło przedsiębiorstwo.

Oferty czołowych dostawców Internetu

Telekomunikacja Polska

Największym dostawcą usług telekomunikacyjnych, w tym internetowych, nad Wisłą jest wciąż Telekomunikacja Polska. Oferuje wiele rozbudowanych pakietów usług dla małych i średnich firm w oparciu o infrastrukturę DSL. Można wybrać łącza o przepustowości od 256 Kb/s do 15 Mb/s. Z tzw. promocji elastycznej mogą skorzystać zarówno nowi, jak i dotychczasowi klienci biznesowi TP. Umowę trzeba podpisać na 24 miesiące.

Promocja elastyczna to jeden z pomysłów Telekomunikacji Polskiej na pozyskanie klientów.

Promocja elastyczna to jeden z pomysłów Telekomunikacji Polskiej na pozyskanie klientów.

Pierwszym krokiem jest uiszczenie opłaty instalacyjnej. Zależnie od parametrów łącza i wybranego typu modemu wynosi ona od symbolicznej złotówki do 299 zł (te oraz poniższe ceny nie zawierają podatku VAT). Miesięczny abonament dla łącza 256 Kb/s to 39 zł w pierwszym okresie (6 miesięcy) i 89 zł w drugim okresie (18 miesięcy). Łącze jednomegabitowe kosztuje odpowiednio 59 i 109 zł, 4-megabitowe - 149 i 279 zł, a 8-megabitowe - 299 i 379 zł.

W ramach promocji Telekomunikacja Polska przyznaje klientom ulgi - dotyczą one zarówno opłaty instalacyjnej, jak i abonamentowej, i sięgają, odpowiednio, 800 zł oraz 200 zł miesięcznie. Obniżki dotyczą również opłat za niektóre modemy. W zamian za to użytkownik zobowiązuje się, że nie zmieni w okresie 24 miesięcy taryfy na niższą od tej, którą wybrał.


Zobacz również