Lettera Magica

"Z moich wieloletnich doświadczeń zgromadzonych podczas zajęć w Pracowni Projektowania Typografii w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi zrodził się pomysł napisania krótkich tekstów o projektowaniu typograficznym. Doszedłem do wniosku, że studentom bardziej przyda się konkretna wiedza o typografii, przedstawiona w postaci utrwalonej na papierze i poparta ilustracjami, niż wygłoszone wykłady. Zauważyłem, że studenci opuszczali mury uczelni z bardzo rozbudowanymi aspiracjami artystycznymi, lecz w podstawy teorii projektowania i umiejętność zastosowania jej w praktyce wyposażeni bardzo skromnie."

"Z moich wieloletnich doświadczeń zgromadzonych podczas zajęć w Pracowni Projektowania Typografii w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi zrodził się pomysł napisania krótkich tekstów o projektowaniu typograficznym. Doszedłem do wniosku, że studentom bardziej przyda się konkretna wiedza o typografii, przedstawiona w postaci utrwalonej na papierze i poparta ilustracjami, niż wygłoszone wykłady. Zauważyłem, że studenci opuszczali mury uczelni z bardzo rozbudowanymi aspiracjami artystycznymi, lecz w podstawy teorii projektowania i umiejętność zastosowania jej w praktyce wyposażeni bardzo skromnie."

Cytat obok zaczerpnięty z książki "Lettera Magica", autorstwa Krzysztofa Tyczkowskiego, (prezentowaliśmy dorobek autora w Digicie w numerze 77 z grudnia 2002 r.) zwiastuje rzadką pozycję na polskim rynku wydawniczym poświęconym projektowaniu i typografii. Cykl artykułów, ukazujących się na łamach miesięcznika "Świat Druku" w latach 2000 - 2003 pod wspólnym tytułem "Lettera Magica", został zebrany i w formie książki wydany przez Wydawnictwo Polski Drukarz.

Zamysłem autora było przedstawienie problematyki z punktu widzenia grafika-projektanta i nie tworzenie kolejnego słownika fachowej terminologii. "Lettera Magica" stanowi kompendium wiedzy niezbędnej dla początkujących projektantów. Porządkuje podstawowe pojęcia związane z typografią.

Zaznajamia z tematem czytelności druku i kryteriami odpowiedniego doboru pisma dla naszego projektu. Kolejne rozdziały, poparte bogatym materiałem ilustracyjnym, są poświęcone zagadnieniom czysto projektowym. Począwszy od wyboru formatu papieru, poprzez składowe makiety (grid, okładka etc.), po problemy warsztatowe (najczęściej stosowane programy graficzne, wzorniki pism, relacje między obrazem i tekstem). Również graficzna forma książki jest doskonałym przykładem stosowania zasad projektowania. Oparta na gridzie, klasyczna kompozycja, przemyślany dobór materiału ilustracyjnego oraz realizacja poligraficzna na przyzwoitym poziomie sumują się na pozycję obowiązkową w naszej bibliotece.


Zobacz również