MPEG - programowo czy sprzętowo?

Authoring CD/DVD najczęściej wymaga wcześniejszego zakodowania materiału wideo do formatu MPEG-1 lub -2. Co prawda, niektóre programy do authoringu CD/DVD postały wyposażone w encodery MPEG, jednak ich jakość oraz szybkość kodowania często pozostawia wiele do życzenia. W takiej sytuacji warto poszukać dobrego encodera, który umożliwi bezstresowe zakodowanie materiału do formatu MPEG.

Authoring CD/DVD najczęściej wymaga wcześniejszego zakodowania materiału wideo do formatu MPEG-1 lub -2. Co prawda, niektóre programy do authoringu CD/DVD postały wyposażone w encodery MPEG, jednak ich jakość oraz szybkość kodowania często pozostawia wiele do życzenia. W takiej sytuacji warto poszukać dobrego encodera, który umożliwi bezstresowe zakodowanie materiału do formatu MPEG.

TMPGEnc Plus 2.510

TMPGEnc Plus 2.510

W sprzedaży znajduje się obecnie duża ilość rozmaitych encoderów MPEG, które możemy podzielić zasadniczo na dwie grupy: encodery programowe i encodery sprzętowe. W przypadku encoderów programowych możemy spotkać się zarówno z szybkimi, jak i wolnymi produktami. Podobnie jest z uzyskiwaną jakością. Generalnie dobry jakościowo encoder programowy często będzie oferował jakość lepszą od wielu rozwiązań sprzętowych, jednak w zastosowaniach niekomercyjnych nie odgrywa to aż tak istotnej roli - tu kładzie się nacisk głównie na szybkość. W przypadku większości encoderów sprzętowych otrzymywana jakość jest z reguły zbliżona, natomiast różnice dotyczą możliwości doboru własnych parametrów kodowania. Zdecydowanie niezaprzeczalnym atutem rozwiązań sprzętowych jest możliwość kodowania materiału wideo w czasie rzeczywistym, co znacznie skraca czas poświęcany na "wypalenie" gotowej płyty wideo. Dodatkowo najnowsze karty wideo, takie jak Canopus DVStorm 2 i Matrox RT.X100 udostępniają możliwość akcelerowanego (zbliżonego do czasu rzeczywistego) eksportu bezpośrednio z osi czasu programu Adobe Premiere. Warto odnotować, że ostatnio pojawia się coraz więcej rozwiązań programowych, które wykorzystując kontroler IEEE-1394 OHCI, umożliwiają przechwytywanie w czasie rzeczywistym materiału wideo bezpośrednio ze złączy cyfrowych do formatu MPEG-2. Przykładem tego typu oprogramowania może być np. Ulead DVD Workshop. Poniższy krótki przegląd zawiera kilka, naszym zdaniem, najbardziej znanych i cenionych wśród użytkowników encoderów MPEG-1 i -2.

Encodery programowe

DVStorm 2 - Eksport z Adobe Premiere

DVStorm 2 - Eksport z Adobe Premiere

Spośród encoderów programowych z całą pewnością jednym z najciekawszych rozwiązań, jakie ostatnio pojawiły się na rynku, jest Canopus ProCoder. Oprócz kodowania do formatu MPEG, potrafi dokonać konwersji plików pomiędzy wieloma powszechnie stosowanymi formatami, m.in. MPEG-1/-2, RealMedia, WindowsMedia, QuickTime, DV oraz plików AVI zapisanych przy użyciu rozmaitych kodeków, np. DivX. Oferuje bogate możliwości ustawień parametrów kodowanego materiału wideo. Dzięki skalowalnej architekturze ProCoder optymalnie wykorzystuje moc procesora, a także możliwości systemów wieloprocesorowych. Niestety, pomimo to wysoka jakość okupiona jest stosunkowo długim czasem kodowania. Prawdziwym rekordzistą pod względem szybkości kodowania jest z pewnością CinemaCraft Encoder SP. Dzięki doskonałej optymalizacji szybkością kodowania zbliża się on do rozwiązań oferujących pracę w czasie rzeczywistym. Duża szybkość działania umożliwia korzystanie z trybów wieloprzebiegowego kodowania znacznie podnoszącego jakość obrazu. Jest to również najdroższy w zestawieniu encoder, przez co ogranicza znacznie grono odbiorców. Dużą popularnością cieszy się Ligos LSX-MPEG Encoder. Oferuje przyzwoitą szybkość kodowania, jednak pod względem uzyskanej jakości nie zachwyca. Ponad dwa lata temu duże zamieszanie na rynku encoderów MPEG wywołało pojawienie się sharewarowego encodera o nazwie TMPGEnc. Już w wersji beta często deklasował on rozwiązania komercyjne. Aktualnie jest to dojrzały produkt, oferowany w dwóch wersjach: "okrojonej" shareware i komercyjnej, oznaczonej dopiskiem "plus". TMPGEnc ma bogate możliwości doboru parametrów kodowania oraz wspiera systemy wieloprocesorowe. Warto podkreślić, że wersja komercyjna jest przy tak dużych możliwościach bardzo atrakcyjna cenowo.

Encodery sprzętowe

Canopus ProCoder

Canopus ProCoder

Przykładem połączenia doskonałej jakości oraz dużych możliwości konfiguracji parametrów jest karta DVStorm 2 wyposażona standardowo w sprzętowy układ encodera MPEG. Pod względem doboru parametrów nie ma ona sobie równych. Można dowolnie ustalać transfer danych, jak również nietypowe rozdzielczości obrazu, np. 352 x 576 punktów, umożliwiające zapisanie na płycie DVD większej ilości materiału wideo przy nieznacznym obniżeniu jakości. Przeciwieństwem pod tym względem jest karta Matrox RT.X100, która ma jedynie podstawowe możliwości zmiany ustawień. Dużą niedogodnością w przypadku tej karty jest skokowy dobór transferu danych - o 1 Mbit/s - co powoduje, że nie możemy np. ustawić transferu na 5,5 Mbit/s, a jedynie na 5 lub 6 Mbit/s.

Warto podkreślić, że obie karty umożliwiają przechwytywanie do formatu MPEG zarówno ze złączy analogowych, jak i cyfrowych. Wcześniejsza generacja kart Matroksa RT2000/2500 pomimo posiadania wejść cyfrowych umożliwiała przechwytywanie jedynie z wejść analogowych. Atrakcyjnym pod względem ceny, możliwości oraz oferowanej jakości jest karta Dazzle Digital Video Creator II, znana również pod nazwą DVD.master.

Jest to idealne rozwiązanie szczególnie dla użytkowników sprzętu analogowego, którzy poszukują możliwości sprzętowego przechwytywania nie tylko do formatu zgodnego z DVD, ale również SVCD i VCD.


Zobacz również